۱۳۸۹ اسفند ۱۳, جمعه

بازگرداندن محسن دکمه چی به زندان علی رغم وضعیت حاد جسمی


خبرگزاری هرانا - علی رغم اینکه محسن دکمه چی زندانی سیاسی محبوس در زندان رجایی شهر کرج در وضعیت حاد جسمی قرار دارد، روز گذشته مسئولان وی را از بهداری زندان به بند بازگردانده‌اند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، محسن دکمه چی که به تازگی به سرطان پاندراس از نوع بدخیم آن مبتلا شده است در حالی به بند ۴ زندان رجایی شهر کرج بازگردانده شده است که پزشکان بهداری زندان گفته‌اند قادر به انجام هیچ کاری برای وی نیستند و بایستی هرچه سریع‌تر در بیمارستان بستری شود.

این زندانی سیاسی هم اکنون وضعیت جسمانی وخیمی دارد تا جایی که از روز گذشته حتی قادر به غذا خوردن و انجام کارهای شخصی خود نیز نیست.

هم چنین علائم بیماری به شدت در ظاهر آقای دکمه چی بروز یافته تا جایی که شکمش به شدت متورم شده است.

این بازاری زندانی که به تحمل ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم است، بنا به تشخیص متخصصان از چندی پیش بایستی تحت شیمانی درمانی قرار می‌گرفت اما به علت مخالفت دادستانی تهران، عباس جعفری دولت آبادی از رسیدگی پزشکی بازمانده است.

تداوم بازداشت محمد ایلخانی زاده و هیوا مجیدزاده،فعالان دانشجویی دانشگاه تهران


خبرگزاری هرانا - با گذشت بیش از یک ماه از بازداشت محمد ایلخانی‌زاده و هیوا مجیدزاده، دو تن از فعالان دانشجویی دانشگاه تهران، از سوی سازمان قضایی نیروهای مسلح در ادامه رسیدگی به پرونده حمله به کوی دانشگاه تهران، همچنان از وضعیت این فعالان دانشجویی خبری در دست نیست.

به گزارش دانشجونیوز، محمد ایلخانی‌زاده، عضو انجمن اسلامی دانشجویان دموکراسی خواه دانشگاه تهران و همیچنین از اعضای منتخب انتخابات پیشین شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت، که در ۱۶ بهمن ماه در پی احضار و مراجعه به سازمان قضایی نیروهای مسلح، که پس از مراجعه نیروهای امنیتی به منزل وی بود، در شهرستان بوکان بازداشت شد و به زندان اوین انتقال پیدا کرد. همچنین مراجعه اعضای خانواده وی برای پیگیری وضعیت وی تاکنون بی‌نتیجه بوده است و قاضی پرونده از تداوم بازداشت وی به علت "عدم همکاری" خبر داده است. به نظر می‌رسد تداوم بازدشت برای فشار بیشتر بر این فعال دانشجویی برای اخذ اعترافات غیرواقعی باشد.

همچنین هیوا مجیدزاده از اعضای سابق انجمن اسلامی دانشجویان دموکراسی خواه دانشگاه تهران، و مدیرمسئول نشریه "نوروز" دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران نیز از ۲۲ دی ماه سال جاری در بازداشت به سر می‌برد.

علیرغم تودیع وثیقه برای این دانشجوی محروم از تحصیل در روزهای اخیر و هچنین اخذ مبلغ ده میلیون ریال، همچنان قرار آزادی وی صادر نشده است و از وضعیت وی اطلاعی در دست نیست.

در پی حمله به کوی دانشگاه تهران در جریان اعتراضات شکل گرفته پس از انتخابات مخدوش سال گذشته و رسیدگی به پرونده مربوطه، تاکنون تعداد بسیاری از دانشجویان با بازداشت‌های چندین ماهه از سوی سازمان قضایی نیروهای مسلح مواجه شده‌اند که با فشارهای گوناگون جهت اخذ اعترافات دروغین از دانشجویان در جهت تبرئه آمران و عاملان اصلی این واقعه همراه بوده است.

محمد طالبی دانشجوی مشهدی آزاد شد


خبرگزاری هرانا – محمد طالبی از بازداشت شدگان تجمعات دهم اسفند در مشهد پس از تودیع وثیقه از زندان آزاد شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، این فعال دانشجویی در پی درگیری‌های روز دهم اسفند در سه راه راهنمایی مشهد توسط نیروهای لباس شخصی بازداشت و پس از انتقال به نقطه نامعلوم با استفاده از شکنجه‌های فیزیکی از جمله ضرب و شتم و شوک الکتریکی مورد بازجویی قرار گرفته است.
وی پس از بازجویی به زندان وکیل آباد مشهد منتقل شد و با تودیع وثیقه ۱۵ میلیون تومانی روز پنج شنبه دوازدهم بهمن ماه از زندان آزاد شده بود.

دو نفر در زندان مرکزی ارومیه اعدام شدند

اسامی ۸ تن از اعدامیان نهم اسفندماه
خبرگزاری هرانا - در پی موج اعدام های بی رویه در ارومیه، روز پنج شنبه ۱۲ اسفندماه نیز، دو زندانی کرد در زندان مرکزی ارومیه اعدام شدند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، "ایرج حسن نژادیان" اهل روستای "انبی" و "بهروز شکوهی" اهل روستای "نیچلان" منطقهٔ "ترگور" ارومیه، در زندان مرکزی شهر ارومیه به دار آویخته شدند.
اتهام این دو شهروند "جرایم مربوط به مواد مخدر" عنوان شده است.

هم چنین طی روزهای گذشته اعلام شده بود تعدادی از زندانیان عادی در محوطهٔ زندان مرکزی شهر ارومیه در روز دوشنبه نهم اسفندماه به صورت جمعی اعدام شده‌اند؛ که اسامی ۸ تن از ایشان به شرح زیر است.

۱ـ صیاد انصاری
۲ـ بهزاد هناره‌
۳ـ حمید بهاری
۴ـ ابراهیم شریفی
۵ـ بهلول کاظم زاده‌
۶ـ حسن نصیری
۷ـ سعید عثمان بانی
۸ ـ مصطفی ملک زاده‌

۷ تن از این افراد از اهالی شهر مرزی "سرو"(استان آذربایجان غربی) بودند.

گزارش‌های تایید نشده حاکی از اعدام تعداد بیشتری(تا ۱۵ نفر) در روز نهم اسفندماه است. این در حالیست که دستکم اعدام ۱۱ تن در تاریخ مذکور تاکنون مورد تایید گزارشگران هرانا قرار گرفته است. گفته می شود دو زن نیز در میان اعدامیان بوده‌اند.
مقامات قضایی اتهامات تمامی این افراد را نیز "جرایم مربوط به مواد مخدر" عنوان کرده‌اند.

حسن رضایی از فعالین سیاسی اصلاح طلب، آزاد شد


خبرگزاری هرانا - حسن رضایی از فعالین سیاسی اصلاح طلب استان گلستان، آزاد شد.
به گزارش ندای سبز آزادی، حسن رضایی، مسوول شاخه جوانان جبهه مشارکت استان گلستان که روز ۱ اسفند در گرگان بازداشت شده بود، یکشنبه ۸ اسفند با قرار وثیقه از زندان آزاد شده است.
آزادی این فعال سیاسی در حالی صورت گرفته که در پی دور جدید اعتراض‌ها در ایران، ده‌ها نفر از فعالان سیاسی و دانشجویی و نیز صدها نفر از شهروندان عادی دستگیر و در بازداشت به سر می‌برند.

تداوم بازداشت علی صابری دانشجوی دانشگاه بهار مشهد


خبرگزاری هرانا - علی صابری دانشجوی دانشگاه بهار همچنان در بازداشتگاه اطلاعات مشهد و در سلول انفرادی نگه داری میشود.
به گزارش دانشجو نیوز، سید علی صابری دانشجوی دانشگاه بهار مشهد که در اقدامی نادر از کلاس درس در داخل دانشگاه به آموزش دانشکده فراخوانده شد و داخل دانشگاه توسط ماموران اداره اطلاعات مشهد بازداشت شده بود، هم چنان در بازداشت اداره اطلاعات مشهد به سر میبرد.
این فعال دانشجویی و عضو ستاد مهندس موسوی در روزهای پس از ۲۵ بهمن بازداشت شده است.
شایان ذکر است درحالیکه آقای صابری همچنان در بازداشت نیروهای امنیتي به سر میبرد، صفحه فیس بوک وی اپدیت شده و استاتوس آن تغییر کرده است. امری که نشاندهنده این مساله است که نام کاربری و رمز عبور فیس بوک علی صابري در اختیار نیروهای امنیتی قرار گرفته است.
تغییر استاتوس فیس بوک آقای صابري این نگرانی را در بین دوستان و خانواده این فعال دانشجویی ایجاد کرده است که وی تحت فشار مجبور به افشا اطلاعات شخصی و رمز عبور فیس بوکش شده است.
به جز علی صابری چندين دانشجوی دیگر دانشگاه های آزاد و فردوسی مشهد نیز همچنان در بازداشت کودتاچیان قرار دارند.
پس از تجمع اعتراضی گسترده ۲۵ بهمن، روند دستگیری فعالین دانشجویی شتاب بیشتری گرفته است و از آن تاریخ تا کنون بیش از یک صد فعال دانشجویی توسط دستگاه امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شده اند.

محاکمه‌ دسته جمعی ۱۸۹ درویش گنابادی در بروجرد


خبرگزاری هرانا - دادگاه انقلاب بروجرد پس از گذشت ۳ سال از تخریب حسینیه دراویش طریقت نعمت­اللهی گنابادی در آن شهرستان، ۱۸۹ درویش را که از آسیب‌دیدگان این واقعه‌ بوده‌اند، ۱۴ اسفند ماه محاکمه می‌کند.
به گزارش مجذوبان نور، اتهامات این افراد که در جریان تخریب حسینیه بروجرد، آماج سنگ و گاز اشک‌آور و ضرب و شتم نیروهای امنیتی و افراطیون مذهبی قرار گرفته‌اند، اخلال در نظم عمومی، اجتماع و تبانی برای بر هم زدن امنیت داخلی کشور، شرکت در ایراد ضرب و جرح و اهانت به مراجع و رهبر انقلاب اسلامی عنوان شده است.

گفتنی‌ است، حسینیه دراویش گنابادی در بروجرد که تا ساعت ۲ بامداد یکشنبه ۲۰ آبان ۱۳۸۶ شاهد درگیری نیروهای افراطی مذهبی و بسیجی با دراویش محصور در حسینیه بود، سرانجام ساعت ۵ بامداد‌‌ همان روز زیر تیغ بولدوزرهای دولتی رفت و به طور کامل تخریب شد.

گزارش‌های وقت از حادثه تخریب حسینیه بروجرد حاکی‌ست که این عمل تندرو‌ها نه دفعتا و ناگهانی که مسبوق به نقشه­ای از پیش برنامه­ریزی شده بوده است. فتوای برخی مراجع دولتی و کسانی چون علاءالدین بروجردی نماینده و عضو وقت کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی و جمعی از روحانیون متحجر همچون عبدالرحیم بیرانوند، کشوری و لایقی، ‌، ‌ زمینه سازان و محرکان حمله به حسینیه دراویش بروجرد بوده‌اند.

افراد یاد شده، از مدت‌ها پیش از وقوع حادثه، طوماری را با موضوع حمله به دراویش گنابادی در سطح شهر و در نماز جمعه شهرستان بروجرد پخش کرده بودند که در آن اظهار شده بود: «هر کس می‌خواهد بی‌سؤال وجواب به بهشت برود این طومار را امضا نماید». این جماعت، با سخنرانی‌های تند علیه عرفان و تصوف به تحریک نیروهای تندروی مذهبی و بسیجی پرداخته و پس از ناکامی در برانگیختن دراویش به پاسخ متقابل با پشتیبانی لباس شخصی‌ها و عناصری از اطلاعات و سپاه، طلاب کفن پوش را از مسجدالنبی به سمت حسینیه دراویش گسیل داده و این مکان مقدس را تخریب کردند.

در این حادثه، علاوه بر تخریب حسینیه، شمار زیادی از دراویش نیز که به دلیل حمله وحشیانه تندرو‌ها در حسینیه محاصره شده و قادر به خروج نبودند، مورد ضرب و شتم قرار گرفته و جراحت‌های جدی برداشتند.

اسامی دراویشی که ۱۴ اسفند ماه در دادگاه انقلاب بروجرد محاکمه خواهند شد:

رضا گودرزی- سعید عسگریان - غلامرضا فیروزه - حسین روزبهانی - مسعود نیک اعتقاد - ناصر کرکی - داوود کمره‌ای - اسدالله فتاحی راد - محمد امیدی - علیرضا ظفری - علی محمد گودرزی - پرویز بیرانوند - علی پیریایی - علی صحرایی - آرین پیامنی - شهرام مقدسی - امین عزیزی - رضا حسینی- ایرج قربانی - مصطفی پیمویی - علی صالحی - الهیار ساکی - مهدی فیروزه - علیرضا گودرزی - علی مشتاق الائمه - رضا روزبهانی - حیدر می‌ناپور - احمد خسروی - قدرت امیر - مرتضی شریفی - جعفر امیدعلی - علی رحم رحیمی - امیرفرهنگ بیرانوند - هادی پیمویی - کوروش محتشمی - علی اکبر نعمتی - علی روزبهانی - محمد تقی شیرویه - مهدی فتحی - محسن فیروزه - علیرضا شاکری - سعید گودرزی - سامان باقر باغی - امیدعلی شیرزادی - عادل عادلی - مسعود جعفری نوکنده - مصطفی سلیمی - جواد میان رودی - مرتضی یعقوبی - علیرضا قمی - عبدالمحمد گودرزی - ایمان گودرزی - عباس سعیدی کیا - منوچهر عزیزی - مهدی پارسا - ناصر کردی‌پور - یدالله محمدزاده - منوچهر شعوری - افشین قیصری - عباس روزبهانی - محمد حسین قیاسی - اصغر صارمی - محمدرضا شهبازی - حجت الله مرادی - علی اکبر هداوند - احسان نعمتی فرد - بهروز حیدری - امید حسن‌زاده - یونس ساکی - غلامحسن نعمتی - محمد گودرزی - علی کاکاوند - علی جودکی - فتح الله حق نیا - عباس کردی‌پور - سعید رحیم‌زاده - مسعود جلیلی - غلامرضا خجسته - شهاب عزیزی - مسعود خسروی - منوچهر بهمنی - محسن آلویی - محمد حسن جنت - پرویز رازانی - مراد کوچک‌زاده - محمد کشوری - گودرز ترکاشوند - مهدی کولیوند - حسین کرکی - غلامعلی معرف - علی گودرزی - شاهرخ عزیزی - علی گودرزی - محمد آسترکی - حسن مقدسی - محمد حق نیا - سعید گودرزی - محمد می‌انرودی - علی حسین نیک اعتقاد - سمیع یگانه - عباس شعوری - علیرضا صلاحی یگانه - امیر افشاری - محمد مددی - علی جنت- محمد گودرزی - غلامحسین مهدوی - احسان کریمی - محمدرضا یاراحمدی - مسعود کزازی - رضا می‌انرودی - علی می‌انرودی - پرهام جهانی‌زاده - عباس حق نیا - حسین باقری - محمد فرید - محمود قدیمی - رضا زیار - حجت الله شهبازی - احمد استرکی - محمد حسینی - عبدالمجید غنی‌پور - سعید روزبهانی - قباد شهسواری - حمید رحیمی - حسین خدایی- محمدرضا گودرزی - یژن امینی - عباس گودرزی - احمد پیرحیاتی - سهراب یاری یگانه - حمیدرضا رحیم‌پور نهاوندی - محمد یگانه پرش کش - علیرضا گودرزی - جلال ابرازی - داوود بیرانوند - امین صفار - افشین معظمی گودرزی - محمد اسعدی - محمد علی سمندر - حسن گودرزی - محد ناصر مداح موحدی - امیر نصراللهی - علیرضا جمالی مقدم - امیرابراهیمی - حسین دولتشاهی - سید جعفر آهوقلندری - صادق دریایی -مهدی شجاعی - سیاوش یعقوبی - مصطفی صادقی - محمد حسین‌پور - محسن عالی‌نژاد - حسن لک - علیرضا کردی - بابک یاراحمدی - إنشاء الله جبرکش - میثم پارسا - رضا کمره‌ای - غلامرضا جبرکش - حمید محمودی - عباس میرزایی - داریوش سرسیوند - محمدرضا معظمی گودرزی - مسعود حسین‌پور - جمشید بهره بر - علی طهماسبی - محمدرضا یاری - محمدرضا مهربان - کاوه نظام السلامی - حسین گودرزی - بهرام رحیمی - رضا سلگی - احسان امینی - موسی دیناروند - احمد زند لشنی - غلامعباس الحاقی - حسین قائد رحمت - حیدر موسیوند - شاهین کاووسی - مرتضی یاراحمدی - حبیب پیریایی - داوود معظمی گودرزی - محمد گودرزی- محمدرضا رضایی فرد - عبدالعلی هوشمندی - عبده سلیمی - محسن جهازی- محمود طهماسبی

لغو مراسم انجمن صنفی معلمان کردستان در سنندج


خبرگزاری هرانا - مراسم تقدیر و تجلیل از اسکندر لطفی فرهنگی مریوانی، لغو و چند تن از اعضای انجمن صنفی معلمان کردستان توسط نیروی انتظامی دستگیر و بازداشت شدند.
به گزارش آژانس خبری موکریان، صبح امروز، سیزدهم اسفند ماه قرار بود مراسمی به منظور تقدیر و تجلیل از اسکندر لطفی معلم تبعیدی اهل مریوان برگزار شود که با حضور نیروی انتظامی در محل، از برگزاری آن ممانعت به عمل آمد.
هم چنین چند تن از اعضای این انجمن از جمله پیمان نودینیان دستگیر و بازداشت شدند.
این مراسم که توسط انجمن صنفی معلمان کردستان ترتیب داده شده بود، قرار بود در کوه آبیدر سنندج و با حضور اعضای این انجمن برگزار شود.

ادامه اعتراضات کارگران کارخانه کیان تایر در تهران


خبرگزاری هرانا - گزارش های رسیده از تهران حاکی است که اعتراضات کارگران کارخانه کیان تایر که از مدتی پیش آغاز شده است، ادامه دارد.
به گزارش بی بی سی، گروهی از کارگران این کارخانه که ماه هاست حقوق دریافت نکرده اند، چند روزی است که با تجمع درون کارخانه، نصب پارچه نوشته های اعتراضی به نرده های بیرونی کارخانه، روشن کردن آتش و سر دادن شعار، اعتراض خود را نشان می دهند.
به گفته این شاهدان، شعارهایی چون "مرگ بر ستمگر"، "یا حجت ابن الحسن، ریشه ظلم رو بکن" و "مرگ بر دروغگو" از جمله شعارهای کارگران معترض بوده است.
این کارگران با حضور در حاشیه بزرگراه آیت الله سعیدی در منطقه چهاردانگه (جنوب غرب تهران) از رانندگان خودروهای عبوری درخواست می کردند که با به صدا در آوردن بوق اتومبیل های خود با آنها همراهی کنند، که به گفته شاهدان، بسیاری از رانندگان به این درخواست عمل می کردند.
منابع خبری روز دهم اسفند گزارش داده بودند که کارگران کارخانه کیان تایر، همزمان با تجمع های مخالفان دولت در اعتراض به بازداشت یا حصر میرحسین موسوی و مهدی کروبی، رهبران مخالفان، به تحصن دست زده بودند.
گفته می شد"به علت جمعیت زیاد متحصنان، نیروهای پلیس و یگان ویژه از حمله به متحصنان و درگیری با آنها خودداری کردند و تنها با محاصره کامل متحصنان، از پیوستن مردم به آنها جلوگیری می کردند."

فریدون صیدی راد بازداشت شده است


خبرگزاری هرانا - فریدون صیدی راد، عضو ستاد مهدی کروبی شاخه اراک روز دهم اسفندماه بازداشت شده است.
به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، این فعال مدنی روز دهم اسفند به همراه مهسا امرآبادی بازداشت و بلافاصله به زندان اوین منتقل شده است. این در حالی است که ماموران پس از بازداشت فریدون صیدی راد، به منزل وی رفته و اقدام به تفتیش و توقیف برخی لوازم وی کرده اند.
گفتنی است که فریدون صیدی راد ساعت سه نیمه شب دهم اسفند طی تماس تلفنی، موضوع بازداشت خود را به خانواده اطلاع داده است، اما از آن زمان تا کنون خبر دیگری از او در دست نیست.
روز دهم اسفندماه، تعدادی از فعالین مدنی، سیاسی، از جمله فخرالسادات محتشمی پور، مهسا امرآبادی و شهین جهادی نیز توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.
مسئولان قوه قضاییه در اظهار نظرهای اخیر خود، اعلام کرده اند که در روز دهم اسفندماه هیچ اتفاق خاصی در تهران رخ نداده است، اما منابع خبری مستقل از بازداشت صدها تن از شهروندان در این روز خبر داده اند که به دلیل کمبود جا در بازداشتگاه های تهران، به اماکن دولتی از جمله پادگان جی منتقل شده اند.

۱۳۸۹ اسفند ۱۲, پنجشنبه

انتقال دو شهروند بازداشتی کرد به زندان مریوان


خبرگزاری هرانا - دو شهروند کرد مریوانی که در تاریخ ۴ آذرماه سالجاری از سوی نیروهای امنیتی در شهر مریوان بازداشت شده بودند، دیروز چهارشنبه مورخ ۱۱ اسفندماه به زندان مریوان منتقل شده‌اند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، نیروهای اداره اطلاعات شهر مریوان در تاریخ ۴ آذرماه سالجاری سه شهروند کرد مریوانی به نام های رفیق سهرابی، ابوبکر یگانه و عادل سهرابی را بازداشت کرده و به بازداشتگاه اداره اطلاعات شهر سنندج انتقال می‌دهند.

عادل سهرابی بعد از دو ماه بازجویی و شکنجه روحی فیزیکی از بازداشتگاه اداره اطلاعات به زندان مریوان منتقل می‌شود اما دو شهروند دیگر در بازداشتگاه تحت بازجویی و فشار شدید روحی و فیزیکی قرار می‌گیرند تا اینکه پس از گذشت بیش از سه ماه این دو شهروند (رفیق سهرابی و ابوبکر یگانه) روز گذشته چهارشنبه مورخ ۱۱ اسفندماه به زندان مریوان انتقال داده شده‌اند.

لازم به ذکر است نیروهای امنیتی اتهام این افراد را همکاری با احزاب کردی مخالف حکومت اعلام کرده‌ان

ابراهیم اسکافی آزاد شد


خبرگزاری هرانا - ابراهیم اسکافی روزنامه‌نگار و مترجم که از تاریخ ۴ بهمن ماه سال جاری بازداشت شده بود، آزاد شد.

به گزارش آفتاب، ابراهیم اسکافی دانشجوی سابق دانشگاه علم‌ و صنعت و فارغ‌‌التحصیل دانشگاه سیستان‌وبلوچستان در رشته زبان ‌‌و ادبیات انگلیسی از تاریخ ۴ بهمن ماه سال جاری بازداشت شده بود.
شایان ذکر است که آقای اسکافی علاوه بر تشویق همه دوستان و نزدیکانش به فراگیری علم و دانش به‌ عنوان فردی که در حوزه‌های اجتماعی دیگران را به حفظ آرامش ترغیب می‌کرد معروف است.

آزادی ۳ دانشجوی دانشگاه نوشیروانی بابل و احضار چند تن دیگر به کمیته انضباطی


خبرگزاری هرانا - همزمان با آزادی با قرار وثیقه ۳ تن از فعالین دانشجویی دانشگاه نوشیروانی بابل بنام‌های حسین ضامن ضرابی، سارا باقری و علی یزدان پناه که در ناآرامی‌های ۲۵ بهمن و یکم اسفند خارج از تجمعات بازداشت شده بودند ۳ تن دیگر نیز با شکایات بسیج دانشجویی به کمیته انضباطی این دانشگاه احضار شده‌اند.

به گزارش دانشجونیوز، همزمان با آزادی تعدادی از بازداشت شدگان تجمعات اخیر شهر بابل، سه فعال دانشجوی دیگر دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل نیز که در روزهای ۲۵ بهمن و ۱ اسفند در خارج از تجمعات اعتراضی بابل بازداشت شده بودند با قرار وثیقه آزاد شدند.

این گزارش می‌افزاید، سه دانشجوی دیگر این دانشگاه به نام های مجتبی تقوایی، محمد عسگری و محمد علمی به دلایل نامعلوم و با شکایت بسیج دانشجویی به کمیته انضباطی احضار شده‌اند.

حسین ضامن ضرابی فعال دانشجویی که پیش از این توسط کمیته انضباطی دانشگاه به یک ترم تعلیق با احتساب سنوات محکوم و در تاریخ ۲۵ بهمن مقابل دانشگاه نوشیروانی بازداشت شده بود، پس از دو هفته آزاد شد. سارا باقری و علی یزدان پناه دو دانشجوی دیگر این دانشگاه نیز که در روز ۱ اسفند در مقابل دانشگاه نوشیروانی بازداشت شده بودند پس از یک هفته آزاد شده‌اند.

پیش‌تر هم ۳ تن از فعالین دانشجویی و دانش آموزی به نامهای دانیال زرگریان، رامتین مقدادی، میلاد طاهری آزاد شده بودند.

با آزادی این دانشجویان تعداد دانشجویان زندانی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل به دو نفر کاهش یافت. محسن برزگر عضو منتخب نشست دفتر تحکیم وحدت در آبان امسال و ایمان صدیقی عضو سابق شورای عمومی دفتر تحکیم وحدت که به ترتیب در ۲۵ بهمن و ۱ اسفند در مقابل دانشگاه نوشیروانی بازداشت و به زندان اداره اطلاعات مازندران در ساری منتقل شده بودند کماکان در بازداشت به سر می‌برند.

ایمان صدیقی تابستان امسال به دستور جانعلیزاده رئیس انتصابی دانشگاه نوشیروانی از این دانشگاه اخراج شده بود.

محرومیت نه ماههٔ عبدالله مومنی از ملاقات حضوری با خانواده‌اش


خبرگزاری هرانا - عبدالله مومنی، زندانی سیاسی و سخنگوی سازمان ادوار تحکیم وحدت نه ماه از ملاقات حضوری با فرزندانش محروم بوده است چرا که دادستان تهران اجازه ملاقات حضوری با فرزندان و همسر این فعال سیاسی را صادر نمی کند.
این در حالی است که طبق آیین نامه سازمان زندان ها هر زندانی یک بار در ماه می تواند با خانواده اش به صورت حضوری دیدار کند.

به گزارش جرس، فرزندان و همسر عبدالله نه ماه است که از دیدن وی به صورت حضوری محروم شده اند و تنها هفته ای یک بار می توانند به ملاقات کابینی با او بروند، که فرزندان عبدالله هم به خاطر رفتن به مدرسه نمی توانند هر هفته به زندان اوین بروند. زندانیان بند ۳۵۰ هم چنین از هر گونه تماس تلفنی هم محرومند.

همسر عبدالله مومنی با اینکه بارها برای ملاقات حضوری با همسرش در خواست نوشته اما هر بار درخواست وی رد شده است. او می گوید: "وقتی به دادستانی و یا هرجای دیگری برای پیگیری می رویم به جز سرباز جلوی در شخص دیگری را نمی بینیم یعنی به ما اجازه دیدن و حرف زدن داده نمی شود، فقط می توانیم درخواست های خود را به صورت کتبی بنویسیم و تحویل سرباز دهیم که حالا نمی دانیم خوانده می شود و یا نه؟ من در آخرین نامه ام از دادستانی پرسیدم که علت ندادن ملاقات حضوری به من و بچه هایم پس از نه ماه چیست که جوابم را نداده اند."

همچنین با وجود اینکه عبدالله مومنی به بیماری پوستی در زندان مبتلاشده است و بارها درخواست مرخصی درمانی داده اما باز هم مسوولان با این درخواست مخالفت می کنند. عبدالله مومنی شب ۳۰ خرداد ۱۳۸۸ پس از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری ایران در ساختمان ستاد شهروند آزاد در میدان ونک تهران که ریاست ستاد شهروند آزاد (حامیان کروبی) را بر عهده داشت بازداشت شد.

او و سازمان ادوار تحکیم در این انتخابات از حامیان کاندیداتوری مهدی کروبی بودند. او چندین ماه پس از دوران بازجویی خود نامه های افشاگرانه ای خطاب به رهبری جمهوری اسلامی ایران درباره شکنجه شدن های خود توسط بازجویانش نوشت.

نامه هایی که تاکنون هیچ پاسخی به آنها داده نشده و آن طور که همسر مومنی می گوید به جای رسیدگی به آنها تنها باعث محدودیت های بیشتر برای او و فرزندانش در دیدار با همسرش شده است عبدالله مومنی به همراه جمعی ۱۵۰ نفره از زندانیان سیاسی حوادث پس از انتخابات اکنون در بند ۳۵۰ زندان اوین نگهداری می شود.

صدور بیش از ۶۴ سال زندان برای ۲۱ تن از فعالین حقوق بشر


خبرگزاری هرانا - در فاصلهٔ ۱۱ اسفندماه سال ۸۸ تا ۱۱ اسفندماه سال جاری، ۲۱ تن از فعالین حقوق بشر جمعا به بیش از ۶۴ سال زندان و پرداخت میلیون ها ریال جریمهٔ نقدی محکوم شده‌اند.
دبیرخانهٔ مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، صبح امروز، پنج شنبه دوازدهم اسفندماه، با انتشار اطلاعیه‌ای از صدور ۶۴ سال و ۳ ماه زندان و پرداخت میلیون ها ریال جریمهٔ نقدی برای ۲۱ فعال مدنی که عموما در اسفندماه سال گذشته و مرتبط با مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران بازداشت شده بودند، خبر داد که در تاریخ معاصر تشکل‌های مدنی و مدافع حقوق بشر ایرانی بی‌سابقه بوده است.
در این بیانیه هم چنین به ۲۴ پروندهٔ بلاتکلیف (که در زمان مذکور بازداشت شده‌اند)، ۱۰ شهروند تحت تعقیب، تعداد زیادی احضار و بازجویی، تعداد زیادی فعال مدنی از کار اخراج یا از حقوق اجتماعی محروم شده و…نیز اشاره شده است.

شایان ذکر است که دبیرخانهٔ مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در اولین سالگرد برخورد با اعضا و همکاران این مجموعه با جمع بندی وقایع یکسال گذشته با اشاره به مجموعه اقدامات دستگاه امنیتی در طول یک سال گذشته از جمله جعل و انتشار اکاذیب، موازی سازی مجموعه و ارگان‌های وابسته به آن به خصوص در فضای نت، انتشار اتهامات و مکررات آن دستگاه از طریق تریبون‌هایی متفاوت، افزایش فشار بر زندانیان یا بازداشت شدگان مجموعه برای موضع گیری بر علیه این تشکل، تداوم حملات سایبری و اطلاعاتی به مجموعه و ده‌ها روش دیگر گوشه‌هایی از یکسال درگیری این تشکل با دستگاه امنیتی حکومت ایران را شرح داده است.
اسامی ۲۱ فعال حقوق بشری که از سوی شعب مختلف دادگاه‌های انقلاب محکوم شده‌اند، به شرح زیر است. تاکید می شود که احکام برخی از افراد برای اولین بار منتشر شده است.
۱. ابوالفضل عابدینی محکوم به ۱۱ سال حبس تعزیری و همچنین پرونده مفتوح دیگری که در حال رسیدگی است
۲. احمد نجف‌زاده، محکوم به ۳ ماه حبس تعزیری
۳. بهزاد مهرانی، محکوم به ۱ سال حبس تعزیری پرداخت ۱ میلیون جزای نقدی
۴. پوپک ناظمی، محکوم به پرداخت ۳ میلیون ریال جریمه بدل از حبس
۵. تهمینه مومنی، محکوم به ۱ سال حبس تعلیقی
۶. حسین حسین‌زاده، محکوم به ۱ سال حبس تعلیقی
۷. درسا سبحانی، محکوم به ۱سال حبس تعزیری
۸. راضیه عالمی، محکوم به ۱ سال حبس تعلیقی
۹. رضا اکوانیان، محکوم به ۱ سال حبس تعزیری و ۵ سال حبس تعلیقی
۱۰. سلمان حسینی، محکوم به ۱ سال حبس تعزیری و ۳۰۰ هزار ریال جزای نقدی
۱۱. سما بهمنی، محکوم به ۱ سال حبس تعزیری و ۳ سال تعلیقی
۱۲. سما نورانی، محکوم به ۱ سال حبس تعلیقی
۱۳. سمیه اجاقلو، محکوم به پرداخت ۳ میلیون ریال جریمه بدل از حبس
۱۴. لاله حسن‌پور، محکوم به ۱ سال حبس تعزیری، ۴ سال حبس تعلیقی و همچنین اخراج شده از کار
۱۵. محبوبه کرمی، محکوم به ۳ سال حبس تعزیری
۱۶. مراد حسن لو، محکوم به ۱ سال حبس تعلیقی
۱۷. مرجان صفری، محکوم به ۳ سال حبس تعلیقی
۱۸. مهدی خدایی، محکوم به ۳ سال حبس تعزیری که محکومیتی ۴ ساله نیز به خاطر فعالیت‌های دانشجویی خود دارد
۱۹. نصور نقی‌پور، محکوم به ۷ سال حبس تعزیری و همچنین اخراج شده از کار
۲۰. نوید خانجانی، محکوم به ۱۲ سال حبس تعزیری
۲۱. دکتر وحید احمد فخرالدین، محکوم به ۳ سال حبس تعلیقی

محکومیت قطعی حشمت الله طبرزدی به هفت سال حبس تعزیری


خبرگزاری هرانا - حشمت الله طبرزدی، فعال سیاسی و دبیر کل جبهه دموکراتیک ایران از سوی دادگاه تجدید نظر به هفت سال حبس تعزیری محکوم شد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، «خبرگزاری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران» حکم مذکور پس از تجدید نظرخواهی از سوی یکی از شعب دادگاه انقلاب استان تهران صادر و به نامبرده در زندان ابلاغ شده است.
آقای طبرزدی پیش‌تر در دادگاه بدوی از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی پیر عباسی به ۹ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده بود.

موارد اتهامی این زندانی سیاسی از سوی دادگاه بدوی به قرار زیر اعلام شد.

با استناد به مواد ۵۰۰، ۵۱۴، ۶۱۰ و ۶۱۸ قانون مجازات اسلامی حکم بر محکومیت متهم به تحمل یک سال حبس تعزیری با احتساب ایام بازداشت قبلی به جهت فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران و دو سال حبس تعزیری به جهت توهین به مقام معظم رهبری و پنج سال حبس تعزیری به جهت اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرایم علیه امنیت کشور و یک سال حبس تعزیری و تحمل ۷۴ ضربه شلاق تعزیری به اتهام اخلال در نظم عمومی از طریق شرکت در تجمعات غیرقانونی صادر شد.

با توجه به حکم صادره به نظر می‌رسد نامبرده در دادگاه تجدید نظر از اتهام تبلیغ علیه نظام و اخلال در نظم عمومی تبرئه شده است.

مهندس حشمت‌الله طبرزدی در تاریخ ۶ دی ماه ۱۳۸۸ و به فاصله کوتاهی از حوادث این روز (عاشورا) بازداشت و به سلول‌های انفرادی بندهای امنیتی ۲۰۹ و ۲۴۰ زندان اوین منتقل و تحت بازجویی و شکنجه قرار گرفت. او پس از انتقال به بند عمومی زندان اوین، در اردی بهشت‌ ماه همزمان با اعتراض به اعدام پنج زندانی سیاسی از جمله فرزاد کمانگر معلم کرد، جهت محدودیت بیشتر به زندان رجایی‌شهر کرج تبعید شد.

محسن دکمه چی به بهداری زندان منتقل شد


خبرگزاری هرانا - محسن دکمه چی، زندانی سیاسی محبوس در زندان رجایی شهر کرج، به علت وخامت وضعیت جسمی اش، روز گذشته به بهداری زندان منتقل شد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، محسن دکمه چی که به تازگی به سرطان پاندراس از نوع بدخیم آن مبتلا شده است، روز چهارشنبه به بهداری زندان رجایی شهر کرج منتقل شده است.
این زندانی سیاسی از زمان انتقال تا لحظهٔ تنظیم خبر، به بند منتقل نشده و اطلاعی از وضعیت وی در دست نیست.

محسن دکمه چی که چندی ست به سرطان مبتلا شده و با خطر مرگ مواجه است، به علت کارشکنی‌های مسئولان مربوطه تاکنون از رسیدگی پزشکی بازمانده بود.

پزشکان متخصص پیش‌تر با معاینهٔ آقای دکمه چی اذعان داشته بودند که در صورت شیمی درمانی احتمال بهبود وضعیت وی می‌روند؛ اما مسئولان او را تنها یک بار با دست بند و پابند به بیمارستان منتقل نموده بوده که بنا بر تشخیص پزشکان شیمی درمانی وی با چنین وضعیتی غیر ممکن بوده است.

شایان ذکر است که ده تن از زندانیان سیاسی زندان رجایی شهر کرج طی روزهای اخیر اعلام کرده بودند که در صورت بی‌توجهی و تعلل مسئولان مربوطه و عدم اعطای مرخصی به هم بندی بیمارشان، محسن دکمه چی، در روزهای ۱۲ و ۱۳ اسفند ماه دست به اعتصاب غذا می‌زنند.

لازم به یادآوری ست که محسن دکمه چی از بازاریان سر‌شناس تهران، چندماه قبل به اتهام کمک مالی به خانواده‌های زندانیان سیاسی و حضور فرزندش در قرارگاه اشرفِ عراق توسط قاضی صلواتی مورد محاکمه قرار گرفت و به ۱۰ سال حبس تعزیری و تبعید به زندان رجایی شهر کرج منتقل شد.

این بازاری زندانی تا پیش از انتقال به بهداری، در بند ۴، سالن ۱۲ زندان رجایی شهر کرج (بند امنیتی)، به همراه ده‌ها تن از دیگر زندانیان سیاسی محبوس بود.

تداوم بازداشت یكی دیگر از نوكیشان مسیحی در زندان اهواز


خبرگزاری هرانا - خلیل یارعلی، نوکیش مسیحی تاکنون ۳ بار با دست و پاهای زنجیر شده از زندان به مجتمع دادگاه انقلاب شهر اهواز آورده شده که هر بار بدون برگزاری جلسه و یا نتیجه ایی پس از ساعت‌ها انتظار دوباره ایشان را به زندان بر می‌گرداندند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، «خبرگزاری حقوق بشر ایران» یکی دیگر از نوکیشان مسیحی که همزمان با بازداشت‌های گسترده مسیحیان بویژه نوکیشان مسیحی در ایران در استان خوزستان در شهر اهواز بازداشت شده است، همچنان بلاتکلیف در زندان بسر می‌برند.
«خلیل یارعلی» از نوکیشان مسیحی که پس از تماس تلفنی از سوی ماموران امنیتی اطلاعات شهر اهواز در تاریخ ۲۵ دی ماه ۱۳۸۹ به ستاد خبری شهر استان خوزستان – واقع در فلکه ساعت شهر اهواز احضار گردید، نامبرده پس از حضور در محل بازداشت و از آنجا به مکان نامعلومی منتقل گردید.

همزمان با تداوم برخورد گسترده ماموران امنیتی اطلاعات با مسیحیان در تهران و برخی شهرستان‌ها؛ این نوکیش مسیحی ساکن اهواز پیش از این نیز در مورخ ۶ دی ماه سالجاری ماموران امنیتی ضمن تماس تلفنی با ایشان از وی خواسته شد تا برای پاسخگویی به برخی سوالات به ستاد خبری استان مراجعه نماید که نامبرده بدفعات و طی روزهای متوالی به آن مکان مراجعت نمود که در ‌‌نهایت در اخرین روز حضورش به آن مکان بازداشت گردید.

پس از بازداشت ایشان ۵ تن از ماموران لباس شخصی در غیاب ایشان‌‌ همان روز به منزل وی مراجعه و ضمن تفتیش و بازرسی کامل خانه برخی از وسایل شخصی ایشان را ضبط و با خود می‌برند.

«خلیل یار علی» پس از بازداشت بمدت ۲۸ روز را در مکان نامعلومی در سلول انفرادی و تحت بازجویی‌های شدید قرار داشته است که پس از آن نامبرده به زندان کارون شهر اهواز منتقل می‌شود. وی پس از انتقال به زندان کارون طی تماس تلفنی کوتاهی ضمن خبر سلامتی از تداوم بازداشت خود خبر داده است.

این نوکیش مسیحی از زمان بازداشت همچنان بدون تفهیم اتهام و بلاتکلیف در زندان بسر می‌برد و علیرغم تلاش و پیگیریهای نزدیکان وی از سوی مقامات قضایی و یا مسئولین امنیتی در خصوص علت و یا دلایل بازداشت ایشان توضیحی به آنان داده نشده است.

اگر چه وضعیت قضایی و اتهامات مطرح شده به ایشان کماکان در سایه ایی از ابهام قرار دارد اما منابع خبری بگزارش داده‌اند که موارد پرونده اتهامی وی مشابه یکی دیگر از زندانیان نوکیش مسیحی اهواز بنام «مصطفی شکراللهی» است. گفته می‌شود دستگاه قضایی پرونده این افراد را موضوعی امنیتی و سیاسی دانسته که به نقل از برخی ماموران امنیتی گفته شده دادگاه انقلاب می‌تواند برای چنین اتهامی برای این افراد از ۲ تا ۵ سال حبس حکم صادر کند.

لازم به ذکر است «مصطفی شکراللهی» از نوکیشان مسیحی ساکن اهواز می‌باشد که نامبرده نیز در تاریخ ۲۵ دی ماه سالجاری بخاطر ایمان و اعتقادات مسیحی خود توسط مامورا ن امنیتی اطلاعات بازداشت و هم اکنون در زندان کارون اهواز در بازداشت بسر می‌برد.

«خلیل یار علی» در حالی که دستان و پاهای وی همانند مجرمین خطرناک به زنجیر کشیده شده بود بدون داشتن وکیل تاکنون ۳ بار به جهت تفهیم اتهام و مشخص شدن وضعیت پرونده ایشان از زندان کارون به دادگاه انقلاب شهر اهواز آورده شد، که هر بار بدون برگزاری جلسه و یا نتیجه ایی پس از ساعت‌ها انتظار دوباره ایشان را به زندان بر می‌گرداندند.

یک شهروند بهایی در کرمان بازداشت شد


خبرگزاری هرانا - یک شهروند بهایی ساکن کرمان به نام "سامان استوار" روز چهارشنبه ۱۱ اسفند ماه ۸۹ بازداشت شد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، نامبرده روز گذشته در خارج از منزل توسط ماموران امنیتی دستگیر و سپس همراه با ماموران امنیتی به محل سکونتش منتقل شد.

ماموران پس از تفتیش منزل و ضبط کتب، تصاویر و سی دی‌های مربوط به آئین بهایی، نامبرده را نیز به همراه خود به نقطه نامعلومی منتقل می‌کنند.

صدور حکم زندان برای دو شهروند اهل اشنویه و پیرانشهر


خبرگزاری هرانا - یک شهروند اهل اشنویه  به نام محسن جلدیانی و یک شهروند اهل پیرانشهر به نام جمال علیزاده در دادگاه های جداگانه به ترتیب به ۶ سال و ۱۵ ماه حبس تعزیری محکوم شدند.

به گزارش آژانس خبری موکریان، دادگاه انقلاب اراک یک شهروند اهل اشنویه به نام محسن جلدیانی را که بهمن ماه سال ۸۸ توسط نیروهای امنیتی دستگیر شده بود به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام و همکاری با احزاب غیرقانونی، به ۶ سال حبس محکوم نمود.
گفتنی است این شهروند که مدتی را در زندان اراک بسر برده، هم اکنون در زندان مرکزی شهر مهاباد دوران محکومیت خود را سپری می‌نماید.
هم چنین یک شهروند اهل پیرانشهر در آذربایجان غربی به نام جمال علیزاده نیز توسط دادگاه انقلاب اسلامی به زندان محکوم شد.

دادگاه انقلاب اسلامی جمال علیزاده را به اتهام همکاری با احزاب غیرقانونی به ۱۵ ماه حبس محکوم نمود که این حکم در دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان غربی عیناً تایید شد.

گفتنی است این شهروند که سال گذشته توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از مدتی با قرار وثیقه آزاد شده بود، هم اکنون در زندان مرکزی ارومیه دوران محکومیت خود را سپری می‌نماید.

از اسفند تا اسفند؛ شصت سال زندان و ده‌ها قربانی


خبرگزاری هرانا - دبیرخانه مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در اولین سالگرد برخورد با اعضا و همکاران این مجموعه با جمع بندی  وقایع یکسال گذشته ضمن ارائه آمار از برخوردها با اعضای این گروه و احکام صادره از سوی دادگاه های انقلاب و با اشاره به مجموعه اقدامات دستگاه امنیتی در طول یک سال گذشته از جمله جعل و انتشار اکاذیب، موازی سازی مجموعه و ارگانهای وابسته به آن به خصوص در فضای نت، انتشار اتهامات و مکررات آن دستگاه از طریق تریبون‌هایی متفاوت، افزایش فشار بر زندانیان یا بازداشت شدگان مجموعه برای موضع گیری بر علیه این تشکل، تداوم حملات سایبری و اطلاعاتی به مجموعه و ده‌ها روش دیگر گوشه‌هایی از یکسال درگیری این تشکل با دستگاه امنیتی حکومت ایران را شرح داده است.
متن این اطلاعیه که در وب سایت اصلی مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران منتشر شده است به شرح زیر است:
در سحرگاه ۱۱ اسفندماه نیروهای امنیتی حکومت ایران موجی از بازداشت فعالان حقوق بشر در ایران را آغاز کردند که با توجه به بی‌سابقه بودن، سازمان یافتگی و دارای برنامه بودن و همینطور محوریت مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در آن، در نوع خود منحصر به فرد بود.
این موج برخورد با مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران که به بازداشت ۴۶ فعال مدنی، صدور بیش از ۶۴ سال و ۳ ماه زندان، ۲۴ پرونده بلاتکلیف، ۱۰ شهروند تحت تعقیب، تعداد زیادی احضار و بازجویی، چندین میلیون جریمه نقدی، تعداد زیادی فعال مدنی از کار اخراج شده، آسیب به ۶ وب سایت و ۳۳ آدرس این تشکل و امکانات آن منتهی شد، در تاریخ معاصر تشکل‌های مدنی و مدافع حقوق بشر ایرانی بی‌سابقه بوده و از این رو، این مجموعه لازم دید در اولین سالگرد واقعه مذکور، به ریشه یابی این واقعه و همینطور پاسداشت قربانیان این سناریو در راستای تنویر افکار عمومی اقدام کند.
بر این اساس لازم است ابتدا به ریشه یابی این واقعه و چرایی روی دادن این مهم پرداخته شود، در این رابطه ابتداْ باید اعلام شود نطفه این برخورد در شرایطی بسته شد که معترضان ایرانی پس از انتخابات بحث برانگیز دهمین دوره ریاست جمهوری در قالب جنبشی اجتماعی با میلیون‌ها شهروند حضور خود را در اقصی نقاط کشور به نمایش گذارده بودند و دستگاه امنیتی در فقدان توانمندی خود، شکست تابوی اقتدار خود را که با بهره گیری از سی سال امکانات و ابزارهای تبلیغی حاصل از سرمایه‌های ملی ساخته بود به تماشا نشسته بود.

موج برخورد با گروههای مدنی و به خصوص مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران به دلایل ذیل آغاز شد:

الف - بروز اختلاف در دستگاه امنیتی
با حضور جنبش میلیونی شهروندان معترض در خیابانهای کشور و علنی شدن ضعف‌های دستگاه امنیتی حکومت ایران و همینطور شکستن تابوی توانمندیهای آن دستگاه که مجری شاخص آن وزارت اطلاعات قلمداد می‌شد و همچنین با افزایش قدرت و نفوذ بی‌سابقه سپاه پاسداران در قوه مجریه که از حمایت محمود احمدی‌نژاد نیز برخوردار بود، اختلاف در دستگاه امنیتی در دو بخش وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه پاسداران شدت گرفت. با توجه به ضعف مفرط وزارت اطلاعات و حمایت بی‌حد و حصر حکومت از سپاه پاسداران، دستگاه امنیتی تغییری اساسی یافت که آن را ورود سپاه پاسداران به موضوع امنیت داخلی-اجتماعی که پیش‌تر بر عهده وزارت اطلاعات بود ارزیابی می‌کنیم.
با توجه به اینکه یکی از رویکردهای عمده دستگاه امنیتی در طی سی سال گذشته همواره متکی بر جوسازی و ابهام سازی به قصد اغراق در توانمندی‌های خود و اتکا بر این ابزار بعنوان شاخصی بازدارنده یا حداقل کند کننده فعالیت‌های منتقدان خود بوده، اطلاعات سپاه پاسداران که پس از سال‌ها به بحث امنیت داخلی-اجتماعی در شرایط شکست وجه افسانه‌ای دستگاه امنیتی ایران گام گذاشته بود مجدد تلاش نمود با برخوردهای تبلیغی و نمایشی بعنوان تاکتیکی قدیمی، اما موثر، چهره تضعیف شده دستگاه امنیتی حکومت ایران را در افکار عمومی بازسازی کند.

ب- بی‌تجربگی سپاه پاسداران
علاوه بر تغییر در دستگاه امنیتی و روی کار آمدن اطلاعات سپاه پاسداران در بحث امنیت داخلی-اجتماعی، مولفه دیگری را برای چرایی اقدامات بی‌منطق سپاه پاسداران علاوه بر شاخصه‌های خشونت گرایی،
ایدئولوژیک محوری آن لازم است مورد توجه قرار دهیم، این مولفه چیزی نیست جز بی‌تجربگی، بی‌تجربگی سپاه پاسداران در سایه عدم تعامل نهادهای امنیتی با یکدیگر که در بحث امنیت داخلی-اجتماعی باید بعنوان یکی دیگر از دلایل عمده قربانی شدن شهروندان متعدد در راهبرد ابزارهای تبلیغی در حوزه آزمون و خطا و بالطبع تداوم خشونت و اعتراضات در کشور دانست.

پ -گردش آزاد اطلاعات و نقش حیاتی سایبر
یکی از شاخصه‌های جنبش نوین اعتراضی در ایران را استفاده خلاقانه از تکنولوژی و ارتباطات برای انسجام یابی و گردش آزاد اطلاعات باید دانست، دستگاه امنیتی حکومت ایران پس از فهم این مهم برای مقابله با بحث حیاتی اتحاد و تشکیلات با تکیه بر این ابزار اطلاع و پیام رسانی که می‌تواند معترضان را گسترده‌تر، منسجم‌تر و مقتدر‌تر کند قطع شریان گردش اطلاعات را بعنوان زمینه ساز این امکان در دستور کار خود قرار داد.
با توجه به بی‌تجربه بودن دستگاه امنیتی به خصوص با تغییرات اخیر و بحث آزمون و خطا، در طی یکسال گذشته، دولت ایران به اشکال مختلف توانست با اخلال در سیستم‌های مخابراتی، ارسال پارازیت‌های ماهواره‌ای، توقیف نشریات و بازداشت فعالان مطبوعاتی، دیده بانان جامعه مدنی و عدم صدور مجوز برای مطبوعات و رسانه‌های خارجی به شریان گردش آزاد اطلاعات صدمه بزند. اما به صورت خاص، با توجه به ۳۲ میلیون کاربر اینترنتی در ایران و با توجه به خصوصیاتی چون قابلیت استفاده و دسترسی گسترده جامعه به اینترنت و با توجه به اینکه این تکنولوژی اشکال کاملا جدیدی از تعاملات، فعالیت‌ها و سازماندهی‌های اجتماعی را پدید آورده است و همینطور بروز توانمندی شبکه‌های اجتماعی برای اعتلای دو واژه اتحاد و تشکیلات در مخالفان و همینطور عدم توان فنی واحدهای سایبری جدیدالتاسیس دستگاههای اطلاعاتی به خصوص سپاه پاسداران، این دستگاه برای متوقف کردن انسجام یابی و گردش اطلاعات ایرانیان در اینترنت در کنار همه فاکتورهای قابل اقدام، بحث تبلیغ و ایجاد رعب و وحشت در اینترنت را بعنوان یک رویکرد قدیمی اما موثر در دستور کار خود قرار داد.

ت - تضعیف جنبش‌های اجتماعی
هر چند دستگاه امنیتی دچار رقابت، دودستگی و عدم اتحاد در قبال وقایع پس از انتخابات شده بود اما در خصوص این موضوع که با توجه به جنس جنبش اعتراضی و شاخصه‌هایش، باید آن را جنبشی مدنی خواند تفاهم مشترکی مابین آنان وجود داشت، طبیعی است در یک جنبش مدنی صف اول معترضین را فعالان مدنی از قبیل مدافعان حقوق بشر، روزنامه نگاران و فعالان مطبوعاتی، تشکلات صنفی، وکلا، دانشجویان و امثالهم پر می‌کنند. و همانطور که اشاره شد با عنایت به این جمع بندی و با توجه به عدم شناخت صحیح اطلاعات سپاه پاسداران در بحث امنیت داخلی-اجتماعی و همینطور اختلاف دستگاههای امنیتی که حاضر به اشتراک گذاری تجربیات و بانک‌های اطلاعاتی با یکدیگر نبودند. بخش امنیتی سپاه پاسداران شروع به جمع آوری اطلاعات و بانک کردن اطلاعات حاصله و برنامه ریزی برای متوقف کردن جریانات مدنی در ایران کرد. در واقع به جرات می‌توان گفت هیچ تشکل مدنی و اجتماعی مستقلی در داخل کشور وجود نداشت که تا قبل از پایان سال گذشته اعضا، امکانات، ارتباطات و سایر توانمندی‌های آن در معرض تضعیف و برخورد دستگاه امنیتی قرار نگرفته باشد. کمپین یک میلیون امضا، تشکل دانشجویی ادوار، دفتر تحکیم وحدت، کمیته گزارشگران حقوق بشر، ایران پروکسی، کانون مدافعان حقوق بشر، کانون صنفی وکلا، کانون صنفی معلمان، کانون‌های مطبوعاتی و تشکلات فرهنگی، سازمان حقوق بشر کردستان، سندیکای کارگران شرکت واحد و بسیاری دیگر از گروههای مدنی داخلی از جمله گروههای آسیب دیده با درصدهای متفاوتی تلقی می‌شوند.
در خصوص مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران نیز از آذرماه سال گذشته با بازداشت تنی از اعضا و احضار مستمر تعدادی دیگر و همینطور بازجویی دوباره از افرادی که در زندان بودند تحقیق و بررسی برای پر کردن بانک اطلاعاتی جهت برخورد با این تشکل از سوی بخش اطلاعات سپاه پاسداران آغاز شده بود.

ث - اعتراضات ششم دیماه و فرارسیدن چهارشنبه سوری
در مسلسل اعتراضات اجتماعی ایران در طی بیست ماه گذشته، وقایع ۶ دیماه سال گذشته (عاشورا) از جایگاه متفاوتی برخوردار است، در واقعه ۶ دیماه، آنچه که برجسته‌تر از قبل ارزیابی شد رادیکالیزه شدن، خشونت و دفاع متقابل معترضانی که پیش‌تر تنها با سکوت سعی داشتند اعتراضات خود را نشان بدهند بود. در روز عاشورا مردم معترض با نیروهای نظامی و امنیتی برخورد متقابل کردند و بعضی اماکن همچون چند ناحیه انتظامی نیز به تسخیر معترضان در آمد. با توجه به تداوم جنبش اعتراضی در شکل رادیکال‌تر و با توجه به اینکه بصورت سنتی آخرین چهارشنبه سال بعنوان چهارشنبه سوری با حضور شبانه مردم در خیابان‌ها و استفاده از آتش و مواد محترقه همراه می‌شود و با توجه به اینکه بروز خشونت‌ها در این روز هراس بیشتری را در دستگاه امنیتی برمی انگیخت و همینطور اتصال این اعتراض به تعطیلات سال نو می‌توانست مسایل غیرقابل پیش بینی را پیش آورد. دستگاه امنیتی سعی نمود در کنار تمام فاکتورهایی که در فوق به آن اشاره شد با موجی از تبلیغات و بزرگنمایی ذهنیت‌ها را از اعتراضات آخر سال منحرف و یا با ایجاد شرایط روانی و رعب و وحشت نسبت به کم کردن این اعتراضات احتمالی عمل کند.

بنابراین روی کار آمدن اطلاعات سپاه پاسداران بعنوان نهادی بی‌تجربه، تلاقی دو هدف تضعیف توان سایبری مخالفان و تضعیف توان نهادهای مدنی با تکیه بر اصل تبلیغات در دستور کار آن نهاد قرار گرفت، فارغ از اهداف مورد اشاره که در برخورد با مجموعه برای آن نهاد برآورده می‌شد باید به فاکتورهای دیگری در قسمت دوم این بیانیه اشاره کرد:

الف - هدفی در دسترس
در وهله اول باید اشاره کرد به شفافیت مجموعه در عملکرد خود که متاسفانه در اینجا نتیجه‌ای معکوس داده است، مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران با حدود ۵ سال سابقه، از ابتدای فعالیت خود سیاست خود را با توجه به شناخت از توان توهم محور دستگاه امنیتی و برای گزند از آسیب آن نهاد تا حد ممکن بر شفافیت گذارده بود، بر همین اساس حداقل ۳۰ نفر از
مسئولین خود را بصورت علنی بر روی وب سایت اصلی خود معرفی و برای تعداد زیاد دیگری کارتهای عضویت صادر و همینطور برای اخذ مجوز از وزارت کشور اقدام کرده بود و همچنین تمامی فعالیت‌های خود را به صورت شفاف منتشر می‌کرد. این تشکل حتی چارتهای سازمانی خود رانیز بصورت عمومی منتشر کرده بود، بنابراین شاید آن را ساده‌ترین هدف برای بانک خالی اطلاعات سپاه پاسداران باید قلمداد کرد.

ب- هدفی دارای جدیت
مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در عین شفافیت همیشگی خود از فاکتور جدیت و عدم مماشات با سیستم نیز بهره برده بود، این تشکل فارغ از تمامی مخاطرات پیش رو سعی می‌نمود با تطبیق خود با شرایط اجتماعی روز جدید‌ترین و منسجم‌ترین روش‌ها را برای پیش برد رسالت انسانی خود برگزیند، در همین رابطه این تشکل از ابتدای بهمن ماه سال گذشته با انتشار بیانیه‌هایی نسبت به تغییرات ساختاری خود با توجه به شرایط کشور خبر داده بود، هدف این بود که با توجه به اطلاعات حاصله از آذرماه‌‌ همان سال که در سطور فوق اشاره شد مبنی بر خیز دستگاه امنیتی برای برخورد با این تشکل ضمن حفظ نیرو‌ها به تقویت ساختار و پیچیدگی‌های آن مبادرت کند، امری که دادستان تهران در یکی از برنامه‌های تلویزیونی درخصوص برخورد با مجموعه از آن با عنوان ورود این تشکل به فاز جدی تری از مبارزات خود یاد کرد. همینطور این مجموعه از پیشگامان
تئوری هزینه‌مند کردن نقض حقوق بشر که بصورت مصداقی در پیگرد یا تحریم هدفمند ناقضان حقوق بشر در ایران مفهوم پیدا می‌کرد بود (نشستهای هلند و ژنو در سال گذشته). بنابراین برنامه مدار بودن، جدیت این تشکل در عین سهولیت دسترسی و آسیب پذیری آن را باید دیگر فاکتور برگزیدن این مجموعه بعنوان قربانی تبلیغات دستگاه امنیتی دانست.

در قسمت سوم این جمع بندی یکساله پس از بررسی دلایل برخورد با مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران به بررسی عملکرد دستگاه امنیتی، اتهامات مطرحه و قربانیان این سناریو خواهیم پرداخت:



الف ‫-‬ چگونگی رویداد
‬‎ در سحرگاه ۱۱ اسفندماه سال گذشته، موج بی‌سابقه‌ای از بازداشت اعضا و مرتبطین با مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران با حکم دادستانی کل در حداقل ۱۴ شهر کشور (اهواز - قزوین - تهران - ساری - کرج- گرگان - یاسوج - اصفهان - شیراز - کرمانشاه - مشهد - سنندج - قم - کیش) از سوی دستگاه امنیتی با مدیریت اطلاعات سپاه پاسداران آغاز شد. قسمت عمده این موج بازداشت که تا تاریخ ۲۵ اسفندماه به طول انجامید دست کم ۵۵ فعال مدنی و مدافع حقوق بشر، بستگان و در مواردی بازداشت شدگان اشتباهی را در بر گرفت. ‎نیروهای امنیتی در بسیاری از مواقع هیچگونه حکمی جهت بازداشت به افراد ارایه ندادند و همینطور در موارد متعددی از خشونت مفرط برای بازداشت افراد استفاده کردند، همچون بازداشت آقای ابوالفضل عابدینی که به کندن درب و پنجره و شکستن شیشه‌های منزل و همینطور ضرب و شتم ساکنین آن مبادرت کردند ‫. ‬از دیگر موارد شاخص این بازداشت‌ها چند دستگی نیروهای امنیتی بود، طوری که حسب‌‌ همان رقابت داخلی دستگاه امنیتی در بعضی مواقع دو دسته نیروی عملیاتی از اطلاعات سپاه پاسداران و همینطور وزارت اطلاعات برای بازداشت یک فرد به محل مراجعه کرده بودند‫. ‬
بلافاصله پس از آغاز موج بازداشت‌ها برنامه‌های تبلیغی فراوانی از کانالهای یک، دو، سه، شبکه خبر، شبکه العالم، شبکه پرس تی، رادیوی سراسری و… در مهم‌ترین زمان‌های خبری و همینطور عمده وب سایت‌ها و روزنامه‌های نزدیک به حکومت در خصوص این برخورد سازمان یافته آغاز و تا چند ماه ادامه یافت. با توجه به حجم کم سابقه تبلیغ این برخورد سازمان یافته از سوی حکومت ایران، این موضوع در رسانه‌های جهانی نیز بازتاب گسترده‌ای یافت.
بازداشت شدگان از اقصی نقاط کشور به بند ۲ الف در زندان اوین تحت نظارت اطلاعات سپاه پاسداران و تعداد اندکی نیز به بند ۲۰۹ تحت نظارت وزارت اطلاعات در‌‌ همان زندان و به سلول‌های انفرادی منتقل شدند.
در تاریخ ۲۵ اسفندماه به واسطه دستیابی دستگاه امنیتی به کلمات و رمزهای عبور و سایر مشخصات فنی تارنما‌ها و سرویس‌های اینترنتی از طریق بازداشت شدگان یا ضبط لوازم مربوط به آنان، بیش از ۳۳ آدرس و ۶ وب سایت متعلق به مجموعه را از دسترس خارج کردند که این اقدام نیز از سوی دستگاه امنیتی بعنوان توان سایبری خود با نام {پروژه مرصاد} با پوشاندن اصل موضوع مورد تبلیغ و بهره برداری فراوان قرار گرفت!.
بسیاری از بازداشت شدگان تحت شکنجه‌های طاقت فرسا و تحمل شرایط بد محیطی و رفتاری قرار گرفتند که عمدتا برای پذیرش اتهامات خلاف واقع و همینطور حضور در مقابل دوربین تلویزیونی در راستای تهیه خوراک تبلیغی مورد نی
از دستگاه امنیتی بود. هر چند اشاره شد که دستگاه امنیتی به سراغ یکی از شفاف‌ترین گروههای مدنی آمده بود، اما باز لازم به ذکر است این دستگاه از حداقل توان برای تهیه اطلاعات خود نیز ناتوان بود طوری که به چندین مورد بازداشت اشتباهی یا بازداشت افرادی که پیش‌تر در ماههای قبل از عضویت خود در مجموعه انصراف داده بودند یا کلا هیچگاه در مجموعه عضویتی نداشتند دست زده بود. در واقع باید گفت هیچ چیز مهم‌تر از تهیه لیست بلند بالای بازداشت شدگان و داغ کردن تنور تبلیغ برای حکومت جمهوری اسلامی ایران نبود.
ب- اتهامات
نشست‌های خبری و فیلم‌های تبلیغی ساخته شده بر علیه مجموعه نیز چیزی جز اقدامات زرد، نمایش و شکستن غیر قانونی حریم شخصی اعضای مجموعه که از طریق دستیابی دستگاه امنیتی به اطلاعات و تصاویر شخصی افراد با مراجعه به منازل آنان یا در عمده موارد جعل و تقلب صورت گرفته بود، نبود. در حالی که این فیلم‌های مضحک با رویکردهای کلیشه‌ای همواره در کش و قوس تبلیغات فراوان در راستای گرم کردن تنور تبلیغ سعی شده بود بعنوان یک اقدام شگرف اطلاعاتی-سایبری از سوی دولت ایران جا زده شود.

عمده اتهامات مطرحه بر علیه این تشکل موارد کلیشه‌ای چون ارتباط با دولت‌های بیگانه، ارتباط با سازمان‌ها و گروههای معاند نظام بود. اتهامی واهی که در طی سال گذشته در مورد صد‌ها فعال مدنی شناخته شده یا تشکلهای مختلف نیز مطرح شده است، کلیشه‌ای بودن این موضوع در حدی است که دستگاه امنیتی در طی روزهای گذشته همین اتهامات را بر علیه دو تن از رهبران اصلی اعتراضات در ایران (آقایان موسوی و کروبی) که مورد تایید شورای نگهبان برای حضور در انتخابات بودند نیز مطرح کرده است.
مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران نیز به کرات در طی یکسال گذشته و هم در این فرصت حاضر اعلام کرده و می‌کند که اساسا از هیچ دولتی اعم از دولت ایران یا دولتهای دیگر در هیچ زمانی هیچگونه دریافت مالی، امکانات و خط گیری سیاسی نداشته است، همینطور این تشکل تاکنون از هیچ گروهی خواه مستقل یا غیر مستقل نیز به همین منوال هیچ دریافتی نداشته است و بالطبع وجود هر گونه ادعایی از سوی حکومت ایران در این حوزه را نیز به چالش کشیده و می‌کشد.
پ ‫-‬ یکسال برخورد با دستگاه امنیتی
بدیهی است با توجه به توان و امکانات محدود مجموعه در مقابل توان و امکانات و امنیت ناقضان حقوق انسانی در قالب نیروهای امنیتی و همینطور اصل اقدام آکه تکیه بر بحث جوسازی و تبلیغات بود، متوقف شدن مجموعه پس از موج بی‌سابقه حملات که امکانات، روابط، امنیت کاری و سایر بخش‌ها را در بر می‌گرفت به نظر دستگاه امنیتی بدیهی و یک پایان خوش برای این سناریو به نظر می‌آمد و البته هر نتیجه‌ای غیر از این نیز موجب سرشکستگی و خدشه مجدد به توان دستگاه امنیتی می‌شد. به خصوص با توجه به اینکه تنی از مسولان خارج کشور مجموعه نیز از سوی حکومت ایران تهدید به تعقیب از سوی پلیس بین الملل (اینترپل) شده بودند و همچنین در یک مورد خواهر
مسئول اول مجموعه به مدت سه ماه در نقش گروگانی برای توقف فعالیتهای مجموعه بازداشت شده بود.
این تشکل پس از آغاز ضربات به سرعت برای جلوگیری از پیشرف
ت ضربات، حفظ نیرو‌ها، امکانات و ادامه فعالیت خود تلاش نمود که صدالبته دستگاه امنیتی نیز به تلاش خود با گسترده‌تر کردن تبلیغات منفی افزود، در طی یکسال گذشته مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران با اشکال مختلفی از اقدامات دستگاه امنیتی در ستیز بوده است، جعل و انتشار اکاذیب، موازی سازی مجموعه و ارگانهای وابسته به آن به خصوص در فضای نت، انتشار اتهامات و مکررات آن دستگاه از طریق تریبون‌هایی متفاوت، افزایش فشار بر زندانیان یا بازداشت شدگان مجموعه برای موضع گیری بر علیه این تشکل، تداوم حملات سایبری و اطلاعاتی به مجموعه و ده‌ها روش دیگر گوشه‌هایی از یکسال درگیری این تشکل با دستگاه امنیتی حکومت ایران است. با این همه این تشکل متوقف نشده و بر استانداردهای خود که همانا اصول انسانی ست که پیش از آغاز برخوردهای سازمان یافته برای خود ترسیم نموده بود؛ استوار مانده است.
ت ‫-‬ قربانیان سناریو
۶۴ سال و ۳ ماه زندان، ۲۴ پرونده بلاتکلیف برای ۴۶ شهروند، ۱۰ شهروند تحت تعقیب، تعداد زیادی احضار و بازجویی، چندین میلیون جریمه نقدی، تعداد زیادی فعال مدنی از کار اخراج یا از حقوق اجتماعی محروم شده و… تنها گوشه‌هایی از رنجی است که مدافعان حقوق بشر در ایران برای پیشبرد اهداف انسانی و اعتلای کلمه انسانیت تحمل کرده اند. النهایه لازم است ضمن گزارش آخرین وضعیف عمده قربانیان سناریوی ۱۱ اسفند، ادای احترام و یادی شود از آنانی که قلبشان برای پیشبرد اهداف انسانی تپیده و مظلومانه، بد‌ترین شرایط و فشار‌ها را در حالی که جرمی جز دفاع از حقوق انسان‌ها نداشتند تحمل کردند‫. ‬

‫ (‬اسامی به ترتیب حروف
الفبا)
ابوالفضل عابدینی محکوم به ۱۱ سال حبس تعزیری و همچنین پرونده مفتوح دیگری که در حال رسیدگی است
احسان ثابت، (بازداشت شده بهمن ماه) آزاد با وثیقه
احمد نجف‌زاده، محکوم به ۳ ماه حبس تعزیری
امیر احسان تهرانی سخاوت، آزاد با وثیقه
ایقان شهیدی، آزاد با وثیقه
بهزاد مهرانی، محکوم به ۱ سال حبس تعزیری پرداخت ۱ میلیون جزای نقدی
پوپک ناظمی، محکوم به پرداخت ۳ میلیون ریال جریمه بدل از حبس
تهمینه مومنی، محکوم به ۱ سال حبس تعلیقی
حامد عسگری، (بازداشت شده بهمن ماه) آزاد با وثیقه
حسام فیروزی، آزاد با وثیقه
حسین حسین‌زاده، محکوم به ۱ سال حبس تعلیقی
دانیال صبحی، آزاد با وثیقه
داور عباسی، آزاد با وثیقه
درسا سبحانی، محکوم به ۱سال حبس تعزیری
راضیه عالمی، محکوم به ۱ سال حبس تعلیقی
رضا اکوانیان، محکوم به ۱ سال حبس تعزیری و ۵ سال حبس تعلیقی
سپهر صوفی، آزاد با وثیقه
سجاد عالم‌زاده، آزاد با وثیقه، اخراج شده از کار
سلمان حسینی، محکوم به ۱ سال حبس تعزیری و ۳۰۰ هزار ریال جزای نقدی
سما بهمنی، محکوم به ۱ سال حبس تعزیری و ۳ سال تعلیقی
سما نورانی، محکوم به ۱ سال حبس تعلیقی
سمیه اجاقلو، محکوم به پرداخت ۳ میلیون ریال جریمه بدل از حبس
شراره صبحی، آزاد با وثیقه
شعله منصوری، آزاد با وثیقه
شهرام شکوفاییان، آزاد با وثیقه
صالح شلماشی، آزاد با وثیقه
عبدالرضا احمدی، آزاد با وثیقه
علیرضا فیروزی، آزاد با وثیقه
لاله حسن‌پور، محکوم به ۱ سال حبس تعزیری، ۴ سال حبس تعلیقی و همچنین اخراج شده از کار
مجتبی بیات، آزاد با وثیقه
مجتبی گهستونی، آزاد با وثیقه
محبوبه کرمی، محکوم به ۳ سال حبس تعزیری
محلا معین‌زاده، آزاد با وثیقه
محمد رضا لطفی یزدی، آزاد با وثیقه
مراد حسن لو، محکوم به ۱ سال حبس تعلیقی
مرجان صفری، محکوم به ۳ سال حبس تعلیقی
مصطفی پیرعباسی، آزاد با وثیقه
مهدی خدایی، محکوم به ۳ سال حبس تعزیری که محکومیتی ۴ ساله نیز به خاطر فعالیت‌های دانشجویی خود دارد
میلاد ابراهیمیان، آزاد با وثیقه
نصور نقی‌پور، محکوم به ۷ سال حبس تعزیری و همچنین اخراج شده از کار
نفیسه مجتهدی، آزاد با وثیقه
نوید خانجانی، محکوم به ۱۲ سال حبس تعزیری
نیلوفر محرابی، آزاد با وثیقه
نیما گلزاری، آزاد با وثیقه
دکتر وحید احمد فخرالدین، محکوم به ۳ سال حبس تعلیقی



دبیرخانه مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران
۱۲ اسفندماه ۱۳۸۹ برابر با ۳ مارس ۲۰۱۱

بی اطلاعی از وضعیت علی بیانی از دانشجویانِ بازداشتی ۲۵ بهمن


خبرگزاری هرانا - از وضعیت علی بیانی، از دانشجویان قزوینی بازداشت شده در جریان تجمعات ۲۵ بهمن، هیچ گونه اطلاعی در دست نیست.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، علی بیانی، عضو ستاد مهدی کروبی در قزوین در دهمین دورهٔ انتخابات ریاست جمهوری، در جریان تجمعات ۲۵ بهمنِ تهران بازداشت شده است.
گفتنی ست که پس از گذشت بیش از دو هفته از زمان بازداشت حتی خانوادهٔ وی نیز از محلی که وی در آنجا محبوس است، بی‌اطلاع‌اند.

لازم به یادآوری ست که در جریان اعتراضات مردمی ۲۵ بهمن ماه، علاوه بر کشته شدن دو دانشجو به نام‌های محمد مختاری و صانع ژاله، ده‌ها تن از دانشجویان کشور نیز بازداشت شدند.

واکنش رئیس قوۀ قضائیه به لباس شخصی‌های هتاک و فحاش


خبرگزاری هرانا - صادق لاریجانی بدون نام بردن از هاشمی رفسنجانی یا دخترش فائزه گفت در همین چند روز اخیر نسبت به برخی از مسئولان و خانواده های آنان هتاکی شد و این ظلم است.
آیت الله صادق آملی لاریجانی، رئیس قوۀ قضائیۀ جمهوری اسلامی ایران، روز (چهارشنبه) در نخستین واکنش خود به برخورد توأم با فحاشی های رکیک افراد حزب الله و بسیج با فائزه هاشمی، گفت عدۀ معدودی به خود اجازه می دهند خارج از چارچوب های شرعی هرکاری که می خواهند انجام دهند.
به گزارش رادیو فرانسه، رئیس قوۀ قضائیه افزود این افراد در کوچه و خیابان راه می افتند و علیه کسی که خود میل به او ندارند شعار می دهند و خود نیز محاکمه و اجرا می کنند و ما نمی توانیم این وضعیت را تحمل کنیم.
آیت الله لاریجانی بدون نام بردن از هاشمی رفسنجانی یا دخترش فائزه گفت در همین چند روز اخیر نسبت به برخی از مسئولان و خانواده های آنان هتاکی شد واین ظلم است. رئیس قوۀ قضائیه گفت ظلم که شاخ و دم ندارد.
پیشتر عباس جعفری دولت آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران، نیز بدون نام بردن از هاشمی رفسنجانی یا دختر او، از ارائۀ شکایتی به دادستانی تهران در این ارتباط خبر داده و گفته بود به خاطر کارزیاد این شکایت را هنوز ندیده و دربارۀ آن چیزی نمی دادند.
رئیس قوۀ قضائیه در بخش دیگری از سخنان امروز خود به از بین رفتن جنگل های ایران در اثر سود جوئی های بی رویه و غیر قانونی پرداخت و گفت به نظر او وضعیت جنگل ها "مصیبتی" است. آیت الله لاریجانی ضمن اعتراف به قصور و کوتاهی دستگاه قضائی، دستگاه های دولتی و اظهار تأسف از این کوتاهی و قصور گفت در بعضی از جنگل ها آن قدر پاک سازی صورت گرفته که حتا ریشۀ درختان را هم از بین برده اند. رئیس قوۀ قضائیه خطاب به مسئولان گفت آقایان بروند و ببینند چه وضعی برای جنگل ها و منابع طبیعی به وجود آورده اند.

افرایش ۵۵ هزار زندانی به زندانیان کشور در یک و نیم سال گذشته


خبرگزاری هرانا - رئیس سازمان زندان ها گفت: "در یک سال و نیم گذشته ۵۵ هزار نفر به آمار زندانیان کشور اضافه شده؛ این در حالی است که حتی ۵۵ متر هم به فضای زندانها اضافه نشده است."
به گزارش خبر، غلامحسین اسماعیلی روز چهارشنبه در همایش دادستانهای عمومی و انقلاب سراسر کشور افزود: "در حال حاضر با ظرفیت اسمی ۸۵ هزار نفری زندان های سراسر کشور بیش از ۲۲۰ هزار نفر زندانی وجود دارد و در دوره مسئولیت یک سال و نیمه بنده در سازمان زندان ها ۵۵ هزار نفر به آمار زندانیان سراسر کشور اضافه شده این در حالی است که حتی ۵۵ متر هم به فضای زندان‌ها اضافه نشده است."
وی با انتقاد از فضای کم زندان ها و حجم بالای زندانی در کشور اتخاذ تدابیری برای حل مشکلات کنونی سازمان زندان ها در این بخش را خواستار شد.
وی تاکید کرد: امروز از جمعیت ۲۲۰ هزار نفری زندانیان ما ۷۰ هزار نفر با قرار تامین در زندان هستند که می‌توانیم تدابیری اتخاذ کنیم که برخی در زندان نباشند. همچنین سالانه ۳۰ هزار نفر از افراد بازداشت شده با قرار منع تعقیب و رای برائت از زندان بیرون می‌آیند و هر سال نیز ۳۵ هزار نفر از کسانی که با قرار به زندان رفتند با قرار موقوفی تعقیب و گذشت شاکی بیرون می‌آیند.
پیش از این نیز اسماعیلی، رئیس سازمان زندانهای کشور با اشاره به کمبود ۲۵ هزار نفر کادر زندانبان، از مسئولان خواسته بود ردیف و بودجه مناسب برای استخدام این نیرو را مهیا کنند.
آمارهای نیروی انسانی شاغل در زندانهای کشور نشان می دهد کمبود شدید زندانبان ها، یکی از اصلی ترین مشکلات ندامتگاه ها و بازداشتگاه ها شمرده می شود. به گفته اسماعیلی در دنیا به طور متوسط به ازای هر سه زندانی یک زندانبان وجود دارد که این میزان در کشور ما به ازای هر ۱۳ یا ۱۴ زندانی یک زندانبان است.

زندانیان سیاسی به مرخصی نوروزی نمی آیند


خبرگزاری هرانا - رییس قوه قضاییه در بخشنامه‌ای به واحدهای قضایی و دادسراهای سراسر کشور اعلام کرد: به زندانیان محکوم با رعایت شرایط و گرفتن تامین مناسب، ۱۵ روز مرخصی نوروزی اعطا می‌شود.

بر اساس این بخشنامه، محکومین جرایم سرقت (اعم از مسلحانه، عادی و یا کیف قاپی)، جاسوسی، اقدام علیه امنیت کشور، آدم‌ربایی، جرایم باندی و سازمان یافته، تجاوز به عنف، دایر کردن مراکز فساد و فحشاء، اسیدپاشی، اخلال در نظام اقتصادی، ورود، تولید، توزیع و فروش مشروبات الکلی، محکومان به قصاص و اعدام و حدود شرعی ، محکومان دارای سه سابقه محکومیت به ارتکاب‌‌ همان جرم، محکومانی که به شرارت مشهورند، قاچاق مسلحانه و یا عمده مواد مخدر و روانگردان‌ها و سایر محکومانی که اخلاق و رفتار آن‌ها در زندان به گونه‌ای بوده که بنا به نظر دادستان یا قاضی ناظر زندان یا رییس زندان یا شورای طبقه‌بندی شایستگی برخورداری از مرخصی را ندارند.

به گزارش خبر آنلاین در بخشنامه‌ آملی لاریجانی آمده است:

به مناسبت فرا رسیدن سال نو هجری شمسی و با توجه به آثار مثبت و سازنده حضور زندانیان در کنار خانواده و به منظور نیل به اهداف عالی در بازسازی اجتماعی و اخلاقی زندانیان و نیز برقراری روابط عاطفی بین زندانیان و اعضای خانواده آن‌ها به ویژه در ایام نوروز مقتضی است به زندانیان محکوم با رعایت شرایط ذیل و اخذ تامین مناسب ۱۵ روز مرخصی داده شود.

الف) زندانیان محکوم به حبس:
۱ ـ محکومان به حبس ابد به شرط تحمل حداقل ۵ سال حبس
۲ ـ محکومان به حبس بیش از ۱۰ سال به شرط تحمل حداقل دو سال حبس
۳ ـ محکومان به حبس از ۵ تا ۱۰ سال به شرط تحمل حداقل یک سال حبس
۴ ـ محکومان به حبس از یک سال تا ۵ سال به شرط تحمل حداقل سه ماه حبس
۵ ـ محکومان به حبس کمتر از یک سال به شرط تحمل حداقل یک ماه حبس
تبصره: محکومان به حبس که باقیمانده حبس آن‌ها کمتر از یک ماه باشد مرخصی منتهی به آزادی اعطا می‌شود.

ب) زندانیانی که صرفاً به دلیل عجز از پرداخت جزای نقدی در حبس به سر می‌برند:
۱ ـ محکومان به جزای نقدی که مقدار باقیمانده آن بیش از سی میلیون ریال باشد به شرط تحمل حداقل سه ماه حبس
۲ ـ محکومان به جزای نقدی که مقدار باقیمانده آن ده تا سی میلیون ریال باشد به شرط تحمل حداقل یک ماه حبس
تبصره: محکومان به جزای نقدی که مقدار باقیمانده آن کمتر از ده میلیون ریال باشد به شرط تحمل حداقل دو ماه حبس، مرخصی منتهی به آزادی اعطا می‌شود.

ج) محکومان جرایم غیرعمدی و محکومان مالی
زندانیانی که به لحاظ عجز از پرداخت دیه در جرایم غیرعمد، بازداشت هستند و هم‌چنین دارندگان محکومیت‌های مالی، صرف نظر از مدت اقامت در زندان از مرخصی موضوع این بخشنامه برخودار خواهند بود.

د) مرتکبین جرایم ذیل از شمول این بخشنامه مستنثنی خواهند بود.
محکومین جرایم سرقت (اعم از مسلحانه، عادی و یا کیف قاپی)، جاسوسی، اقدام علیه امنیت کشور، آدم‌ربایی، جرایم باندی و سازمان یافته، تجاوز به عنف، دایر کردن مراکز فساد و فحشاء، اسیدپاشی، اخلال در نظام اقتصادی، ورود، تولید، توزیع و فروش مشروبات الکلی، محکومان به قصاص و اعدام و حدود شرعی، محکومان دارای سه سابقه محکومیت به ارتکاب‌‌ همان جرم، محکومانی که به شرارت مشهورند، قاچاق مسلحانه و یا عمده مواد مخدر و روانگردان‌ها و سایر محکومانی که اخلاق و رفتار آن‌ها در زندان به گونه‌ای بوده که بنا به نظر دادستان یا قاضی ناظر زندان یا رییس زندان یا شورای طبقه‌بندی شایستگی برخورداری از مرخصی را ندارند.


تبصره یک: سارقین عادی فاقد سابقه که حداکثر محکومیت آن‌ها یک سال حبس باشد پس از تعطیلات نوروزی از این مرخصی بهره‌مند می‌شوند.
تبصره دو: منظور از قاچاق عمده موادمخدر و روانگردان‌ها عبارت است از:
۱ ـ خرید، فروش و توزیع بیش از ۲۰ کیلوگرم تریاک و ملحقات آن
۲ ـ حمل و نگهداری بیش از ۱۰۰ کیلوگرم تریاک و ملحقات
۳ ـ خرید و فروش و توزیع بیش از ۱۰۰ گرم هرویین و روانگردان‌ها و ملحقات آن‌ها
۴ ـ حمل و نگهداری بیش از یک کیلوگرم هرویین و روانگردان‌ها و ملحقات آن‌ها

دادستان‌های سراسر کشور ملزم به اجرای این بخشنامه بوده و بر حسن اجرای آن نظارت خواهند کرد.

۱۳۸۹ اسفند ۱۱, چهارشنبه

صدور قرار بازداشت موقت برای یک درویش گنابادی


خبرگزاری هرانا - دادگاه انقلاب بروجرد با صدور قرار بازداشت موقت برای یک درویش گنابادی به اتهام توهین به رهبری و تبلیغ علیه نظام، به بررسی پرونده ۱۸۹ تن از دراویشی که پیش‌تر برای آن‌ها احضاریه صادر کرده و مورد بازجویی قرار داده، می‌پردازد.

به گزارش وبسایت مجذوبان نور، حبیب پیریایی در حالی روانه زندان بروجرد شده است که در آبان ماه سال ۱۳۸۶، در مقابل تعرض نیروهای دولتی به حسینیه دراویش گنابادی آن شهرستان، دست به اعتراض زده که باعث مجروح شدن وی نیز شده است.

یادآور می‌شود حسینیه دراویش طریقت نعمت‌اللهی گنابادی شهرستان بروجرد در آبان ۱۳۸۶، توسط نیروهای امنیتی و انتظامی تخریب شد، اما دراویش گنابادی که از آسیب‌دیدگان و مصدومان این حادثه بودند، در دادگاه آن شهرستان متهم شناخته شدند.

پس از گذشت سه سال از این رخ‌داد دادگاه انقلاب بروجرد در اقدامی، ۱۸۹ درویش گنابادی را به نهادهای امنیتی و اطلاعاتی فراخواند تا در ۱۴ اسفند ماه جاری به دادگاه مراجعه کنند.

لازم به توضیح است که این دادگاه قرار بود اوایل آبانماه سال جاری برگزار شود اما به دلایلی نامعلوم به تعویق افتاد‌.

پیمان روشن ضمیر آزاد شد


خبرگزاری هرانا - عصر روز سه شنبه، ۱۰ اسفندماه، پیمان روشن ضمیر وبلاگ نویس و سردبیر تالار هفت تیر پس از تحمل دوماه بازداشت موقت به قید وثیقه از زندان کارون اهواز آزاد شد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، خبرگزاری حقوق بشر ایران، دادستان اهواز اتهامات پیمان روشن ضمیر را "توهین به رهبری نظام" و "تبلیغ علیه نظام" عنوان کرده است.
این در حالیست که تاکنون زمانی برای تشکیل دادگاه وی اعلام نشده است.

لازم به یادآوری ست که این وبلاگ نویس در تاریخ ۱۳ دی ماه سالجاری توسط نیروهای امنیتی و اطلاعاتی در مقابل منزلش در اهواز بازداشت شده و مدت ۳۰ روز را در سلول‌های انفرادی محبوس بود.

آماده‌باش کامل ناجا در چهارشنبهٔ آخر سال


خبرگزاری هرانا - معاون اجتماعی ناجا با اعلام آمادگی کامل نیروی انتظامی در مراسم چهارشنبه آخر سال افزود: "مردم در چهارشنبه آخرسال از مواد محترقه استاندارد استفاده کنند."

به گزارش ایسنا، بهمن کارگر هم چنین گفت: "متخلفان و مجرمانی که در چهارشنبه آخرسال بازداشت شوند، تا پایان تعطیلات نوروز آزاد نخواهند شد."

وی در حاشیهٔ چهاردهمین همایش معاونان اجتماعی فرماندهان انتظامی استان‌ها سراسر کشور درباره تمهیدات پلیس برای چهارشنبه‌ آخر‌سال اظهار کرد: "با توجه به تجاربی که در سال‌های گذشته داشتیم و آموزش‌های که در سطح مدارس و دانشگاه‌ها صورت گرفته است، چهارشنبه‌آخرسال هر سال بهتر از سال گذشته برگزار می‌شود."

ده تن از زندانیان سیاسی رجایی شهر دست به اعتصاب غذا می زنند



خبرگزاری هرانا – ده تن از زندانیان سیاسی محبوس در زندان رجایی شهر کرج با نوشتن بیانیه‌ای در اعتراض به عدم رسیدگی پزشکی به یک زندانی سیاسی مبتلا به سرطان در روزهای ۱۲ و ۱۳ اسفند ماه دست به اعتصاب غذا خواهند زد.

متن این بیانیه که در اختیار خبرگزاری هرانا قرار گرفته است به شرح زیر است:
یکی از زندانیان سیاسی زندان رجایی شهر کرج طبق تشخیص پزشک قانونی به تازگی به سرطان پاندراس از نوع بدخیم آن مبتلا شده است.

وی در تاریخ ۵/۱۱/۸۹ به بیمارستان مدرس تهران جهت شیمی درمانی منتقل شد و پزشکان متخصص طی نامه‌ای از دادستان خواستار باز کردن دستبند و پا بند وی شدند زیرا عمل شیمی درمانی با دست و پای زنجیر شده آن مشکل آفرین و غیر ممکن بوده و همسر آقای دکمه چی پس از پیگیری در ملاقات با آقای دولت آبادی با پاسخ منفی و تند و اهانت آمیز وی روبرو گردید.

از آنجایی که آقای محسن دکمه چی با خطر مرگ مواجه بوده و عدم مداخله فوری پزشکان موجب تسریع و پیشرفت سرطان خواهد شد. لذا ما امضا کنندگان این بیانیه با تفکرات مختلف و فارق از مرزبندی‌های فکری و ایدئولوژیک ضمن محکوم کردن این عمل نامتعارف و غیر انسانی خواستار صدور هر چه سریع‌تر مرخصی استعلاجی جهت بستری شدن در بیمارستان و شروع مراحل شیمی درمانی می‌باشیم، در صورت بی‌توجه‌ای و تعلل مسئولان مربوطه و عدم اعطای مرخصی در روزهای ۱۲ و ۱۳ اسفند ماه اعتصاب غذا خواهیم کرد.

اسامی به ترتیب حروف الفبا

۱- جعفر اقدامی

۲- رسول بداقی

۳- بهروز جاوید تهرانی

۴- خالد حردانی

۵- عیسی سحرخیز

۶- رضا شریفی بوکانی

۷- کیوان صمیمی بهبهانی

۸- حشمت الله طبرزدی

۹- علی عجمی

۱۰- میثاق یزادن‌نژاد

سه نفر در زندان عادل آباد شیراز به دار آویخته شدند


خبرگزاری هرانا - ۳ نفر در زندان عادل آباد شیراز که پیشتر با صدور دادنامه‌هایی از سوی شعب دوم و چهارم و ششم دادگاه انقلاب شیراز اعدام محکوم شده بودند، به دار آویخته شدند.

روابط عمومی دادگستری استان فارس، هویت این افراد را که به اتهام جرایم مربوط به مواد مخدر اعدام شده‌اند، "الف-ع"، "ح-ر"، "ص-ک-گ" عنوان کرده است.
این گزارش مدعی ست که "الف-ع" به صورت مسلحانه به قاچاق مواد مخدر دست زده بوده است.

گفتنی است احکام این سه نفر پس از تأیید دیوانعالی کشور و دادستان کل کشور به اجرا در آمده است.

افزایش بی‌رویهٔ فشار بر شهروندانِ کرد ساکن روستاهای اطراف سلماس


خبرگزاری هرانا - وزارت اطلاعات در راستای ایجاد فضای رعب و وحشت اقدام به احضار، بازداشت و فشار گسترده بر ساکنین روستاهای تابعه شهرستان سلماس می کند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا ، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در طی هفته های گذشته نیروهای اداره اطلاعات شهر سلماس اقدام به احضار گسترده ده ها شهروند کرد ساکنین تعدادی از روستاهای شهرستان سلماس کرده اند و ضمن بازجویی از تعدای از این افراد، آن ها را مورد تهدید قرار داده اند که در صورت همکاری این افراد با احزاب کردی به شدت با آنها برخورد خواهند کرد.
بر اساس این گزارش اداره اطلاعات شهر سلماس از تعدادی از احضار شده گان تعهد کتبی گرفته است و تعدادی را نیز به دادگاه معرفی کرده که این افراد با سپردن وثیقه به صورت موقت آزاد شده اند.
نیروهای اداره اطلاعات همچنین تعدادی از منازل ساکنین این روستاها را مورد تفتیش و بازرسی قرار داده اند.
اسامی تعدادی از این افراد به شرح ذیل است:
بیجان اطمامی، اردشیر عبدالله زاده، فتح الله مالکی، جاوید دلجویی، پرویز ایوری، کامل ایوری، فرزنده پنیرک، فرهاد پنیرک و رامین یوسفی.

دادستان تهران: موسوی و کروبی در خانهٔ خودشان هستند


خبرگزاری هرانا - داستان تهران در پی انتشار برخی اخبار مبنی بر حصر خانگی و یا انتقال موسوی و کروبی به زندان حشمتیه، گفت: "تمامی این اظهارات دروغ بوده و آنها در خانه خود هستند."
به گزارش مهر، جعفری دولت‌آبادی در مورد آغاز بازجویی از موسوی و کروبی بعد از حصر خانگی آن ها گفت: "دروغگویی حد و حساب دارد و شایعات انتقال کروبی و موسوی به زندان کاملا کذب است. البته استفاده از واژه حصر خانگی صحیح نیست. آقایان موسوی و کروبی همراه با همسرانشان درخانه هستند حال اینکه شما مطرح کنید چراغ خانه‌شان روشن است یا خاموش با خودشان است."
عباس جعفری دولت‌آبادی روز چهارشنبه در حاشیه همایش دادستان‌های کشور در جمع خبرنگاران در مورد حوادث روز گذشته تهران مدعی شده است که "اتفاق خاصی نیفتاد."
دولت آبادی پراکنده کردن تجمعات را وظیفه پلیس دانسته و تصریح کرد که در این برخوردها قطعا گروهی هم دستگیر می‌شوند.

وی در پاسخ به این پرسش که در گذشته آمار دستگیرشدگان در اعتراضات خیابانی از سوی مقامات قضائی و انتظامی اعلام می‌شد، چرا در حوادث ۲۵ بهمن و اول اسفند این آمار اعلام نشده است، گفت: "دستگاه انتظامی و قضائی تکلیفی برای ارایه آمار دستگیرشدگان ندارند ولی پلیس موظف است خبر دستگیری این افراد را به خانواده آنها اطلاع دهد که البته این کار انجام شده و میزان اعتراض خانواده‌ها کاهش یافته است."

عباس جعفری دولت‌آبادی افزود: "در دستگیری این افراد اصل بر گناه‌کار بودن آن ها نیست و اگر ثابت شود که شخص نقشی در حوادث نداشته به سرعت آزاد می‌شود."

وی تاکید کرد: "حضور در راهپیمایی‌های غیرقانونی جرم بوده و پلیس این افراد را تحت پیگرد قانونی قرار می‌دهد."

دادستان تهران در مورد آخرین وضعیت پرونده سعید مرتضوی گفت: "بخشی از پرونده معطل برخی از استعلامات است که مرجع پاسخ‌گویی به استعلام هنوز پاسخ نداده که بعد از پاسخ‌گویی اقدامات لازم انجام می‌شود."

جعفری دولت‌آبادی درمورد حضور نیروهای خودسر، لباس‌شخصی با چوب و چماق در خیابان‌ها، مدعی شد: "هیچ نیرویی غیر از نیروی انتظامی و سپاه حق حضور در بخش‌های امنیتی تهران را ندارد که آن ها نیز مجوز دارند."

۳۶۰ تن از کارگران آبادانی در آستانهٔ اخراج قرار گرفته‌اند


خبرگزاری هرانا - قریب به ۳۶۰ تن از کارگران آبادانی با پایان سال جدید در آستانهٔ اخراج قرار گرفته‌اند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، قریب به ۳۰۰ نفر از کارگران پالایشگاه آبادان و ۶۰ نفر از پرسنل شهرداری آبادان در آستانهٔ عید نوروز و شروع سال جدید، توسط شرکت‌های پیمانکاری در آستانهٔ اخراج قرار دارند.
کارگران مذکور این اقدام را ضد کارگری وچپاولگرانه دانسته و علت آن را عدم موافقت شرکت‌های پیمانکاری برای پرداخت مزایای مختلف به کارگران عنوان می‌کنند.

گویا این گونه شرکت‌ها که در آستانهٔ عید نوروز کارگران خود را اخراج می‌کنند، با شروع سال نو نفرات جدیدی را به کار می‌گیرند و به علت بحران بیکاری در کشور گا‌ها حتی متخصصین را به عنوان کارگر ساده می‌توانند بکار گیرند.

شایان ذکر است که اینگونه اخراج‌ها به صورت یک سنت هر ساله در آمده و در آستانهٔ سال جدید انبوهی از خانواده‌های کارگری دچار مشکلات اقتصادی و خانوادگی می‌شوند.

محمد طالبی، دانشجوی مشهدی بازداشت شد


خبرگزاری هرانا - محمد طالبی، دانشجوی رشتهٔ مترجمی زبان انگلیسی و عضو انجمن اسلامی دانشگاه غیر انتفاعی خیام مشهد بازداشت شد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، محمد طالبی، ۲۴ ساله بعداز ظهر روز سه شنبه دهم اسفندماه، توسط نیروهای امنیتی در مشهد بازداشت شده است.

گفتنی ست این دانشجو که تاکنون سابقهٔ فعالیت سیاسی نداشته، پس از بازداشت بلافاصله به زندان وکیل آباد مشهد منتقل شده است.

شایان ذکر است که پس از اعتراضات ۲۵ بهمن ماه، محمد طالبی بار‌ها از سوی حزاست دانشگاه تهدید به اخراج شده بود.

هفت نفر در جیرفت و بم اعدام شدند


خبرگزاری هرانا - روز سه شنبه، دهم اسفندماه هفت نفر که در دادگاه‌های انقلاب بم و جیرفت به اعدام محکوم شده بودند، در این دو شهر به دار آویخته شدند.

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی دادگستری استان کرمان، پنج نفر به نام‌های "محمدنبی- ن"، "مهدی- ص"، "علی بخش- ص"، "حمیدرضا- د" و "سهراب- ن" در زندان جیرفت و دو نفر به نام‌های "ملک-ن" و "سعید-م" در زندان بم به دار آویخته شدند.
اتهام تمامی افراد اعدام شده جرایم مربوط به مواد مخدر عنوان شده است.

بر پایه این خبر، با درخواست عفو و تخفیف در مجازات افراد مذکور در کمیسیون عفو دادگستری استان و مرکز مخالفت شده بود.

گفته می‌شود این احکام پس از تایید دادستانی کل کشور به مرحلهٔ اجرا درآمده است.

مهسا امرآبادی و شهین جهادی بازداشت شدند


خبرگزاری هرانا - روز سه شنبه دهم اسفند ماه، مهسا امرآبادی، همسر مسعود باستانی و شهین جهادی، فعال مدنی نیز بازداشت شدند.
به گزارش جرس، مهسا امرآبادی، فعال مدنی و همسر زندانی سیاسی مسعود باستانی، که خود نیز سال گذشته بازداشت و به حبس محکوم شده بود، چند روز پیش در گفتگو با تلویزیون رسا خاطرنشان کرد "اگر فشار از خانواده زندانیان سیاسی کم نشود، در یکی از میادین شهر تحصن می کنیم."
از جزئیات بازداشت این دو تن اطلاعی در دست نیست.
گفتنی ست تاکنون از وضعیت خانم امرآبادی و جهادی و همچنین ده ها نفری که در جریان اعتراضات روز سه شنبه بازداشت شده بودند، خبری منتشر نشده است.
شایان ذکر است که امرآبادی آبان ماه سال جاری، به اتهام اقدام تبلیغی علیه نظام از طریق مصاحبه و گزارش‌ از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه به یک سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

تحصن کارگران کارخانهٔ کیان تایر در تهران


خبرگزاری هرانا - صد‌ها تن از کارگران کارخانه کیان تایر (البرز تایر سابق) در روز دهم اسفند دست به تحصن زدند.
به گزارش سحام نیوز، صد‌ها تن از کارگران کاخانه کیان تایر همراه خانواده‌هایشان مقابل کارخانه در حاشیه آزادراه آیت الله سعیدی متحصن شدند.
کاگران کیان تایر که ماه هاست حقوق خود را دریافت نکرده‌اند با در دست داشتن پلاکاردهایی در حاشیه آزادراه آیت الله سعیدی نشسته بودند و نیروهای یگان ویژه نیز در نزدیکی این تحصن حضور داشتند.

به علت جمعیت زیاد متحصنان نیروهای پلیس و یگان ویژه از حمله به متحصنان و درگیری با آن‌ها خودداری کردند و تنها با محاصره کامل متحصنان از پیوستن مردم به آن‌ها جلوگیری می‌کردند.

بازداشت ۴ دانشجوی دانشگاه تبریز درجریان تجمعات ۱۰ اسفند


خبرگزاری هرانا - در پی فراخوان مخالفان حکومت ایران برای اعتراض به حصر و بازداشت موسوی و کروبی و همسرانشان، روز گذشته در شهر تبریز هم ناآرامی‌هایی گزارش شده که منجر به بازداشت ۴ دانشجوی دانشگاه تبریز شده است.

به گزارش دانشجونیوز، عصر دیروز در جریان تجمعات پراکنده شهر تبریز ۴ تن از دانشجویان دانشگاه تبریز با یورش نیروهای امنیتی و لباس شاخصی بازداشت و به نقاط نامعلومی منتقل شده‌اند.

بنابر این گزارش، با وجود فضای بسیار سنگین امنیتی حاکم بر مناطق مرکزی شهر تبریز و به خصوص حوالی دانشگاه تبریز تعداد کثیری از دانشجویان با همراهی قشرهای مختلف مردمی اقدام به برگزاری تجمع اعتراضی در مسیر چهارراه آبرسان به سمت فلکه دانشگاه نمودند که در‌‌ همان دقایق اولیه تشکیل تجمع با یورش نیروهای امنیتی و لباس شخصی مواجه شدنده‌اند.

گفته می شود، نیروهایی امنیتی و لباس شخصی قصد بازداشت دانشجویان بیشتری داشته‌اند که با ممانعت مردم ایجاد شده به طوری که این دانشجویان با کمک مردم موافق به فرار از دست این نیرو‌ها شده‌اند.

شایان ذکر است، در جریان تجمعات دیروز شهر تبریز، لباس شخصی‌ها بدون هیچ گونه ملاحظه‌ای اقدام به ضرب وشتم معترضان و حتی عابرین پیاده نموده‌اند.

برخی از شهرهای ایران روز گذشته میزبان اعتراضات مخالفان بوده است بعضی از مناطق مهم تهران، شیراز، مشهد، اصفهان، رشت و تبریز از آن جمله بوده است.

۱۳۸۹ اسفند ۱۰, سه‌شنبه

وضعیت وخیم داریوش جلالی، دانشجوی زندانی، بر اثر اعتصاب غذا


خبرگزاری هرانا - داریوش جلالی دانشجوی دانشگاه یاسوج كه هفته گذشته با یورش نیروهای اطلاعات به منزلش و ضبط وسایل شخصی اش دستگیر شده بود، بر اثر اعتصاب غذای خشکی که از روز پنجشنبه به آن دست زده بود، روز یكشنبه هشتم اسفند ماه هوشیاری خود را از دست داد به درمانگاه زندان برده شد.
به گزارش جرس، این فعال دانشجویی که به اتهام "توهین به مقدسات" بازداشت شده، در جریان حوادث بعد از انتخابات سال گذشته نیز، به دو ترم محرومیت تحصیلی محكوم شده بود.
هنوز از آخرین وضعیت و سرنوشت این دانشجوی بازداشتی، خبری منتشر نشده است.

ربایش پرونده پزشکی نرگس محمدی توسط ماموران امنیتی


خبرگزاری هرانا - با گذشت یک هفته از محاکمه نرگس محمدی، فعال حقوق بشری، منابع خبری از ربایش پرونده پزشکی وی توسط مأموران امنیتی خبر دادند.
به گزارش جرس، مأموران وزارت اطلاعات روز دوشنبه به بیمارستانی که نرگس محمدی معمولاً در آن بستری می شود مراجعه کردند و اسناد پزشکی او را همراه خود بردند.
این گزارش افزود "در حالی که نرگس محمدی قبل از دستگیری‌اش بیماری مهمی نداشت، اما در زندان و پس از آن هر از چندی دچار سستی عضلات دست و پا و بدن شده و به زمین می‌افتد، اما مأموران امنیتی گفته‌اند که او از قبل از بازداشت بیمار بوده است."
گفتنی است مأموران توضیحی درباره علت اخذ پرونده و همراه خود بردن آن نداده‌اند.
لازم به یادآوری است جلسه رسیدگی به اتهامات نرگس محمدی، نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب، روز سه شنبه سوم اسفند ماه برگزار شد.
این درحالیست که تقی رحمانی، نویسنده و پژوهشگر و همسر نرگس محمدی، همچنان بعد از روزها بازداشت، در وضعیت نامعلوم و بی خبری کامل به سر می برد.

اعدام ۹ نفر در زندان مرکزی ارومیه


خبرگزاری هرانا - بامداد روز دوشنبه، نهم اسفندماه ۱۳۸۹، ۹ نفر از زندانیان عادی در محوطهٔ زندان مرکزی شهر ارومیه به دستور مراجع قضایی جمهوری اسلامی به صورت جمعی به دار آویخته شدند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، از ۹ نفری که روز گذشته اعدام شده‌اند، ۷ تن از آن‌ها از شهروندان کرد و ۲ تن دیگر نیز آذری بوده‌اند و هم چنین دو زن نیز در میانشان دیده می‌شوند.
اتهام تمامی افراد اعدام شده از سوی مراجع قضایی "جرائم مربوط به مواد مخدر" عنوان شده است.

گفتنی ست که گزارش‌های غیرموثق حاکی از اعدام دو تن دیگر در روز ۹ اسفندماه است که خبرگزاری هرانا برای تایید این مهم نیازمند اسناد بیشتری ست.

شایان ذکر است که برخی منابع خبری پیش‌تر از انتقال ۱۲ تن از زندانیان عادی به سلول‌های انفرادی جهت اجرای حکم خبر داده‌اند.

اجرای حکم شلاق یک شهروند در ملاءعام در لامرد


خبرگزاری هرانا - حکم شلاق یک شهروند در ملاءعام و در شهرستان لامرد(استان فارس) اجرا شد.
اجرای حکم شلاق این شهروند که متهم به "سرقت" است، در ملاءعام و در میدان امام خمینی این شهرستان به اجرا در آمده است.
به گزارش ایسنا، دادگستری استان فارس اعلام کرد که "در راستای اهداف کلان قوه قضاییه و تأکیدات ریاست قوه قضاییه در خصوص تسریع در اجرای قاطع احکام در دستگاه قضایی، حکم شلاق یک سارق در شهرستان لامرد اجرا شده است."

مجرم این پرونده در سوابق خود سرقت احشام در شهرستان‌های لامرد، بیرم و لارستان را دارد که در سال ۸۹ دستگیر و پس از طی مراحل دادرسی به سه سال حبس و تحمل ۷۰ ضربه شلاق در ملاء عام محکوم شد.

لغو کنسرت بزرگ گروه شمس به دلایل امنیتی


خبرگزاری هرانا - در ادامهٔ فشارهای دولت ایران بر هنرمندان و اهل فرهنگ شب دوم کنسرت بزرگ گروه شمس در شهرستان بابلسر به دلایلی نامعلوم لغو گردید.

به گزارش دانشجونیوز، این کنسرت قرار بود هشتم ون هم با صدای علیرضا قربانی و سرپرستی کیخسرو پورناظری برگزار گردد، اما غروب هشتم اسفند به امان شهلایی تهیه کنندهٔ ان اطلاع داده شد که "بنا بر برخی دلایل امنیتی" نهم اسفند کنسرت برگزار نخواهد شد.
این در حالی اتفاق می‌افتد که چندی پیش کنسرت احسان خواجه امیری در شهرستان امل نیز به دلایل امنیتی لغو گردیده بود و پس از یک هفته مبالغ بلیط به شهروندان پس داده شد.

به گزارش منابع محلی هردو کنسرت تمامی مجوزهای مربوطه را کسب نموده بودند و با قول مساعد ادارهٔ ارشاد این شهرستان‌ها و نیروی انتظامی تصمیم به برگزاری این مراسم گرفتند و در مورد کنسرت اخیر نیز، استاندار مازندران به تهیه کنندگان ان قول مساعد داده بود که اتفاق امل تکرار نخواهد شد.

روز گذشته نیز خبرگزاری فارس خبر شروع کنسرت گروه شمس از بابلسر را درج نمود که در بخشی از ان آمده است: "به گزارش خبرگزاری فارس، ‌کنسرت گروه موسیقی شمس به سرپرستی کیخسرو پورناظری و خوانندگی علیرضا قربانی از بابلسر شروع شد، پس از آن گروه شمس در تاریخ ۱۱ تا ۱۳ اسفندماه در تهران و در سالن میلاد نمایشگاه بین المللی تهران به اجرای کنسرت می‌پردازند و در ادامه این تور به آمریکا و کانادا خواهند رفت."

به گزارش همین منبع اگاه اعلام امادگی گستردهٔ شهروندان استان، بخصوص دانشجویان دانشگاه مازندران برای شرکت در این کنسرت و جو امنیتی حاکم بر این دانشگاه واقع در شهرستان بابلسر در استانهٔ دهم اسفند می‌تواند یکی از دلایل مهم لغو کنسرت باشد.

گفته می شود که بسیاری از شهروندان، منتظر بودند اگر شب اول کنسرت لغو نگردید برای شب دوم ان بلیط تهیه کنند، اما بگفتهٔ یکی از کارکنان شهرداری بابلسر، با کارشکنی "مسوولین نامرئی" این امر محقق نگردید.

اعلام حمایت زندانیان سیاسی زندان رجایی شهر از تظاهرات سه شنبه‌ها


خبرگزاری هرانا - عده ای از زندانیان سیاسی محبوس در زندان رجایی شهر کرج، با انتشار اطلاعیه ای حمایت خود را از اعتراضات مردمی اخیر عموما و تظاهرات "سه شنبه" ها خصوصا اعلام داشته اند.
ایشان در بخشی از این اطلاعیه ضمن تاکید بر اینکه جوانان برای رسیدن به آزادی نباید از تهدید و ارعاب و زندان بترسند، توصیه کرده اند که "تا رسیدن به آرمان های حق طلبانه ی خویش نباید از دست از مبارزه کشید."
متن کامل اطلاعیه ی مذکور که در اختیار خبرگزاری هرانا قرار گرفته، به شرح زیر است.
اعتراضات اخیر مردمِ ایران که اهدافی چون آزادی، عدالت، دموکراسی و حقوق بشر را دنبال می کند، در مسیرِ انقلابی دموکراتیک قرار گرفته که قطعا تا رسیدن به سر منزل مقصود راهی کوتاه را در پیش ندارد.
این جنبش در شرایط کنونی آزادی موسوی و کروبی را در اولویت قرار داده و بر همین اساس قرار است که مردم در روز سه شنبه یازده اسفند در اعتراض به حصر آنان به دست به تجمع بزنند.
در این برهه از زمان ما زندانیان سیاسی زندان رجایی شهر کرج لازم دیده که پشتیبانی خود را از تظاهرات مسالمت آمیز سه شنبه ها اعلام نماییم و از تمامی تشکل ها، احزاب، سازمان ها و جوانان دلیر می خواهیم که برای رسیدن به آزادی از خود شجاعت بیشتری نشان داده، از ارعاب و تهدید و زندان نهراسند و تا زمان رسیدن به آرمان های حق طلبانه ی خویش دست از مبارزه نکشند.
زندانیان سیاسی سبز اندیش زندان رجایی شهر کرج

۱۳۸۹ اسفند ۹, دوشنبه

وضعیت نامساعد جسمی مهدی کوهکن، فعال مدنی


خبرگزاری هرانا - وضعیت جسمی مهدی کوهکن، زندانی سیاسی در بند ۳۵۰ زندان اوین نگران کننده گزارش شده است.
این فعال مدنی که از بهمن ماه گذشته در بازداشت بسر می‌برد دچار پارگی شدید می‌نیسک زانوست و ماه‌هاست که ازین ناراحتی رنج می‌‌برد.

به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، در حالی که بنابر آیین‌نامه سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور مسئولیت حفظ سلامتی زندانیان بر عهده سازمان است مهدی کوهکن تاکنون از دسترسی به اقدامات درمانی موثر محروم مانده است. بنا به گفته همبندیان وی شدت ناراحتی می‌نیسک او به حدی است که به دفعات زمین خورده و سپس از درد بخود می‌پیچد. پارگی می‌نیسک از جمله ناراحتی‌های مربوط به مفصل زانوست که تنها راه معالجه آن عمل جراحی‌ست. علی‌رغم چندین بار بستری شدن مهدی کوهکن در بیمارستان مسئولان زندان از انجام عمل جراحی بر روی وی ممانعت بعمل می‌آورند.

مهدی (کوروش) کوهکن یکی از بنیانگذاران انجمن آشویی ایران است که ۱۸ بهمن ماه سال ۸۸ همراه با دو تن دیگر به نام‌های محسن صادقی نور و ابراهیم بابایی به همین اتهام بازداشت شدند.

دادگاه این سه فعال مدنی با گذشت قریب به ده ماه از زمان بازداشت آن‌ها سه بار در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی پیرعباسی به تعویق افتاد، تا سرانجام از سوی دادگاه برای آنان قرار وثیقه صادر شد. با وجود آزادی دو تن دیگر مهدی کوهکن به دلیل عدم توانایی تٱمین وثیقهٔ ۳۵۰ میلیون تومانی کماکان در بند ۳۵۰ زندان اوین بسر برده و از هر گونه امکانات درمانی محروم اسست.

انتقال دو تن از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف به زندان اوین


خبرگزاری هرانا - دو تن از دانشجویان بازداشت شده دانشگاه شریف به زندان اوین منتقل شده‌اند.

به گزارش دانشجونیوز، پوریا نادری دانشجوی کامپیو‌تر و سامان فرهت دانشجوی برق دانشگاه صنعتی شریف که در جریان درگیری‌های دانشگاه در روز ۱ اسفند ماه بازداشت شده بودند، به زندان اوین منتقل شده‌اند.

این دانشجویان توسط مامورین حراست دانشگاه به نیروهای امنیتی تحویل داده شده و تا کنون امکان برقرار تماس با نزدیکان خود را نیافته‌اند.

گفتنی است در هفته‌های اخیر بیش از ۸۰ دانشجو در دانشگاه‌های سراسر کشور بازداشت شده‌اند.