۱۳۸۹ اسفند ۷, شنبه

دستگیری یک شهروند دیگر در رابطه با شرکت آچیلان در


خبرگزاری هرانا - یک شهروند ساکن مشهد به نام "مجید مجیدی" بیش از دو هفته است که توسط نیروهای اطلاعات سپاه، بازداشت و به نقطه نامعلومی منتقل شده است.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، خبرگزاری حقوق بشر ایران، نامبرده مدیر یکی از شرکت های اقماری وابسته به شرکت "آچیلان در" تحت نام "شاخص شرق" بوده است.
گفته می شود این دستگیری متعاقب بازداشت مدیر عامل و ۴ نفر دیگر از اعضای هیئت مدیره شرکت مزبور در تاریخ ۲۷دی ماه می‌باشد.
شایان ذکر است با آنکه بیش از یک ماه از بازداشت افراد فوق الذکر می‌گذرد تاکنون ایشان هیچ ملاقاتی با خانواده‌های خود نداشته و مسئولین دادسرا و اطلاعات مشهد اتهام ایشان را اقدام علیه امنیت نظام ذکر کرده‌اند.
لازم به یادآوری ست که بازداشت این افراد پیرو انتشار خبری در خبرگزاری دولتی فارس مبنی بر ممنوعیت استفاده از درب‌های اتوماتیک ساخت شرکت "آچیلان در" به دلایل امنیتی و وارد کردن اتهام وابستگی شرکت مزبور به بهائیان صورت گرفته بودند.

بی‌خبری از وضعیت یک زندانی سیاسی کرد تبعهٔ ترکیه


خبرگزاری هرانا - از وضعیت و محل نگهداری یک زندانی سیاسی کرد تبعهٔ ترکیه به نام "علی حسین اوندیل" هیچ گونه اطلاعی در دست نیست.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، علی حسین اوندیل فرزند رضا ۲۴ ساله‌ اهل روستای "دوغان نار" از توابع "ادرمیت" استان "وان" (ترکیه‌) در اوایل سال ۲۰۰۹ (زمستان سال ۱۳۸۷) در شهرستان نقده‌ به‌ همراه شش نفر از دوستانش توسط نیروهای امنیتی جمهورس اسلامی بازداشت شد.
وی پس از گذران ماه‌ها انفرادی که طی آن متحمل شکنجه‌های روحی و جسمی فراوانی شده بود، از سوی یکی از شعب دادگاه انقلاب به‌ شش سال حبس تعزیری محکوم شد.

گفتنی ست این زندانی سیاسی یک سال از دوران محکومیت خود را در زندان شهرستان نقده‌ محبوس بود و سپس به‌ زندان مرکزی ارومیه‌ منتقل شد؛ در طی این مدت وی بارها‌ از زندان به‌ وزارت اطلاعات ارومیه‌ انتقال و مورد شکنجه‌ به منظور اخد اعتراف مبنی بر اینکه "وی قصد ملحق شدن به‌ یکی از احزاب کردی ایران را داشته" قرار گرفته است.
وی هم چنین در تماس‌های تلفنی با خانواده‌اش از تهدید ماموران وزارت اطلاعات در صورت عدم همکاری با ایشان خبر داده است.

شایان ذکر است که مسئولان، علی حسین اوندیل را دوازده روز قبل، پس از ملاقات با مادرش از بند ۱۲ زندان مرکزی ارومیه به محلی نامعلوم منتقل کرده و تاکنون هیچ اطلاعی از وضعیت وی در دست نمی‌باشد.

طی چند روز گذشته نیز خانوادهٔ این زندانی سیاسی از وان ترکیه چندین بار به ارومیه طی مسیر کرده تا جویای حال وی شوند، اما مسئولان زندان از دادن هرگونه پاسخی به ایشان امتناع می‌کنند.

دولت یارانه مترو را ندهد مردم باید بدهند


خبرگزاری هرانا - محمدباقر قالیباف، شهردار تهران می گوید که اگر دولت سهم خود را در زمینه یارانه مترو را پرداخت نکند، مردم بایستی از جیب خودشان این هزینه را بدهند.
محمدباقر قالیباف در جمع خبرنگاران در مورد یارانه مترو و در پاسخ به این سوال که اگر دولت یارانه مترو را پرداخت نکند، بلیط مترو ۹۷۵ تومان می‌شود و شهرداری در این مدت چه راه‌کاری در نظر گرفته است، اظهار کرد: "شهرداری مانند گذشته سهم خود را پرداخت می‌کند و چنانچه دولت سهم خود را پرداخت نکند، مردم باید این هزینه‌ها را تقبل کنند چرا که شهرداری در توانش نیست که سهم دولت را هم بپردازد و درنتیجه چاره‌ای جز افزایش قیمت نداریم."
به گزارش آفتاب، شهردار تهران در مورد عدم ترخیص واگن‌های مترو از گمرک بندرعباس گفت: "دولت باید اعتبارات را پرداخت می‌کرد که متاسفانه تاکنون تاخیر داشته و سزاوار نیست این واگن‌ها شب عید در گمرک بمانند."
وی در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت ترخیص واگن‌های مترو از گمرک بندرعباس، عنوان کرد: دولت باید اعتبارات را پرداخت می‌کرد که متاسفانه تاکنون تاخیر داشته و سزاوار نیست این واگن‌ها شب عید در گمرک بمانند و بهتر است که همکاری‌های لازم برای ترخیص آن صورت گیرد.

شهردار تهران با اشاره به اینکه سال‌های گذشته سالانه ۲. ۵ کیلومتر خط مترو احدث می‌شد که این میزان در حال حاضر به سالانه در حدود ۲۰ کیلومتر افزایش یافته است و قرار است تا ۵ سال آینده مترو تهران به مرز ۲۱۸ کیلومتر برسد، گفت: "باید سالانه ۲۰ کیلومتر خط مترو گسترش یابد که هر یک کیلومتر آن ۵۰ میلیارد تومان هزینه دارد."

وی افزود: در طرح جامع حمل و نقل سهم دولت و شهرداری به طور دقیق مشخص شده و در حال حاضر دولت می‌گوید که در مورد مترو هزینه پرداختی خود را افزایش داده اما باید این را نیز در نظر گرفت که میزان توسعه خط مترو نیز قابل مقایسه با سال‌های گذشته نبوده است.

قالیباف در مورد وضعیت پرداخت ۲ میلیارد دلار حساب صندوق ذخیره ارزی برای مترو کلانشهر‌ها که یک میلیارد دلار آن به تهران اختصاص دارد، عنوان کرد: "برای استفاده شهرداری از این مبلغ باید مطابق با قانون عمل کرد و به طور کلی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های شهرداری بحث آلودگی هوا است که این آلودگی نیز به وسیله ماشین‌ها به وجود می‌آید."

وی همچنین در مورد پادگان قلعه مرغی و تبدیل آن به یک باغ شهر در منطقه جنوب شهر تهران، خاطرنشان کرد: "پادگان قلعه مرغی که ۳۰۰ هکتار مساحت دارد به قیمت ۵۰۰ میلیارد تومان خریداری شده و تا ۲ سال آینده این سرمایه‌گذاری نماد خود را به عرصه ظهور می‌رساند و این باغ شهر به مجموعه‌ای تفریحی، گردشگری، ورزشی و فرهنگی تبدیل می‌شود."

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که کمربند سبز تهران در چه وضعیتی قرار دارد اظهار داشت: "موضوع توسعه کمربند سبز در دستور کار شهرداری قرار دارد و در این زمینه در منطقه ۲۲ بخشی از کار به انجام رسیده و بخشی نیز در جنوب تهران به انجام رسیده است."

بی خبری از وضعیت حسین سالمکار، دانشجوی دانشگاه شریف


خبرگزاری هرانا - از وضعیت حسین سالمکار دانشجوی بازداشتی دانشگاه صنعتی شریف و عضو سابق شورای عمومی انجمن اسلامی دانشگاه خواجه نصیر هیچگونه اصلاعی در دست نیست.
این فعال دانشجویی در تماس تلفنی کوتاهی با خانواده اش از بازداشت خود خبر داده است وی به خانواده ی خود گفته است که به او اجازه نمی دهند که محل نگهداری خود را بگوید.
به گزارش دانشجو نیوز، در پی مراجعه خانواده ی حسین سالمکار به دادسرای انقلاب و دادستانی تهران به آنها گفته شده است که نام فرزند شما در میان ۶۵۴ نفر بازداشت شده ای که در زندان اوین نگهداری می شوند وجود ندارد و پرونده ای از وی در هیچکدام از شعب دادسرای انقلاب موجود نیست.
با توجه به اینکه این فعال دانشجویی یک روز پس از تجمع ۲۵ بهمن و با گزارش حراست و بسیج دانشگاه صنعتی شریف بازداشت شده و اینکه به وی اجازه داده نشده است که محل نگهداری خود را بگوید احتمال آن می رود که او توسط نیروهای اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت شده و هم اکنون در بند ۲- الف سپاه پاسداران زندان اوین نگهداری می شود.
شایان ذکر است که حسین سالمکار در تاریخ ۲۶ اسفند و پس از برگزاری تجمع ۲۵ بهمن در حین خروج از دانشگاه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده و به مکان نامعلومی منتقل شده است.

ضیاء نبوی از زندان اهواز به مکانی نامعلوم منتقل شد


خبرگزاری هرانا - گزارش ها حاکی از آن است که روز پنجشنبه پنجم اسفندماه، چند تن از نیروهای امنیتی، ضیاءالدین نبوی دانشجوی ستاره دار محبوس در زندان اهواز را به مکانی نامعلومی منتقل کرده اند.
یک منبع "مطلع" در گفتگو با دانشجونيوز در این زمینه گفته است که روز پنج شنبه مامورین امنیتی به همراه مسئولین زندان اهواز از ضیاء نبوی خواستند تا وسایل خود را جمع آوری کند و بدون بیان علت این موضوع، اقدام به انتقال وی به مکان نامعلومی نمودند.
گفتنی است تاکنون مسئولین امنیتی و زندان اهواز حاضر به پاسخگوئی در قبال انتقال این فعال دانشجویی نشده اند.
طی ماه های اخیر فشارها از سوی مسئولین امنیتی و قضایی اهواز به ضیاء نبوی افزایش یافته است به گونه ای که طی آخرین ملاقات این فعال دانشجویی با خانواده اش مسئولین زندان اهواز به دستور مقامات قضایی تنها به مدت چند ثانیه اجازه ی ملاقات حضوری و چند دقیقه ملاقات کابینی داده اند. طی این ملاقات برخورد نامناسبی از طرف مسئولین زندان با این فعال دانشجویی صورت گرفته و وی را دوبار مورد بازرسی شدید بدنی قرار داده بودند.
ضیاء نبوی سخنگوی شورای دفاع از حق تحصیل که به ۱۰ سال حبس و تبعید به زندان کارون اهواز  محکوم شده بود از ۲۵ خرداد ۸۸ تا کنون بدون یک روز مرخصی در زندان به سر می برد. شایان ذکر است عاطفه نبوی، دختر عموی ضیاء نبوی در شرایط مشابه، بدون مرخصی از ۲۵ خرداد ۸۸ درحال اجرای حکم ۳ سال حبس تعزیری در زندان اوین به سر می برد.
در ادامه ی فشار ها به خانواده ی نبوی چندی پیش علیرضا نبوی همسر عاطفه نبوی در سمنان توسط نیروهای امنیتی دستگیر شد. این عضو دیگر خانواده نبوی به ۲ سال حبس و یک سال تبعید به خارج از سمنان محکوم شد.

بازداشت پیمان غلامی، نویسنده و مترجم


خبرگزاری هرانا - پيمان غلامی مترجم و نويسنده از روز ۲۵ بهمن ماه توسط نيروهای امنيتی بازداشت و به زندان اوين منتقل شده است.
به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، غلامي يک بار ديگر نيز در جريان اعتراض و اعتصاب غذای دانشجویان دانشگاه صنعتی سهند تبريز در پی تعرض يکی از مسئولين حراست دانشگاه سهند تبريز به يکی از دختران دانشجو در مردادماه سال ۸۷ بازداشت شده بود.
در آن زمان موارد اتهام مطرح شده برای پيمان غلامی كه توسط خبرنامه‌ی امير كبير منتشر شد، عبارت بودند از: "اقدام عليه امنيت ملی، تبليغ عليه نظام، تشويش اذهان عمومی، نشر اکاذيب، اقدام به سياسی کردن فضای دانشگاه و گسترش نگره ضد دينی."

تفهیم اتهام دو تن از زندانیان محبوس در زندان سقز


خبرگزاری هرانا - دو زندانی به نام‌های مطلب احمدیان و صلاح مصطفایی که هم اکنون در زندان مرکزی شهر سقز بسر می‌برند، به شعبه ۲ بازپرسی دادگاه این شهر احضار و تفهیم اتهام شدند.
به گزارش آژانس خبری موکریان، این افراد که حدود ۴ ماه پیش توسط نیروهای امنیتی بازداشت و مدتی را در سلول انفرادی بسر برده‌اند، دارای وکیل تسخیری می‌باشند.
گفتنی ست تاکنون هیچ علت یا عللی برای بازداشت این شهروندان از سوی مراجع قضائی در سقز اعلام نشده اما شنیده‌ها حاکی از آن است که احمدیان اهل بانه و مصطفایی اهل سقز به همکاری با یکی از احزاب مخالف در کردستان متهم شده‌اند.

بی خبری مطلق از باقر اسکویی، از فعالین اصلاح طلب


خبرگزاری هرانا - از وضعیت باقر اسکویی، فعال سیاسی اصلاح طلب و مسئول شاخه ی جوانان حزب اعتماد ملی پس از گذشت دو هفته از بازداشت، هیچ اطلاعی در دست نیست.

به گزارش تحول سبز، نیروهای امنیتی روز ۲۵ بهمن ماه، با یورش به منزل وی، پس از تفتیش وسایل اقدام به بازداشت وی نمودند.

باقر اسکویی از فعالین سابق دفتر تحکیم وحدت ست که دبیری انجمن اسلامی دانشگاه علم و صنعت، دبیر کمیته دفاع و صیانت از دانشگاهیان و تشکلهای دانشجویی ریاست ستاد جوانان و دانشجویان مهدی کروبی در انتخابات ریاست جمهوری دهم، رئیس شاخه جوانان و دانشجویان حزب اعتماد ملی و مشاور مهدی کروبی در امور جوانان و دانشجویان را در کارنامه خود دارد.

پس از دستگیری آقای اسکویی، سازمان جوانان و دانشجویان حزب اعتماد ملی، با صدور بیانیه‌ای بازداشت وی را به شدت محکوم کرد و با خطاب قرار دادن رهبری نظام جمهوری اسلامی خواستار صدور دستور پیگیری و آزادی باقر اسکویی شدند.

گفتنی است باقر اسکویی پس از برگزاری انتخابات سال ۸۸ که به عنوان رئیس ستاد جوانان و دانشجویان مهدی کروبی در انتخابات فعالیت می‌کرد، در ۲۵ خرداد ۸۸ نیز بازداشت شده بود.


شایان ذکر است باقر اسکویی همچنین چندین بار به دفتر پیگیری امنیت کشور احضار شده بود.

بازداشت میلاد طاهری و دانیال زرگریان، دو تن از فعالین مدنیِ بابل


خبرگزاری هرانا - در پی حوادث روزهای ۲۵ بهمن و ۱ اسفند، نیروهای امنیتی در شهرستان بابل اقدام به دستگیری دانیال زرگریان و میلاد طاهری دو تن از فعالین مدنی این شهرستان نمودند.
به گزارش دانشجو نیوز، دانیال زرگریان در تاریخ ۲۵ بهمن و میلاد طاهری در تاریخ ۱ اسفند در خیابان شریعتی (مقابل دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل) توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده اند.
یک منبع محلی از شکنجه های وارده از سوی نیروهای امنیتی به فعالین بازداشت شده خبر می دهد. این فعال مدنی که به تازگی از زندان آزاد شد و خواست نامش فاش نشود تصریع کرد پس از بازداشت، نیروهای امنیتی و انتطامی، ما را با چشمان بسته به مکان نامعلومی منتقل کردند و در آنجا ما را تحت شدید ترین شکنجه ها  قرار دادند.
این فعال بازداشت شده حوادث اخیر در ادامه اعلام می کند که در هنگام بازداشت، نیروهای امنیتی و انتظامی از افراد بازداشت شده بدون اینکه حتی سوالی بپرسند، با باتوم و مشت و لگد تا صبح ما را مورد ضرب و شتم قرار دادند.
وی همچنین خاطرنشان کرد که بازجویانی که در دوران بازداشت خود را مامورین اداره اطلاعات بابل معرفی کردند در هنگام بازجویی ما را تحت فشار قرار می دادند که علیه چند تن از فعالین سیاسی و دانشجویی بابل اعتراف کنیم.
گفتنی است در حوادث اخیر بیش از ۱۵ تن از فعاین دانشجویی و مدنی شهرستان بابل منجمله محسن برزگر، ایمان صدیقی، سارا باقری، علی یزدان پناه، حسین ضامن ضرابی، رامتین مقدادی، میلاد طاهری، دانیال زرگریان و چند تن دیگر از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده اند.

بی‌اطلاعی از وضعیت فرناز کمالی، فعال حقوق زنان


خبرگزاری هرانا - با گذشت شش روز از بازداشت فرناز کمالی، فعال حقوق زنان و عضو کمپین یک میلیون امضا برای تغییر قوانین تبعیض‌آمیز کماکان هیچ اطلاعی از وضعیت وی در دست نیست.

به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، سعیده عسگری، دانشجوی رشته ی زبان فرانسه و فرناز کمالی، دانشجوی رشته علوم سیاسی دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز، عصر یکشنبه، یک اسفند ماه جاری توسط سرنشینان یک خودروی “سمند نقره ای” که متعلق به نیروهای امنیتی در چهار راه فلسطین تهران بازداشت شده‌اند.
در حالی که اخباری مبنی بر صدور قرار کفالت برای سعیده عسگری به گوش می‌رسد، حتی از محل نگهداری فرناز کمالی اطلاعی در دست نیست. وی تاکنون تماسی با خانوده‌ی خود نداشته است. تنها در شب بازداشت پس از تماس‌های مکرر با تلفن همراه وی، یک مٱمور امنیتی خطاب به خانوده‌ی وی گفته: « دخترتان در تجمع بازداشت شده، صبر کنید تا با شما تماس گرفته شود.»

فرناز کمالی پیش از در جریان تجمع ۲۵ خرداد ماه ۸۸ در تهران بازداشت شده و مدت یک هفته را در قرنطینه نسوان زندان اوین بسر برده بود.

انسداد عروق قلب منصور اسانلو، فعال سندیکایی محبوس در زندان گوهردشت


خبرگزاری هرانا - وضعیت جسمانی منصور اسانلو، زندانی سیاسی و رییس سندیکای اتوبوسرانی تهران و حومه، وخیم گزارش شده است.

به گزارش جرس، این فعال سندیکایی که نزدیک به پنج سال است در زندان به سر می‌برد اکنون با مشکلات حاد قلبی مواجه شده و به گفته پزشکان باید هرچه سریعتر در خارج از زندان تحت درمان قرار گیرد. به گفته پزشکان زندان، سه رگ قلب اسانلو مسدود شده و وضعیت جسمانی نامناسبی دارد.

گفتنی است هفته گذشته این فعال کارگری به بیمارستانی در کرج با پابند و دستبند منتقل شد، اما بدون هیچ‌گونه درمان یا معالجه ای به زندان برگردانده شد.

منصور اسانلو پیش از این نیز دچار حملات قلبی شده و مجبور به انجام جراحی قلب بوده است، اما با این وجود مسئولین قضایی از دادن مرخصی به وی خودداری می کنند و هیچ دلیل قانع کننده‌ای برای عدم ارائه مرخصی نگفته‌اند.

این فعال سندیکاییِ زندانی، اکنون در زندان رجایی‌شهر کرج زندانی است و به دلیل عدم امکان استفاده از تلفن، خانواده وی اطلاعی از وی ندارند و این باعث افزایش نگرانی‌ها نسبت به وضعیت وی شده است.

آزادی کورش بنایی و رضا شاکری دو دانشجوی دانشگاه شهرکرد


خبرگزاری هرانا - کورش بنایی و رضا شاکری دو دانشجوی دانشگاه شهرکرد که در ۲۶ بهمن بازداشت شده بودند، آزاد شدند.

به گزارش دانشجو نیوز، کورش بنایی و رضا شاکری که در تاریخ ۲۶ بهمن ماه در پی احضار و مراجعه به ستاد خبری اداره اطلاعات شهرستان شهرکرد بازداشت شده بودند، روز جمعه آزاد شدند.
گفتنی است که این دو دانشجو پس از آزادی مستقیم به شهر محل سکونت خود منتقل شده و از ورود آنها به خوابگاه دانشجویی جلوگیری شد.
جرم این دو دانشجو عضویت در "فیس بوک" اعلام شده است.

پیش از این علی مرادی دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشگاه شهرکرد نیز با قرار وثیقه آزاد شده بود.

۱۳۸۹ اسفند ۶, جمعه

ادامهٔ کشتار سیستماتیک شهروندان مرزنشین کرد

خبرگزاری هرانا - در ادامهٔ کشتار سیستماتیک شهروندان ساکن مناطق مرزی غرب کشور، یک نفر به نام "عزت قادری" بر اثر تیراندازی مستقیم نیروهای انتظامی کشته شد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز سه شنبه ۳ اسفندماه در منطقهٔ مرزی "سرشیوی" از توابع سقز به موجب تیراندازی نیروهای انتظامی به سوی شهروندان مرزشنین، یک شهروند کرد سقزی به نام عزت قادری به دلیل اصابت گلوله به شدت زخمی می‌شود.
نامبرده پس از انتقال به بیمارستان ارومیه، به دلیل شدت جراحات روز گذشته در بیمارستان فوت می‌کند.

نیروی انتظامی علت این تیراندازی را حمل "کالای خارجی قاچاق" عنوان نموده است.

شایان ذکر است سالانه ده‌ها تن از شهروندان مرزنشین کرد به بهانهٔ مبارزه با قاچاخ کالا توسط تیراندازی نیروهای انتظامی در مناطق مرزی غرب کشور کشته می‌شوند.

مازیار خسروی، روزنامه نگار آزاد شد


خبرگزاری هرانا - مازیار خسروی، دبیر بین‌الملل روزنامه شرق از زندان آزاد شد.

او که در روز ۲۲ بهمن‌ماه در دفتر روزنامه شرق بازداشت شده بود، با قرار کفالت آزاد شده است.
وی در طی این مدت تنها یک بار به وسیله ی تماس تلفتی کوتاهی موفق به برقراری ارتباط با خانواده ی خود شده بود.

محمد نوری زاد مجددا به مرخصی آمد


خبرگزاری هرانا - محمد نوری زاد موقتا برای سپری کردن دوران نقاهت از بیمارستان به مرخصی آمد.
به گزارش جرس به نقل از سایت رسمی محمد نوری زاد، این زندانی سیاسی که چندی پیش به دلیل ابتلا به بیماری سنگ کلیه و دیابت از بند دوالف زندان اوین به بیمارستان منتقل شده بود، برای سپری کردن دوران نقاهت از بیمارستان مرخص شد.
وی تصمیم دارد در اولین فرصت، به انتشار پژوهشی قرآنی -که در طول مدت زندان انفرادی در سال گذشته انجام داده بود- در سایت شخصی اش بپردازد.
محمد نوری زاد همچنین در این مدت دهها اثر هنری ساخته و حدود هفتصد صفحه رمان نوشته است.

علی مرادی دبیرسیاسی انجمن اسلامی دانشگاه شهرکرد آزاد شد


خبرگزاری هرانا - علی مرادی دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشگاه شهرکرد که در تاریخ ۲۶ بهمن ماه در پی احضار و مراجعه به ستاد خبری اداره اطلاعات شهرستان شهرکرد بازداشت شده بود، عصر چهارشنبه چهارم اسفندماه به قید وثیقه ۲۰ میلیون تومانی آزاد شد.

به گزارش دانشجو نیوز، پس از بازداشت علی مرادی، نیروهای امنیتی به اتاق این دانشجو در خوابگاه محل سکونتش یورش برده و وسایل شخصی از جمله لپ تاپ او را ضبط کرده اند.
علی مرادی در حوادث پس از انتخابات نیز توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود.

دو دانشجوی دیگر به نام های کورش بنایی و رضا شاکری از فعالین دانشجویی دانشگاه شهرکرد نیز در روز ۲۵ بهمن ماه بازداشت شدند که در حال حاضر همچنان در بازداشت به سر می برند.

گفتنی است در هفته های اخیر بیش از ۸۰ دانشجو در سراسر کشور بازداشت شده اند.

تداوم بی خبری از دو تن از دانشجویان بازداشتی دانشگاه علم و صنعت


خبرگزاری هرانا - با گذشت چندین روز از بارداشت "حامد تقی‌پور" و "ولی سجادی" از دانشجویان دانشگاه علم و صنعت، کماکان هیچ اطلاعی از سرنوشت این دانشجویان در دست نمی‌باشد.

به گزارش دانشجونیوز، حامد تقی‌پور ورودی ۸۷ دانشکدهٔ مهندسی مواد و متالورژی در جریان تظاهرات مردمی ۲۵ بهمن ماه و ولی سجادی ورودی ۸۴ مهندسی عمران نیز در تاریخ ۱ اسفند بازداشت شدند.
در جریان تظاهرات اعتراضی ۲۵ بهمن و ۱ اسفند ده‌ها تن از دانشجویان دانشگاه علم و صنعت دستگیر شده که به مرور تعدادی از آن‌ها بعد از بازجویی، تشکیل پرونده و اخذ تعهد آزاد شده و تعدادی دیگر نیز کماکان در بازداشت به سر می‌برند.

گفتنی است اکثر این بازداشتی‌ها به زندان اوین، پلیس امنیت سروش (خیابان شریعتی) و اطلاعات سپاه افسریه و پلیس امنیت میدان انقلاب (خیابان شهدای ژاندارمری) انتقال یافته‌اند.

انتقاد مصباح يزدی از روند اسلامی‌شدن علوم انسانی


خبرگزاری هرانا - آيت‌الله مصباح يزدی با انتقاد از شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت برای اسلامی کردن علوم انسانی بايد نقشه اجرايی تهيه شود.
محمدتقی مصباح يزدی، عضو مجلس خبرگان و شورای عالی انقلاب فرهنگی ايران در همايش مبانی فلسفی علوم انسانی گفت: "تهيه يک نقشه اجرايی که دارای قابليت‌های عملياتی است بسيار پراهميت است."

به گزارش رادیو زمانه، وی اظهار داشت: "دانشگاه‌ها از عهده اسلامی شدن علوم انسانی برنمی‌آيند زيرا معلومات آن‌ها منحصر در علوم غربی است."

اين عضو مجلس خبرگان گفت: "کسانی می‌توانند در فرايند تحول در علوم انسانی و اسلامی‌شدن آن نقش مؤثری داشته باشند که در کنار آشنايی کافی با علوم اسلامی با تاريخچه، نظريات و نظريه‌های علوم انسانی هم آشنا باشند."

وی با بيان اين‌که پس از انقلاب ايران در حوزه‌های علميه نياز شناخت علوم انسانی احساس گرديد و "مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی" نيز با این هدف بنيان گذاشته شد، افزود: "متأسفانه بسياری از اساتيد دانشگاهی به مسأله بازسازی علوم انسانی اعتقادی ندارند و يا آن را در دسته مسائل درجه دوم قرار می‌دهند."

آيت‌لله مصباح يزدی گفت مسئولان در بحث اسلامی‌شدن علوم انسانی کم‌کاری کرده‌اند و شورای عالی انقلاب فرهنگی بيشتر وقت‌اش "صرف تعيين فلان رئيس دانشگاه" می‌شود.

وی گفت اسلامی‌شدن علوم انسانی قابل تحقق است و استادانی در رشته‌های علوم تجربی و انسانی وجود دارند که بايد از آن‌ها استفاده شود.

مقامات ایران از یک سال گذشته خواهان تغییر در محتوای علوم انسانی دانشگاه‌ها بر اساس "مبانی اسلام" شده‌اند.
آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران سال گذشته از تحصیل دو میلیون دانشجوی ایرانی در رشته‌های علوم انسانی که در آن‌ها "آموزه‌های غرب" تدريس می شوند، انتقاد کرده بود.
شهریورماه گذشته کامران دانشجو، وزیر علوم نيز اعلام کرد که در محتوای رشته‌های مهم علوم انسانی "بر اساس مبانی اسلام" تغییراتی اعمال می‌شود.

در اين مدت گروهی از استادان دانشگاه‌ها کنار گذاشته شدند و بسيج گسترده‌ای برای تغيير هيأت‌های علمی دانشگاه‌ها و استخدام‌های تازه صورت گرفت.
در روز دوم آبان ماه سال جاری اسامی ١٢ رشته‌ای که به گفته وزارت علوم، "تحقیقات و فناوری ایران تا بازنگری در محتوای آن‌ها، توسعه پیدا نمی‌کنند"، اعلام شد.
"حقوق، حقوق بشر، مطالعات زنان، اقتصاد، جامعه‌شناسی، ارتباطات اجتماعی، علوم سیاسی، فلسفه، روان‌شناسی، علوم تربیتی، مدیریت و مدیریت فرهنگی و هنری" به عنوان رشته‌هایی که باید بازنگری شوند، عنوان گرديد.

سعيد قديمی، مديرکل دفتر پشتيبانی و حمايت آموزش عالی وزارت علوم دی‌ماه گذشته از بازنگری ۴۰۰ هزار سرفصل دروس دانشگاهی ايران خبر داد.

وی گفت: "بيش از ۷۰ درصد وقت مديران و کارشناسان کارگروه‌های هفت‌گانه وزارت علوم به برنامه‌ريزی در موضوع علوم انسانی اختصاص يافته است."

تعلیق تدریس موسوی در دانشگاه تربیت مدرس


خبرگزاری هرانا - رئیس دانشگاه تربیت مدرس از تعلیق فعالیت میرحسین موسوی در این دانشگاه خبر داد.
به گزارش فارس، بیژن رنجبر با بیان اینكه میرحسین موسوی از مدت‌ها پیش در هیئت انتظامی این دانشگاه پرونده داشت و شكایت‌هایی نسبت به وی مطرح بود، اظهار داشت: "سرانجام نتیجه بررسی‌های انجام شده به تعلیق فعالیت‌های وی ختم شد كه حكم تعلیق وی نیز ابلاغ شد."
وی افزود: "با توجه به سعه صدر جمهوری اسلامی در ماه‌های گذشته و تأکید رهبر انقلاب بر جذب حداکثری و دفع حداقلی ما نیز در این مسیر گام برداشتیم تا افرادی که در فتنه سال ۸۸ نقش‌آفرینی کرده‌اند، به دامان انقلاب بازگردند اما این مسئله محقق نشد."

رئیس دانشگاه تربیت‌مدرس با اشاره به اعتراضات ۲۵ بهمن امسال گفت: "اتفاقات رخ داده در این روز و فتنه‌انگیزی فتنه‌گران نشان داد که دیگر جای مماشات با این افراد که علنا در مقابل نظام ایستاده‌اند، وجود ندارد."

هم چنین براساس گزارش وبسایت رجا نیوز، میثم میرزایی‌تبار، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس مدعی شده است که "پس از درخواست ۱۶۴ تشکل دانشجویی حکم تعلیق فعالیت میرحسین موسوی از سوی هیأت انتظامی اعضای هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس صورت گرفت."
این در حالیست که میرحسین موسوی به همراه همسرش زهرا رهنورد به تازگی توسط نیروهای امنیتی حصر خانگی شده است.
به نظر می رسد این اقدام نیز در راستای افزایش فشارها بر روی آقای موسوی باشد.
بر اساس گزارش منابع نزدیک به اصلاح طلبان، فرزندان میرحسین موسوی و مهدی کروبی، روز گذشته با انتشار نامه‌ای اعتراضی ضمن اعلام بی‌خبری کامل از وضعیت پدر و مادر‌هاشان، از سران حکومتی ایران خواسته‌اند که سریعا به حصر ایشان پایان دهند.

ممنوع الورودی و احضار تعدادی از دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد


خبرگزاری هرانا - بنا به دستور ریاست انتصابی دانشگاه فردوسی مشهد، تعدادی از دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد ممنوع الورود شدند.
به گزارش جرس، با حکم مستقیم و محرمانۀ "عاشوری"، رییس انتصابی آن دانشگاه، تعدادی از دانشجویان که اکثرا از دانشکده فنی- مهندسی هستند، به مدت یک ماه و تا زمان رسیدگی به پرونده ی آنان ممنوع الورود به دانشگاه اعلام شدند.
منبع خبری فوق خاطرنشان می کند این اقدام نادر که در طول اعتراضات پس از انتخابات دیده نشده، به اعتقاد دانشجویان نوعی اعلام جنگ از طرف مقامات دانشگاه محسوب می شود.
همچنین علاوه بر این، تعدادی از دانشجویان نیز به کمیته انضباطی احضار شده و اتهاماتی پیرامون تجمعات ٢۵ بهمن و اول اسفند متوجه آنان شده است. گفتنی است این ابلاغها محرمانه بود.
طی روزهای گذشته نیز، سرپرست موقت و انتصابی دانشگاه صنعتی شریف، طی اقدامی غیرقانونی، ۲۰ دانشجوی آن دانشگاه را ممنوع الورود به محیط دانشگاه اعلام کرد و همزمان از ورود ۲۵ تن دیگر به خوابگاه جلوگیری بعمل آورد.
این اقدام بنا به گفته‌ مسئولان دانشگاه، تا روشن شدن وضعیت دانشجویان احضار شده به کمیته انضباطی و صدور حکم محرومیت از تحصیل برای آنان، این حکم باقی خواهد بود.

بی‌خبری از وضعیت مهدی پیلتن، از بازداشت شدگان ۲۵ بهمن


خبرگزاری هرانا - با گذشت بیش از ۱۰ روز از دستگیری مهدی پیلتن فارغ التحصیل دانشگاه تهران خانواده وی در بی‌خبری مطلق از وضعیت وی به سر می‌برند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، خبرگزاری حقوق بشر ایران، مهدی پیلتن فارغ التحصیل رشته مهندسی صنایع از دانشگاه تهران، در روز دوشنبه ۲۵ بهمن ماه در حالی که به محل کار خود در خیابان طالقانی مراجعه می‌نموده است توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است.
گفته می‌شود مهدی پیلتن دارای سابقه سیاسی خاصی نبوده و هنوز دلایل بازداشت وی نامعلوم می‌باشد و طولانی شدن قرار بازداشت و همچنین بی‌خبری مطلق از وی باعث نگرانی خانواده و دوستان ایشان گردیده است.

شایان ذکر است که در روزهای گذشته و به دنبال اعتراضات دو هفته اخیر در ایران، تعداد زیادی از فعالان دانشجویی، بازداشت شده‌اند.

مصلحی: دستگیری یک منافق و یک وابسته به سیا در ارتباط با ۲۵ بهمن

خبرگزاری هرانا - به دنبال اعتراضات مردم در تهران و شهرهای دیگر ایران در ۲۵ بهمن‌ماه که به کشته شدن دست‌کم سه نفر انجامید، حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات در دولت محمود احمدی‌نژاد، پنج‌شنبه شب از دستگیری دو نفر در ارتباط با این روز خبر داد.

آقای مصلحی که پیشتر وعده داده شده بود پنج‌شنبه شب اسنادی را از جریان "فتنه" منتشر کند، با حضور در یک برنامه تلویزیونی از دستگیری "یک منافق و یک عضو وابسته به [سازمان] سیا" در ارتباط با حوادث روز ۲۵ بهمن گذشته در ایران خبر داد.

به گزارش رادیو فردا، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی برخلاف وعده تا پایان این برنامه تلویزیونی هیچ سندی مربوط به اعتراضات پس از انتخابات در ایران که مقامات حکومتی از آن به عنوان "فتنه" یاد می‌کنند افشا نکرد.

تجمع‌های ۲۵ بهمن که در پاسخ به درخواست مهدی کروبی و میرحسین موسوی با هدف حمایت از مردم مصر و تونس برگزار شد، با حمله نیروهای حکومتی در ایران به خشونت کشیده شد و در این میان تعدادی زخمی و دو تن به نام‌های صانع ژاله و محمد مختاری که هویتشان مشخص شده، کشته شدند.

مقام‌های جمهوری اسلامی از صانع ژاله، دانشجوی رشته هنر و از کردهای اهل سنت پاوه، به عنوان "شهید بسیجی" یاد می‌کنند. وزیر اطلاعات نیز دو روز پیش از مصاحبه خود مرگ صانع ژاله را نتیجه یک "ترور" دانسته بود.

به گفته حیدر مصلحی در مصاحبه تلویزیونی، فردی که در ارتباط با روز ۲۵ بهمن توسط وزارت اطلاعات دستگیر شده "ایرانی بوده و اسلحه داشته... و گلوله‌ای که با آن افرادی در این روز کشته می‌شوند همراه این فرد کشف شده است."

آقای مصلحی در مورد فرد وابسته به سازمان جاسوسی آمریکا، سی‌آی‌ای، نیز گفت:‌ "... اطلاعاتی از صحنه‌های اغتشاشات را با توجه به افرادی که به کار گمارده بود دریافت و به سازمان سیا ارائه می‌کرد."

به گفته وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی، در تظاهرات ضدحکومتی روز ۲۵ بهمن تنها عده اندکی شرکت کرده بودند که تمام آنها "منافق و سلطنت‌طلب و ضدانقلاب" بودند

صدور حکم جلب برای مادر حسین رونقی ملکی


خبرگزاری هرانا - مسئولان قضایی برای مادر حسین رونقی ملکی، زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین، به عنوان "مطلع "حکم جلب صادر کرده‌اند.

یکی از نزدیکان حسین رونقی ملکی با بیان اینکه برای زلیخا موسوی مادر این زندانی سیاسی حکم جلب صادر شده است به گزارشگر "هرانا" گفت که اتهام وی "اطلاع رسانی در مورد وضعیت فرزندش" عنوان شده است.
خانوادهٔ رونقی ملکی طی ماه‌های اخیر بار‌ها از سوی نیروهای امنیتی مورد تهدید قرار گرفته بودند.

حسین رونقی ملکی که از آذرماه سال ۸۸ تاکنون در زندان محبوس است، دچار نارسایی کلیوی ست و سلامتی وی به شدت در معرض خطر قرار گرفته است.
گفته می‌شود مسئولان زندان به دستور مستقیم وزارت اطلاعات و دادستانی از درمان این زندانی سیاسی ممانعت به عمل می‌آورند.

این وبلاگ نویس و فعال حقوق بشر، که پیش‌تر از سوی دادگاه انقلاب با حکمی ۱۵ ساله مواجه شده است، از زمان بازداشت تاکنون از حق استفاده از مرخصی محروم بوده است.

وی هم چنین مانند سایر زندانیان محبوس در بند ۳۵۰ زندان اوین، از حق برقرای تماس و ملاقات حضوری با خانوادهٔ خود نیز محروم است.

ثبت ازدواج دختربچه های زیر ۱۰ سال در هرمزگان

خبرگزاری هرانا - بر اساس گفته ی مدیر کل ثبت احوال هرمزگان، در این استان طی شش ماه گذشته شش "دختربچه" با سن "کمتر از ۱۰ سال" به طور رسمی ازدواج کرده‌اند.

رضا غلام‌پور در جمع مدیران با بیان اینکه در ۱۰ ماهه سال‌جاری تعداد ۱۵ هزار و ۴۹۶ واقعه ازدواج در هرمزگان به ثبت رسیده، اظهار داشت: "این رقم نسبت به سال گذشته ۳.۵۷ درصد کاهش داشته است."
به گزارش فارس، غلام‌پور ابراز داشت: "در ۱۰ ماهه سال‌جاری تعداد شش ازدواج با رنج سنی کمتر از ۱۰ سال در استان به ثبت رسیده است که این ازدوا‌ج‌ها در شهرستان‌هایی همانند بندرعباس، قشم و میناب به ثبت رسیده است."

وی هم چنین ادامه داد: "در این مدت زمان ۵۳۰ واقعه ازدواج کمتر از ۱۴ سال نیز در استان به ثبت رسیده است."

هم چنین مدیر کل آموزش و پرورش هرمزگان در ادامه این جلسه با بیان اینکه آمار و ارقام در تمام بخش‌ها و به ویژه بحث ازدواج و طلاق باید شفاف باشد، تصریح کرد: "عرف ازدواج در جامعه سنین ۱۵ و ۱۶ ساله نیست هر چند ممکن است که ازدواج‌هایی در این سنین پایین‌تر نیز رخ دهد."

احمد آخوندی در همین راستا ادامه داد: "باید توجه داشت که در این سنین جوانان، دانش‌آموز هستند و ما نمی‌توانیم مبحثی با عنوان ازدواج دانش‌آموزی داشته باشیم."

وی ادامه داد:‌ "باید به فراهم آوری مسکن و اشتغال و تقویت مباحث فرهنگی مرتبط با ازدواج در جامعه توجه داشت تا از این طریق علاوه بر ازدواج‌های منطقی و به موقع شاهد پایداری آن‌ها نیز باشیم."
شایان ذکر است که ثبت رسمی ازدواج دختربچه‌ها در چنین سنین پایینی از موارد بارز نقض حقوق بشر محسوب می‌شود.


عکس مربوط به ازدواج دختربچه ها در افغانستان است.

متن کامل ویراست دوم منشور جنبش سبز

شورای هماهنگی راه سبز امید، با هماهنگی قبلی با موسوی و کروبی، منتشر کرد :

متن کامل ویراست دوم منشور جنبش سبز

سایت خبری تحلیلی کلمه - متن کامل  ویراست دوم  منشور جنبش سبز، که به امضای میر حسین موسوی و مهدی کروبی رسیده است، منتشر شد .
نسخه ی اولیه ی این منشور در بیانیه ۱۸ میرحسین موسوی آمده بود . آن زمان موسوی صاحب نظران را به نقد و بررسی این منشور و کمک به تقویت و تنقیح آن دعوت نمود . پس از آن بیش از یک صد نفر از کارشناسان و صاحب نظران حوزه‌ های مختلف پیرامون منشور نقدها و بررسی های خود را ارایه کردند. نسخه ویراسته شده به امضای امضای موسوی و کروبی رسیده شده بود و به امانت نزد شورای هماهنگی راه سبز امید قرار گرفته بود تا در موقع مقتضی منتشر شود . اکنون این شورا، متن کامل منشور را برای انتشار در اختیار کلمه و سحام نیوز قرار داده است .
به گزارش کلمه این منشور که متن اولیه و پیشنهادی آن در ۲۵ خرداد ۱۳۸۹ و به همراه بیانیه شماره ۱۸ منتشر شد، حاوی ریشه‌ها و اهداف، راهکارهای بنیادین، تعریف هویت سبز و معرفی ارزش‌های جنبش است .
موسوی در همان زمان، تدوین نسخه‌ی اولیه‌ی منشور جنبش سبز را قدم اول دانسته و ابراز امیدواری کرده بود که جنبش سبز در مسیر تکاملی خود، متن کامل‌تر و زیباتری بیافریند . منشور جنبش سبز، آن طور که تاکید می‌کند، قرار است به هماهنگی و همدلی بیشتر و تقویت هویت مشترک جنبش سبز بینجامد .
از آن زمان تاکنون، این متن علاوه بر نقد در عرصه‌ی عمومی، از سوی ده ها تن از چهره‌های شاخص سیاسی، فرهنگی و فکری نیز مورد بررسی و اظهارنظر قرار گرفته و در نهایت، با اصلاحات و ویرایش چند مرحله‌ای، به شکل‌گیری متن جدیدی برای منشور جنبش سبز انجامیده است . متن کامل آن را در ادامه می‌خوانید :

 
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام؛ آغاز سخن
با اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸، جرقه ای در قلب مردم ایران زده شد که به جنبشی فراگیر و بی سابقه و عظیم انجامید . جنبشی برای احیای مفهوم ملت و احقاق حقوق از دست رفته ملت. جنبش راه سبز امید این گونه شکل گرفت . از آن زمان، ضرورت تدوین و انتشار میثاقی ملی که آرمان های عمومی جنبش را تعریف کند و فعالان جنبش سبز بر محور آن به فعالیت بپردازند، احساس می شد . انتقاداتی که دربارة روشن نبودن اهداف، ارزش ها، مبانی و راهکارهای جنبش سبز به عنوان جنبش اعتراضی مسالمت آمیزی که خواستار اصلاح وضعیت کنونی و برون رفت از بحران های جامعة ایران از طریق ساز و کارهای مدنی است، بیان می شد، گویای صحت و اهمیت آن احساس بود . نیز عدم شفافیت و صراحت مرزهای جنبش با حرکت های انتقام گیرنده و براندازانه ای که برای رسیدن به اهداف خود، استفاده از هر وسیله و روش را، حتی به قیمت مغایرت با معیارهای صریح اخلاقی، مجاز می شمرند، خود برهان قاطعی بر ضرورت تدوین و تنویر چارچوب و اسکلت معرفتی و اخلاقی جنبش سبز شمرده می شد . از بخت خوش، پس از چندی و با همت جمعی از فعالان جنبش و شور و تامل چهره های شاخص آن، منشور جنبش سبز انتشار یافت . مهمترین ثمرات انتشار منشور این بود که حدود و چارچوب مطالبات مردم را مشخص کرد، به گسترش و عمق جنبش سبز یاری رساند و بر بطلان این ادعا گواهی داد که نه تنها جنبش نمرده یا بی اثر نشده، بلکه از پیش زنده تر است و می تواند اصول، اهداف، هویت، چشم اندازها و راهکارهای خود را برای مخاطبین و همراهانش روشن کند . همان کلمات ساده و صمیمی کافی بود تا نشان دهد که میزان صحت و سقم ادعاهایی که با برنامه ای حساب شده و با مضمون واحد مرگ یا خاموشی جنبش سبز، از جانب دو جبهه مشخص کودتاگران انتخاباتی و وابستگان به سلطه جویان بیگانه از منافع ملی مردم ایران مطرح می شود، تا چه میزان است . حتی دامنه اظهار نظرها درباره منشور نشان داد که جنبش سبز تا کجا ریشه دوانده و با گذشت زمان، گستره آن به مناطق جغرافیایی متنوع تر و اقشار اجتماعی بیشتری کشیده شده است . تلاش عاشقانه، خالصانه و داوطلبانه نوجوانان و جوانانی که در فقدان امنیت، آسایش، آزادی بیان، توقیف مکرر مطبوعات و سانسور شدید اخبار و تحلیل های واقعی کشور، پیام جنبش را در سراسر ایران به آحاد مردم می رسانند و باز با اعلام هر از گاه مرگ آن حرکت ملی در طول سال گذشته مواجه بوده اند، شاهدی گویا و مانا بر سرسبزی، سرزندگی و بالندگی فزایندة جنبش سبز ملت ایران است .
همان گونه که در اولین منشور جنبش راه سبز امید مطرح شد، گفتگوی مستمر درباره این متن و نقد و اصلاح آن، ضرورتی انکارناپذیر است . به همین منظور، پس از انتشار متن و در پاسخ به نیاز مذکور، پرسش نامه ای برای بیش از یک صد نفر از صاحب نظران، فعالان سیاسی، هنری، اجتماعی و حقوقی، اساتید حوزه و دانشگاه و شخصیت های فرهنگی و مذهبی ارسال و نظرات آنان گردآوری و دسته بندی شد . البته بدیهی است که اگر شرایط مطلوب و مناسب برای این گفتگوها در فضایی مدنی و آزاد فراهم می شد، دائره این نظرخواهی گسترش می یافت و غنای آن را فراتر می برد . اما متأسفانه به علت امنیتی بودن فضای اجتماعی و عدم امکان تشکیل جلسات بحث و گفتگو، تلاش در این مرحله به انجام نظرخواهی محدود ماند . آنچه در پی می آید، ویراست دوم منشور جنبش سبز است که با لحاظ کردن نظرات ارسالی تهیه شده است . امید آن که نسخه های پسین، نظرات طیفی وسیعتر را در بر گیرد و با بهره گیری از خرد جمعی و خواست ملی، اصول منشور کامل تر بیان شده و نقایص آن مرتفع شود و سرانجام، همه ما بتوانیم سازنده تر و سرزنده تر در راه نیل به آزادی و عدالت و احقاق حقوق ملت گام برداریم .
الف) تولد جنبش سبز
جنبش سبز مردم ایران، نهضتی است که اهداف خود را در بستر میلاد خود تعریف کرده است . این جنبش در اعتراض به ظهور و تداوم کژروی ها و انحرافاتی شکل گرفت و در دل خود اهدافی را پرورد که اینک به نمادهای معنادار آن تبدیل شده است . انحرافاتی که به تدریج پدید آمد و از اتفاق به استمرار رسید . از آن جمله :
وجود و بروز اختلافات سیاسی و تلقی های گوناگون از اهداف و پیدایش موانع سازمان یافته تدریجی در مسیر تحقق اهداف و آرمان هایی چون عدالت، استقلال، آزادی و پیشرفت که مردم ایران برای دستیابی به آنها، جان بر سر انقلاب اسلامی خود نهادند و شکل گیری نظام جمهوری اسلامی را با رأی خود تأیید کردند .
ظهور گرایش های تمامیت خواهانه و انحصارطلبانه در میان برخی از مسئولین حکومتی .
نقض حقوق بنیادین و قانونی شهروندان و بی حرمتی به کرامت انسانی متجلی در اصول مسلم حقوق بشر .
سوء مدیریت، ترویج دروغ سالاری و کاهش چشم گیر اعتماد ملت به مسئولان .
افزایش فاصله طبقاتی و محرومیت های اقتصادی و اجتماعی .
سوء استفاده و قانون گریزی بل قانون ستیزی برخی مجریان قانون .
نادیده گرفتن منافع ملی و ماجراجویی های عوام فریبانه در تعاملات بین المللی همراه با سوء استفاده از روحیه ضد سلطه جهانی در میان اقشار گوناگون .
فراموشی تدریجی و دردناک اخلاق و معنویت در راه رسیدن به قدرت .
افزایش سرکوب، انسداد و اختناق در فضای مدنی .
این همه از جمله عواملی است که به تدریج پس از انقلاب و بویژه در سالیان اخیر، به شکل گیری نگرش های اعتراضی در میان دل سوختگان و قاطبه مردم ایران انجامید که جنبش سبز مردم ایران، بروز بارز و مبرز آن در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ و رخدادهای پس از آن بود .
ب – اهداف جنبش
جنبش سبز با پای بندی به اصول و ارزش های بنیادین انسانی، اخلاقی، دینی و ایرانی که در فرهنگ این سرزمین ریشه تنیده اند، خود را منتقد و پالایش گر روند طی شده در نظام جمهوری اسلامی ایران در سال های پس از انقلاب می داند و بر این اساس، حرکت انتقادی در چارچوب قانون اساسی و احترام به نظر و رأی مردم را وجه همت خویش قرار خواهد داد .
جنبش سبز برآمده از مردم و مولود یک نهضت ملی است . حرکتی در تداوم تلاش مردم ایران برای دست یابی به آزادی، عدالت اجتماعی و تحقق حاکمیت ملی است که پیش از این در برهه هایی چون انقلاب مشروطیت، جنبش ملی شدن نفت و انقلاب اسلامی، خود را جلوه گر ساخته است .
بازخوانی تجربه معاصر در جهت تحقق اهداف والای اجتماعی مردم ایران نشان می دهد که تنها از طریق تعمیق و تقویت جامعه مدنی، گسترش فضای گفتگوی اجتماعی، ارتقاء سطح آگاهی و جریان آزاد اطلاعات، زمینه سازی برای فعالیت آزاد مصلحان و فعالان اجتماعی – سیاسی در چارچوب تحول خواهی و ایجاد تغییر در وضعیت موجود و مواجهه صادقانه با مردم و محرم دانستن ملت و پای فشاری بر تحقق آرمان های ملی، می توان اهداف جنبش سبز را عملی کرد . این امر مستلزم توافق و تأکید بر مطالبات مشترک و ایجاد تعامل و هماهنگی میان همة نیروهایی است که به رغم داشن هویت مستقل، با پذیرش تعدد و تنوع درون جنبش، زیر چتر ملی فراگیر جنبش سبز ایران در کنار یکدیگر قرار می گیرند .
پ) چشم اندازهای بنیادین
۱ . جنبش سبز، یک حرکت اجتماعی است که هرگز خود را مبری از خطا نمی انگارد و با نفی صادقانه هرگونه مطلق نگری، بر گسترش فضای نقد و گفتگو در درون و بیرون جنبش، پای می فشرد . دیده بانی حقوق ملت و طرح راهکار برای نظارت و هدایت عملی سیر حرکت و تحول جنبش از سوی همه فعالان و بویژه صاحبان اندیشه و تجربه، امری حیاتی است که می تواند مانع از لغزش جنبش به ورطه تمامیت خواهی و فساد شود .
۲ . در نگاه فعالان جنبش سبز، مردم ایران خواهان ایرانی آزاد، آباد و سرافراز هستند . جنبش سبز موافق به رسمیت شناختن تعدد و تنوع و مخالف انحصارطلبی است . در نتیجه، دشمنی و کینه ورزی با بدنه اجتماعی هیچ بخشی از جامعه، جایی در جنبش ندارد . تلاش برای گفتگو و تعامل با رقیبان و مخالفان در فضایی سالم، و آگاهی بخشی درباره اهداف و اصول جنبش، وظیفه همه افرادی است که خود را در زمره مشارکت کنندگان جنبش سبز می دانند . ما، با هر باور و ایمان دینی که بدان معتقدیم، به هر قوم و قبیله و تیره و مرامی که تعلق داریم و با هر سلیقه و سبکی که با آن زندگی می کنیم، همه ایرانی هستیم و ایران متعلق به همة ماست .
۳ . گسترش و فعال سازی شبکه های اجتماعی واقعی و مجازی و تعمیق فضای گفتگو و تعامل از طریق اتخاذ روش های مداراجویانه و احترام آمیز متقابل بین طرف های گفتگو بر سر اهداف و بنیان های هویتی جنبش از جمله راهکارهای محوری است که مستلزم توجه کلیه فعالان سبز است .
۴ . جنبش سبز در عین تأکید مصرانه بر حفظ استقلال و مرزبندی با نیروهای وابسته به قدرت های بیگانة سلطه جو، نه انزوا طلب و نه دیگر ستیز است . برعکس، جنبش سبز با صراحت و شجاعت و نه در خفا و خلوت، به دنبال توسعة رابطه با تمام کشورهای جهان از طریق اعتماد سازی متقابل ملت هاست .
۵ . عدالت، آزادی، صداقت، استقلال، کرامت انسانی و معنویت ارزش هایی جهانی هستند و تجربه آموزی از ملت هایی که برای دستیابی به این ارزش ها تلاش کرده اند و نیز استقبال و استفاده از نقد و نظر مشفقانه همخ آزادی خواهان و صلح طلبانی که برای رهایی نوع بشر و ارتقای کرامت انسان ها تلاش می کنند، از دیگر راهکارهای جنبش است .
ت) هویت سبز
گنجینة اسلامی، ایرانی
۱ . جنبش سبز با پذیرش تکثر درون جنبش، بر استمرار حضور ایمان سرشار از رحمت، شفقت، معنویت، اخلاق و تکریم انسان تأکید دارد و راه تقویت ارزش های دینی را در جامعه، تحکیم وجه اخلاقی، بینش و کنش پیروان همه ادیان توحیدی کشور می داند .
۲ . تحکیم پیوند میراث دینی، ملی و اشتیاق به توسعه و پیشرفت در جامعه، پرهیز از اجبار مردم به پای بندی به مرام، مسلک، رویه و سلیقه ای خاص، مبارزه با استفاده ابزاری از دین و حفظ استقلال نهادهای دینی از حکومت، از جمله مهمترین راه های حفظ جایگاه والای دین و تداوم نقش برجسته آن در جامعه ایران است که به عنوان یکی از اصول بنیادین جنبش سبز در سرلوحه هویت آن جای می گیرد .
۳ . رمز بقای تمدن اسلامی، ایرانی ما، همانا هم زیستی و هم گرایی ارزش های دینی و ملی در طول تاریخ این سرزمین است . در این راستا، جنبش سبز بر حفظ و تقویت ارزش های والای فرهنگ ایرانی و سرمایه های غنی انباشته شده در رسوم و مناسبت های ملی و آئین های مردمی تأکید می ورزد و در این راه، تقدس زدایی از تعصبات نابجا و آگاهی بخشی درباره ویژگی های هویت آفرین آئین های مذهبی و ملی را وجه همت خویش قرار می دهد .
۴ . ملت ایران در تاریخ مبارزات خود برای کسب آزادی، عدالت و استقلال، بارها خودباوری و همبستگی بر سر اصول را به رخ مستبدان و دشمنان آزادی کشیده است . جنبش سبز مردم ایران با اتکاء به این میراث مشترک گران بها و با تکیه بر خرد جمعی و نفی هرگونه خود مداری و خود خواهی، دستیابی به اجماعی آگاهانه، مبتنی بر خصیصه های هویت آفرین و مصالح عمومی و کنار گذاشتن عناصر تشتت زا را مد نظر دارد .
حق حاکمیت مردم
احترام به حق حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش از جمله اصول خدشه ناپذیر جنبش سبز است و نهاد انتخابات، به عنوان یکی از عمده ترین راه های تحقق آن، اهمیت می یابد . بر این اساس، جنبش سبز تلاش های خود را برای صیانت از آرای مردم تا زمان استقرار نظام انتخاباتی آزاد، رقابتی، غیرگزینشی و منصفانه که شفافیت آن کاملا قابل تضمین باشد، ادامه خواهد داد . رأی و خواست مردم منشأ مشروعیت قدرت سیاسی است و جنبش سبز، اعمال هرگونه صلاحیت خودسرانه و گزینشی تحت عنوان نظارت استصوابی را مغایر با حق الهی کرامت و آزادی انسان، قانون اساسی، حق تعیین سرنوشت مردم توسط خود و حقوق بنیادین آنها می داند .
دستیابی به آزادی و عدالت بدون توجه به منافع ملی و استقلال میسر نیست . جنبش سبز با آگاهی به این امر، با هر اقدامی که برخلاف منافع ملی و ناقض اصل استقلال باشد مخالف است .
ث) ارزش های جنبش سبز
احترام به کرامت انسان ها و پرهیز از خشونت
نخستین ارزش اجتماعی مد نظر جنبش سبز، دفاع از کرامت انسانی و حقوق بنیادین بشر، فارغ از مذهب، جنسیت، قومیت و موقعیت اجتماعی است . استقرار و تضمین موازین حقوق بشر به عنوان یکی از مهم ترین دستاوردهای تاریخ و حاصل خرد جمعی همة انسان ها، مورد تأیید و تأکید جنبش سبز است . این حقوق خدادادی است و هیچ فرمانروا، دولت، مجلس، محکمه یا قدرتی نمی تواند تحت هیچ شرایطی یا بهانه ای آن را لغو یا به صورت ناموجه و خودسرانه محدود کند . تحقق این امر مستلزم احترام به اصولی چون برابری همگان در برابر قانون، مدارا با مخالفان، گفتگوی همگانی و منصفانه، حل مسالمت آمیز مناقشات ملی، منطقه ای و صلح طلبی جهانی و مقاومت جدی در برابر تبعیضات قومی، جنسیتی، طبقاتی و مذهبی است که خود در پرتو ایجاد زمینه های لازم برای فعالیت آزاد احزاب، رسانه های مستقل، جلوگیری از سانسور، دسترسی آزاد به اطلاعات، گسترش و تعمیق فضای مدنی، احترام به حریم خصوصی افراد، فعالیت آزادانه تشکل ها و شبکه های اجتماعی غیر دولتی و اصلاح قواعد و مقررات در جهت حذف هرگونه تبعیض میان شهروندان امکان پذیر است .
جنبش سبز یک جنبش مدنی است که پرهیز از خشونت و حرکت در چارچوب موازین فعالیت مدنی را سرلوحه خویش قرار داده است . این جنبش با اعتقاد به این که کرامت انسانی مردم اصلی ترین قربانی خشونت در فضای تقابل های نابرابر اجتماعی خواهد بود، ضمن تأکید ورزیدن بر گفتگوی احترام آمیز متقابل، فعالیت مسالمت آمیز و توسل به راه های غیرخشونت آمیز را ارزشی خدشه ناپذیر می داند . توسل به روش های غیر خشونت آمیز به معنای تسلیم یا کرنش در برابر ظلم و یا سکوت در برابر آن نیست بلکه به معنای توانایی مبارزه و اعتراض بر مبنای حرمت انسان و شخصیت والای اوست . جنبش سبز با در نظر گرفتن شرایط و مقتضیات، از کلیه ظرفیت های فعالیت مسالمت آمیز استفاده خواهد کرد .
عدالت، آزادی و برابری
شان عدالت در میان ارزش ها و آرمان های جنبش سبز مرتبه اولی و اصیلی است . توزیع عادلانه امکانات و فرصت ها، چه در ابعاد اقتصادی، سیاسی و اجتماعی، و چه در ابعاد دیگر حیات انسانی، از جمله اهداف خدشه ناپذیر جنبش سبز است که لازم است برای دستیابی به آن، تمامی تلاش های ممکن انجام پذیرد . گسترش عدالت در جامعه در صورتی امکان پذیر است که نظام حاکم با پرهیز از انحصارطلبی و قیم مآبی و با اتکاء بر خواست ملت و منافع ملی، در عرصه داخلی و بین المللی، کاملا مستقل و فارغ از وابستگی به نهادهای غیر مردمی و قدرت های اقتصادی و سیاسی و طبقاتی عمل کند و مقید باشد که به اصل برابری انسان ها در بهره مندی از کلیه حقوق انسانی، مواهب طبیعی و تولیدات اجتماعی احترام بگذارد .
جنبش سبز با عنایت به لزوم تأمین خواست ها و مطالبات به حق تمامی اقشار اجتماع، بر پیوند، حمایت و جلب پشتیبانی همة نیروهای مولد جسمی و فکری جامعه و صیانت از آنان در برابر رانت خواران، دلالان، مافیای قدرت و ثروت و مداخلات مخرب حکومت تأکید دارد . این جنبش با الهام از اصل نهم قانون اساسی، با سلب آزادی های اساسی مردم به نام حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشور مخالف است و با تأکید بر استقلال سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و نظامی، اصلی ترین راه حفظ منافع ملی و دفاع از مرزهای میهن را حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش در تمامی ابعاد می داند .
برقراری آزادی و برابری از اهداف انکار ناپذیر انقلاب اسلامی مردم ایران در سال ۱۳۵۷ است . پوشیده نیست که جنبش سبز نیز بر ضرورت دستیابی به آن اهداف والا تأکید دارد . نفی هرگونه انحصار طلبی فکری، رسانه ای و سیاسی و نیز مبارزه با حذف فیزیکی هر اندیشه و دیدگاه در سرلوحه اهداف جنبش سبز قرار دارد. ضروری است در این جهت، برای رهایی مردم از هرگونه سلطه سیاسی (استبداد، یکه سالاری و انحصارطلبی)، سلطة اجتماعی (تبعیض و نابرابری های اجتماعی) و سلطه فرهنگی (وابستگی و تقید فکری) تلاش شود . بر همین اساس جنبش سبز بر حمایت از حقوق زنان، نفی هرگونه تبعیض جنسیتی و احترام به حقوق اقوام و مذاهب مختلف ایرانی تأکید ویژه دارد .
جنبش سبز بر این باور است که امنیت حکومت تنها از طریق حفظ امنیت یکایک شهروندان دست یافتنی است بگونه ای که ملت رها از ترس و تسلیم و تحت حمایت قانون زندگی کنند . مداخله نیروهای نظامی و انتظامی در امور سیاسی و اقتصادی، هرگونه دخالت افراد غیر مسئول در امور انتظامی، و سلطه نیروهای امنیتی و انتظامی بر مقامات قضایی و سلب استقلال قضات، مخل امنیت دولت و ملت و در مخالفت بین و صریح با اهداف عالیه اسلام، آرمان های انقلاب اسلامی و قانون اساسی است .
اجرای بدون تنازل تمامی اصول قانون اساسی و بویژه اصول ناظر بر حقوق ملت (فصل سوم)، هدف و خواست تجدیدناپذیر و حتمی جنبش است .
آزادی زندانیان سیاسی، رفع محدودیت های غیرقانونی و نگاه امنیتی علیه فعالیت احزاب و گروه ها و جنبش های اجتماعی چون جنبش زنان، جنبش دانشجویی، جنبش کارگری، و مانند آن و نیز محاکمه عادلانه آمران و عاملان تقلب و تخلف در انتخابات، شکنجه و قتل معترضان به نتیجه انتخابات، نقد آزادانه نظریه پردازان، و افشاء و محاکمه حامیان خشونت در لایه های مختلف فکری و نظری حکومت، از جمله واضحاتی است که در جهت اجرای عدالت باید مورد توجه قرار گیرد .
ج) راهکارها
۱ . جنبش سبز را نه می توان یک حزب متمرکز دانست و نه مجموعه ای از افراد سازمان نایافته و بی هدف . جنبش سبز قطرات به هم پیوسته مردم معترضی است که برای احقاق حق خود به دریا بدل شدند . مرور تجربه تاریخی مردم ایران نشان می دهد که آنها در پرتگاه های تاریخی، هوشیاری، توانایی و درک بالای خود را نشان داده و با تکیه بر قوای خلاقه خویش، صعب العبور ترین راه ها را برای دستیابی به اهداف خود هموار ساخته و زیر پا نهاده اند . جنبش سبز بر پایه اصول و مبادی بنیادین خود، با استفاده از سازماندهی افقی و همسو در قالب شبکه های اجتماعی واقعی و مجازی، بر فهم، اندیشه و نوآوری های ملت ایران تکیه دارد و دستیابی به آرمان هایی چون آزادی و عدالت را منوط به شکوفایی این خلاقیت ها می داند . این توانایی می تواند شعار «هر ایرانی یک ستاد» را به شعار «هر ایرانی یک جنبش» تبدیل کند . جنبشی که برخلاف پندار مخالفان آن، در قلب ایرانیان جای گرفته و چون جان در تن می تپد و راه خود می جوید .
۲ . جنبش سبز با پیگیری اهداف و آرمان های همیشگی مردم ایران و با اتکاء به بازخوانی انتقادی تحولات صورت گرفته پس از انقلاب اسلامی، بویژه در عرصه روابط ملت و دولت، بر پایه میثاق مشترک مردم ایران، یعنی قانون اساسی، در پی دستیابی به آینده ای روشن برای ملت ایران است .
۳ . در این راستا، تلاش برای ایجاد زمینه اجرای بدون تنازل قانون اساسی برخاسته از رأی مردم، از راهکارهای اصلی جنبش سبز است . این جنبش بر این باور است که تنها با بازگشت به قانون، الزام نهادهای مختلف به رعایت آن و برخورد با متخلفان از قانون در هر موقعیت و جایگاه، می توان از بحران های مختلفی که دامن گیر کشور شده و فشار خود را بر گرده مردم محروم ایران تحمیل می کند، رهایی یافت و در راه ترقی و توسعة میهن گام برداشت .
۴ . جنبش سبز در عین حال از این مسئله مهم آگاه است که قانون گرایی به معنای استفاده ابزاری از قانون توسط حاکمان نیست . باید شرایطی فراهم آورد تا قانون وسیله اعمال خشونت های ناروا و موهن، نقض حقوق بنیادین شهروندان که مغایر با اعلامیه جهانی حقوق بشر نیز هست نشود و خشونت، بی عدالتی و تبعیض صورت قانونی به خود نگیرد .
۵ . قوانین کشوری و از جمله قانون اساسی، متونی همیشگی و تغییر ناپذیر نیستند . هر ملتی این حق را دارد که با بازخوانی تجربه خود و تصحیح سیر حرکت خویش، به اصلاح قوانین جاری اقدام کند . اما باید توجه داشت که تنها تغییر و اصلاحی در قانون اساسی واقعی و مورد پذیرش است که در فضایی امن و آزاد و در فرایند مذاکره و گفتگوی اجتماعی و با مشارکت همه اقشار و گروه های اجتماعی و با پرهیز از تصلب و انحصارگرایی و زورگویی صورت پذیرد .
۶ . تلاش برای گسترش جامعه مدنی و تقویت حوزه عمومی از طریق تشویق مردم به مشارکت در تعیین سرنوشت خود با حضور در تشکل های صنفی و غیردولتی و احزاب و … در زمره راهکارهای اساسی جنبش سبز است .
۷ . این جنبش بر این باور است که حفظ منافع ملی و دستیابی به اهداف جنبش و کاهش بی اعتمادی بحران زای کنونی بین ملت و حکومت، مستلزم گفتگو میان نمایندگان گروه های مختلف فکری و سیاسی با یکدیگر و نیز با حاکمیت و با مردم است و در این راستا، از هرگونه دعوت به مذاکره و گفتگوی شفاف به منظور دفاع از حقوق مردم و حل منازعات اجتماعی استقبال می کند .
۸ . جنبش سبز به منظور قدرت بخشی به اقتصاد کشور از راه تأمین حقوق مادی کارگران، کشاورزان و کارکنان خدماتی از روش های مبتنی بر عدالت اجتماعی در چارچوب قانون، افزایش بهره وری انسانی، کاهش هزینه های تولید کالا و خدمات، و ترمیم حداقل دستمزد با نظارت واقعی نمایندگان نیروی کار در عرصه های مختلف، بهره می گیرد .
۹ . و سرانجام، جنبش سبز خواهان سیاست خارجی عقلانی و عزت مند مبتنی بر تعامل شفاف و سازنده با دنیا و طرد دیپلماسی ماجرا جویانه و عوام فریبانه و ارتقاء شأن ملت بزرگ و تاریخی ایران در جهان است . ملتی که بسیار بیش از این شایسته احترام و تکریم در تمام جهان است .
باور داریم که این همه جز با باور به حقانیت ملت و التزام به کسب مشروعیت از او و در نظرگیری مصالح ملی و منافع ملت، میسر نخواهد بود .
مهدی کروبی    میرحسین موسوی
 
 
 
این مطلب پیش از این در نشریه پیام دانشجو به آدرس زیر منتشر گردیده است :

۱۳۸۹ اسفند ۵, پنجشنبه

تشدید نگرانی خانوادهٔ مازیار خسروی پس از تماس تلفنی وی از زندان


خبرگزاری هرانا - نگرانی خانوادهٔ مازیار خسروی در پی تماس تلفنی وی از زندان پس از گذشت دوازده روز از مدت زمان بازداشت، تشدید شده است.
به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، شب گذشته مازیار خسروی طی این تماس که بیش از چند دقیقه به طول نیانجامید، ضمن تایید وضعیت سلامتی خود از خانوادهٔ خویش خواست تا تنها برای وی دعا کنند.
مازیار خسروی، دبیر سرویس بین‌الملل روزنامه شرق عصر جمعه، ٢٢ بهمن بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. شواهد و قرائن موجود حکایت از نگهداری وی در سلول‌ انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین دارد.
چند روز پس از انتشار گزارشی در خصوص بیماری قلبی این روزنامه‌نگار زندانی ماموران امنیتی طی تماسی از خانوادهٔ وی خواستند تا پروندهٔ پزشکی او را به زندان اوین، داخلی ۲۰۹ تحویل دهند.

مازیار خسروی سردبیر سابق سایت آفتاب و دبیر گروه دیپلماسی روزنامه‌های مردم سالاری با بسیاری از روزنامه‌های اصلاح طلب همکاری نزدیک داشته است. وی که سردبیری سایت هم‌میهن از رسانه‌های حامی میرحسین موسوی را برعهده داشت، بر اساس شکایت معاونت حقوقی دانشگاه تهران در رابطه با انتشار گزارشی در مورد حمله خرداد ماه سال ۸۸ به کوی دانشگاه تهران به نشر اکاذیب متهم و دوزادهم اردیبهشت‌ماه سال جاری به زندان اوین منتقل شد. وی یک ماه بعد در روز ۷ خرداد ماه از زندان آزاد شد. از علت بازداشت اخیر وی و اتهاماتش اطلاع چندانی در دست نیست.

پروانه امیری، مادر وی پس از بازداشتش ضمن اظهار نگرانی در خصوص وضعیت سلامتی فرزندش گفته بود نیروهای امنیتی حتی به پسرش اجازه نداده‌اند داروهای بیماری قلبی خود را همراه داشته باشد. مازیار خسروی دچار ناراحتی قلبی است و بار‌ها در بیمارستان بستری شده است.
وی آخرین بار در آذر ماه سال جاری در بیمارستان دی بستری و مورد عمل آنژیو قرار گرفت.

پنج شنبه 5 اسفند 1389

برقراری فضای امنیتی ناگهانی در پایتخت


خبرگزاری هرانا - از بعد از ظهر امروز (پنجشنبه پنجم اسفندماه) گاردهای یگان ویژه پاسداران و ماموران امنیتی و لباس شخصی ها، در مناطق مختلف تهران مستقر شده و به برقراری حکومت نظامی اعلام نشده دست زدند.
هم چنین شاهدان عینی از حضور نیروهای جدید ضد شورش که تاکنون در این بیست ماه با این ادوات و شمایل ظاهر نشده بودند، خبر دادند.
به گزارش جرس، تقاطع چهارراه ولیعصر- انقلاب و خیابان ولیعصر و میدان انقلاب از ظهر امروز جو کاملا امنیتی داشت.
نیروهای لباس شخصی و گروهی با لباس سازمانی جدید بسیج نیز، در محل های تردد مردم، رفت و آمدهای و تجمعات بیش از سه نفر را زیر نظر دارند و به هر فردی که مشکوک شوند، فی الفور او را دوره کرده و سوار بر ماشین های ون مستقر در محل می کنند.
بر اساس این گزارش، تمامی منطقه تئاتر شهر و حوالی آن منطقه از ماموران امنیتی مملو شده و نیروهای امنیتی اجازه هیچ گونه ایستادن به مردم را نمی دهند و در صورت توقف مردم، آنها را با باتوم وادار به حرکت و عدم تجمع می کنند.
هم چنین بطور ناگهانی از تمام مغازه داران این منطقه خواسته شده که هر چه سریعتر مغازه های خود را تعطیل و محل کسب خود را ترک کنند.
آرایش نیروهای گارد در اطراف صدا و سیما، ونک و میدان ولی عصر نیز، در حال شدت گرفتن است و هنوز دلیل ناامن نشان دادن چهره پایتخت مشخص نشده است.


بازداشت دو تن دیگر از اعضای سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی


خبرگزاری هرانا - مهدی تحققی عضو سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی بازداشت و به مکان نامعلومی برده شد؛ پیش از این نیز احمد هاشمی دیگر عضو سازمان و از مدیران کل وزارت کشور در دوران اصلاحات را بازداشت شده بود.

با بازداشت ایندو نفر و در پی بازداشت دو عضو دیگر شورای مرکزی سازمان دکتر عبدالله ناصری و علی باقری، در سه هفته اخیر چهار عضو فعال این تشکل سیاسی بازداشت و روانه زندان شده‌اند.

به گزارش نوروز، دعوت آقایان موسوی و کروبی به راهپیمایی در روز ۲۵ بهمن در حمایت از جنبش‌های مردمی تونس و مصر و حضور پرشور مردم در اینروز و روز یکم اسفند در پاسداشت دو تن از جان باختگان روز ۲۵ بهمن باعث تشدید فشار‌ها و محدودیت‌ها از سوی دستگاه امنیتی از قبیل حصر و حبس خانگی دو تن از رهبران معترضان و بازداشت فله‌ای نیروهای سیاسی شده است.

ممنوع التدریس شدن حسین جاودانی عضو شورای مرکزی ادوار تحکیم


خبرگزاری هرانا - حسین جاودانی عضو شورای مرکزی ادوار تحکیم خراسان و از فعالان سابق دانشجویی، از تدریس در دانشگاه پیام نور مشهد محروم شد.
به گزارش دانشجونیوز، حسین جاودانی دارای مدرک کارشناسی ارشد تاریخ از دانشگاه تهران است که در چند سال اخیر در این دانشگاه مشغول به تدریس بوده است.
گفته می شود این اقدام غیر قانونی بنابر دستور حراست دانشگاه و با فشار نهادهای امنیتی رخ داده است.
حراست دانشگاه این اقدام را درخواست اداره اطلاعات مشهد دانسته و علت آن را انتشار مقالات این فعال سیاسی اعلام نموده است.
این اقدام در حالی رخ داده است که هیچ حکم قضایی برای این فعال سیاسی و جود نداشته است و مسئولان وزارت علوم همواره فشار سیاسی بر دانشجویان و اساتید دانشگاه را رد کرده اند.
شایان ذکر است که این محرومیت در حالی رخ می دهد که ایشان هنوز چندین واحد برای تدریس در ترم جاری داشته است.

آزادی سه نوجوان کرد پس از هجده روز بی خبری مطلق


خبرگزاری هرانا - سه نوجوان کرد بعد از ۱۸ روز بی‌خبری مطلق، با تودیع وثیقه از زندان آزاد شدند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، خبرگزاری حقوق بشر ایران، ۱۸ روز پیش نیروهای اداره ی اطلاعات شهر سردشت سه نوجوان کرد اهل پیرانشهر به نام های رامیار علیزاده، صادق علیزداه و رسول بیرکانی را بازداشت کرده و به اداره ی اطلاعات شهر سردشت منتقل می‌کنند.

ابن در حالیست که علی الرغم پیگیری خانواده بازداشت شدگان به نهادهای امنیتی و قضایی شهر سردشت در این مدت، مسئولان از محل نگهداری و اتهام این افراد اظهار بی‌اطلاعی کرده بودند.

این سه شهروند در ‌‌نهایت، روز سه شنبه ۳ اسفندماه با تودیع وثیقه به صورت موقت آزاد می‌شوند.

َشایان ذکر است نیروهای امنیتی رامیار علیزاده که محصل است؛ در زمان حضور در مدرسه و دو نفر دیگر را در محل کارشان بازداشت کرده‌اند و دادگاه شهر سردشت اتهام این سه نوجوان کرد را "همکاری با احزاب کردی" اعلام کرده است.

کشته و زخمی شدن دو شهروند مهابادی توسط نیروی انتظامی


خبرگزاری هرانا - بر اثر تیراندازی یکی از مأمورین نیروی انتظامی در جاده مراغه- هشترود دو شهروند مهابادی کشته و زخمی شدند.
به گزارش آژانس خبری موکریان، دو تن از اهالی روستای بفروان مهاباد به نام‌های یعقوب احمدی اقدم و برادرش امیر احمدی اقدم روز دوشنبه دوم اسفند ماه در جاده مراغه- هشترود، هدف تیراندازی مامور نیروی انتظامی قرار گرفتند که در این حادثه یعقوب براثر تیراندازی جان سپرد و برادرش امیر زخمی شد.
نیروهای انتظامی علت تیراندازی به سوی این دو شهروند را حمل کالای قاچاق در اتومبیلشان عنوان کرده‌اند.
گفتنی است تعداد زیادی از شهروندان مناطق مرزی به ظنّ داشتن کالای قاچاق هدف تیراندازی مأمورین قرار می‌گیرند که در بسیاری از موارد منجر به مرگ آنان می‌شود

ممنوعیت ورود دانشجویان معترض دانشگاه شریف به دانشگاه و خوابگاه


خبرگزاری هرانا - رضا روستا آزاد، سرپرست موقت دانشگاه صنعتی شریف هفته گذشته و طی اقدامی غیرقانونی ورود ۲۰ دانشجوی شریف را به دانشگاه و نیز ورود ۲۵ تن را به خوابگاه ممنوع اعلام کرد.
این اقدام بنا به گفتهٔ مسئولان دانشگاه تا روشن شدن وضعیت دانشجویان احضار شده به کمیته انضباطی و صدور حکم محرومیت از تحصیل برای آنان صورت می‌پذیرد.
به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، در پی تجمع ۲۵ بهمن ماه امسال در دانشگاه شریف دست‌کم ۱۸ نفر از دانشجویان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند؛ امین مهدوی، شقایق حیرانی، فرزانه کرمی، پوریا نادری، سامان فرحت، محمد نراقی، محمد سلحشور، عارف بلندنظر و سیاوش جباریان نه نفر از دانشجویان دانشگاه شریف شامگاه ۲۵ بهمن دستگیر شدند.
شیما وزوایی نیز، ۲۶ بهمن‌ماه و در پی مراجعه ماموران امنیتی به محل کارش، دستگیر و به نقطه نامعلومی منتقل شد.

همچنین در روز ۲۶ بهمن ماه ماموران حراست در هماهنگی کامل با نیروهای امنیتی اقدام به بستن تمامی درهای دانشگاه نموده و دانشجویان را مجبور به خروج از در اصلی نمودند. در پی این اقدام، نیروهای امنیتی مستقر در جلوی در اصلی اقدام به بازداشت علی اکبر محمد‌زاده، جواد سوهانکار، امیر هوشنگ نوایی، بهزاد عالی‌پور و محمد افخمی اعضای انجمن اسلامی دانشگاه، نادر رضایی، عضو شورای صنفی دانشگاه و علی مرشدلو دیگر دانشجوی شریف نمودند.
بنابر گزارش شاهدان عینی بازداشت علی اکبر محمدزاده، دبیر و جواد سوهانکار عضو هیٱت رئیسه انجمن اسلامی دانشجویان با اعمال خشونت و ضرب و شتم همراه بوده است. این دو طی ماه‌های گذشته بار‌ها به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات احضار و مورد تهدید واقع شده‌ بودند.

حسین سالمکار دانشجوی ورودی سال ۸۳ دانشگاه خواجه نصیر در رشتهٔ مهندسی مکانیک و دانشجوی کار‌شناسی ارشد ورودی سال ۸۹ دانشگاه صنعتی شریف در رشته هوافضا نیز ۲۶ بهمن ماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. از محل نگهداری و وضعیت اتهامات هیچ کدام از دستگیرشدگان اطلاعی در دست نیست.

قابل ذکر است در پی اقدام سرپرست موقت دانشگاه در خصوص ممنوعیت ورود دانشجویان به خوابگاه و دانشگاه شورای صنفی دانشجویان صنعتی شریف طی بیانیه‌ای از این اقدام فراقانونی انتقاد و نسبت به آن اعتراض کرده است.

نسرین ستوده از ملاقات هفتگی با خانواده اش محروم شد


خبرگزاری هرانا - نسرین ستوده، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر از ملاقات هفتگی با خانواده‌اش محروم شد.
او در تماس تلفنی با خانواده‌اش گفته است: "ماموران زندان وقتی می‌خواستند من را برای ملاقات هفتگی بیاورند مجبورم کردند، مسیر بند ۲۰۹ تا سالن ملاقات را نیز با چشم بند طی کنم؛ موضوعی که موجب اعتراضم شد اما ماموران زندان به جای توجه به این اعتراض اعلام کردند که از ملاقات محروم شده‌ام و دوباره مرا به سلولم بازگرداندند."
به گزارش یکی از سایت‌های نزدیک به اصلاح طلبان، نسرین ستوده دو فرزند خردسال دارد که یکی از آن‌ها سه ساله و دیگری ده ساله است اما با این وجود مقامات دادستانی در این مدت به نسرین و فرزندانش امکان ملاقات حضوری نداده‌اند و فرزندان او بیش از شش ماه است که از دیدن مادر خود محروم هستند.
این وکیل دادگستری که بیش از شش ماه است در بند ۲۰۹ زندان اوین به سر می‌برد به ۱۱ سال حبس، ۲۰ سال ممنوعیت خروج از کشور و وکالت محکوم شده است.

نسرین ستوده وکیل و فعال حقوق بشر با وجود چندین بار اعتصاب غذا در اعتراض به اتهامات غیرقانونی خود و فشارهای بین المللی برای آزادیش همچنان در زندان اوین و دریکی از سلول‌های چند نفره بند ۲۰۹ به سر می‌برد.
وی روز ۱۳ شهریورماه سال جاری بازداشت شد و با حکم قاضی شعبه ۲۶ قاضی پیر عباسی به ۱۱ سال حبس، ۲۰ سال ممنوعیت خروج از کشور و وکالت محکوم شده است.
شایان ذکر است که او هفته گذشته بار دیگر در شعبه ۲۶ دادگاهی شد

بازداشت چهارتن از دانشجویان دانشگاه امیرکبیر



خبرگزاری هرانا - حداقل چهار تن از دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر در تظاهرات اعتراضی یکم اسفند ماه بازداشت شده اند.
به گزارش دانشجو نیوز، فرشاد موسوی، فوژان شفائی، محمد احسان معزی (دانشجویان دانشکده معدن و متالورژی) و مهرداد فرنوش (دانشجوی دانشکده کامپیوتر) در روز ۱ اسفند بازداشت شده اند و از محل نگهداری و وضعیت این دانشجویان هیچ اطلاعی در دست نیست.
گفته می شود که تعداد زیادی از دانشجویان دانشگاه امیرکبیر نیز در روزهای بیست و پنجم بهمن و یکم اسفندماه بازداشت و پس از مدتی آزاد شده اند.
پیشتر نیز خبر بازداشت مهندس عبدالله صدری استاد و عضو هیئت علمی دانشکده معدن و متالورژی در روز ۲۵ بهمن منتشر شده بود.
دانشجویان و اساتید دانشکده معدن و متالورژی در اعتراض به این بازداشت ها در روزهای سه شنبه و چهارشنبه تعدادی از کلاس های درس را تعطیل کردند. دانشجویان اعلام کرده اند در صورت ادامه بازداشت استاد و همکلاسی هایشان، تعطیلی کلاس ها را در هفته آینده گسترش خواهند داد.

گفتنی است از چند روز پیش از تظاهرات اعتراضی مردم در ۲۵ بهمن ماه، دور جدید بازداشت دانشجویان در ایران آغاز شد. اکثر این دانشجویان بازداشتی در فاصله بین دو تظاهرات ۲۵ بهمن و اول اسفند ماه بازداشت شده اند.

فرزند وزیر اطلاعات دولت خاتمی بازداشت شد


خبرگزاری هرانا - حسن یونسی فرزند علی یونسی، وزیر اطلاعات دولت خاتمی بازداشت شد.

بر اساس گزارش سایت رجانیوز، "وی بدلیل رفتارهای تحریک آمیز در حاشیه فرخوان برای تجمعات یکم اسفند ماه دستگیر شده است."

گفتنی ست که فائزه هاشمی نیز در همین روز و با اتهامی مشابه بازداشت اما ساعتی بعد آزاد شد.

۱۳۸۹ اسفند ۴, چهارشنبه

حمله لباس شخصی ها به خانواده هاشمی رفسنجانی



خبرگزاری هرانا - در حالی که تنها دو هفته تا انتخابات هیات رئیسه خبرگان باقی مانده است، تعرض به رئیس مجلس خبرگان رهبری توسط عناصر خودسر، حتی به خانواده آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در حرم عبدالعظیم و در مراسم ترحیم هم کشیده شد.
به نوشته روزنامه جمهوری اسلامی، پیش از ظهر سه شنبه درحالی که دو تن از فرزندان و تعدادی از اعضای خانواده آیت‌الله هاشمی برای برگزاری مراسم درگذشت یکی از بستگان خود در حرم عبدالعظیم حضور یافته بودند، پس از گذشت حدود ۲ ساعت از آغاز مراسم و قرائت قرآن، دو نفر از نیروهای لباس شخصی هنگام خروج خانواده آیت‌الله هاشمی با منافق خطاب کردن آنها به یکی از دختران ایشان حمله کردند که با نزدیک شدن لباس شخصی‌ها به وی برادرزاده و خواهرزاده وی که او را همراهی می‌کردند درحالی که قصد داشتند مانع شوند، حمله کنندگان با شوکر آنها را مورد ضرب و شتم قرار دادند.
در این حین محسن هاشمی، فرزند آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که وی نیز جهت شرکت در مراسم ختم در حرم حضرت عبدالعظیم حضور داشت از لباس شخصی‌ها خواست نسبت به خانواده وی ایجاد مزاحمت نکنند که افراد مذکور با شعار مرگ بر هاشمی به فحاشی به وی مبادرت کرده و قصد درگیری با محسن هاشمی را داشتند که مردم حاضر در حرم عبدالعظیم که در طول مراسم با تسلیت گویی به خانواده آیت‌الله هاشمی احترام گذاشته بودند مانع درگیری شده و ضمن اظهار نگرانی از خطرناک بودن عناصر لباس شخصی‌ها و اعلام قصد قبلی آنها برای ایجاد درگیری و اغتشاش، از خانواده آیت‌الله هاشمی با اصرار خواستند که نسبت به توهین این افراد بی‌تفاوت بوده و از محل حضور آن ها فاصله بگیرند.
پس از تظاهرات ۲۵ بهمن، حامیان افراطی دولت با فشار بر هاشمی رفسنجانی از او خواسته اند که سکوت را نسبت به رهبران معترضان موسوم به "سران جنبش سبز"، بشکند. اصولگرایان از مواضع رئیس مجمع تشیخص در نماز جمعه ۲۶ تیر ناراضی هستند و آن را در مقابل سخنان رهبری نظام جمهوری اسلامی می دانند.
گفتنی ست در هفته گذشته نیز پس از آنکه صدا وسیما شعار بر مرگ بر هاشمی را بارها پخش کرد، موتورسواران در دو نوبت به جماران رفته و در مقابل منزل هاشمی شعار دادند.

مرگ يک زندانی در زندان مهاباد


خبرگزاری هرانا - روز یکشنبه یکم بهمن ماه یک زندانی عادی محبوس در زندان مرکزی شهر مهاباد جان خود را از دست داد.
به گزارش آژانس خبری موکریان، اسماعیل کیوان‌پور، اهل شهر مهاباد حدود یک سال پیش بازداشت و به تحمل ۱۵ سال حبس محکوم شده بود.
لازم به ذکر است این زندانی که تحت درمان ترک اعتیاد، در بند متادون زندان مهاباد ایام محکومیت خود را سپری می‌کرد که روز یکشنبه در این زندان جان خود را از دست داد.

وزیر اطلاعات: "عوامل ترور" صانع ژاله را شناسایی کرده ایم



خبرگزاری هرانا - حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران، از "شناسایی" کسانی که در قضیه کشته شدن "صانع ژاله"، دانشجوی جان باخته در تظاهرات ۲۵ بهمن، نقش داشتند خبر داد و گفت که "اقدامات لازم در این خصوص صورت گرفته‌است."

وی از کشته شدن صانع ژاله در راهپیمایی ۲۵ بهمن به عنوان "ترور" یاد کرده است.

به گزارش رادیو زمانه، وزیر اطلاعات ایران در حاشیه جلسه هیئت دولت در گفت و گو با خبرنگاران گفت که "منافقان و جریان ضدانقلاب"، در روز ۲۵ بهمن "از اول طی طراحی و برنامه‌ریزی‌هایی که انجام داده بودند، فردی را از قبل شناسایی کرده و او را ترور کردند."

وی جزئیاتی در مورد "شناسایی عوامل ترور" و هویت آنها ارائه نکرد ولی گفت "اقدامات لازم در خصوص کسانی که شهید ژاله را ترور کردند، صورت گرفته و اقدامات بعدی به اطلاع مردم خواهد رسید."

مقام‌های جمهوری اسلامی از صانع ژاله، دانشجوی رشته هنر و از کردهای اهل سنت پاوه به عنوان "شهید بسیجی" یاد می‌کنند.

این در حالی است که قانع ژاله، برادر صانع، روز ۲۷ بهمن در گفت و گو با صدای آمریکا هر گونه ارتباط برادرش با بسیج و هواداری از حکومت را تکذیب کرد. وی به فاصله کمی از این مصاحبه از سوی ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شد.

حیدر مصلحی روز چهارشنبه با ذکر اینکه در مورد صانع ژاله "اطلاعات قابل توجهی در اختیار داریم که نشان می‌دهد این فرد از خانواده مذهبی و حافظ قرآن بوده"، این "اطلاعات" را دلیل آن دانست که "مسائلی که در مورد او از سوی جریان نفاق و ضدانقلاب مطرح می‌شود، صحت ندارد."

وی مدعی شد: "البته ضدانقلاب نهایت تلاش را در رسیدن به هدف خود با ترور شهید ژاله و پس از آن با تهدید و تطمیع خانواده این شهید انجام داد که به نتیجه نرسید، چراکه خانواده این شهید یک خانواده مذهبی بوده و از همراهی با جریان نفاق اعلام برائت کردند."
اظهارت وزیر اطلاعات در حالی صورت می گیرد که مخالفان با انتشار عکس ها و فیلم هایی از صانع ژاله تاکید کردند که وی از هواداران جنبش اعتراضی مردم ایران بوده و در تظاهرات گذشته بر ضد حکومت شرکت داشته است.

مخالفان از زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سال گذشته اعتراض های دامنه داری علیه جمهوری اسلامی انجام داده اند که این اعتراض ها با سرکوب شدید روبرو شده و در جریان آنها، دهها نفر کشته شده اند.

این در حالی است که مقام های دولتی و رسانه های هوادار جمهوری اسلامی ایران همواره مخالفان را به "کشته سازی" متهم کرده اند.

جو متشنج دانشگاه شیراز و بازداشت ده‌ها دانشجو



خبرگزاری هرانا - تجمع مسالمت آمیز دانشجویان دانشگاه شیراز بار دیگر با حضور نیروهای امنیتی به خشونت کشیده شد و ده‌ها دانشجو در جریان این تجمع بازداشت شدند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، خبرگزاری حقوق بشر ایران، ظهر امروز چهارشنبه، چهارم اسفند ماه، همزمان با سومین روز درگذشت "حامد نور محمدی"، دانشجوی دانشگاه شیراز، طبق قرار قبلی دانشجویان دانشگاه شیراز در پردیس اصلی این دانشکده دست به تجمع زدند.
این تجمع که صدها تن از دانشجویان در آن حضور داشته اند، با خواندن سرود "یار دبستانی" آغاز شد و در ادامه دانشجویان با سر دادن شعارهایی نظیر "برادر شهیدم خونتو پس می­گیرم"، "برادر شهیدم آزادیت مبارک"، "نترسید نترسید ما همه با هم هستیم"، "گر تیر و فتنه بارد جنبش ادامه دارد" و... نسبت به کشته شدن حامد نورمحمدی دانشجوی دانشگاه شیراز در روز ۱ اسفندماه، اعتراض کرده و خواستار پاسخگویی مسئولین دانشگاه شدند.
گفته می‌شود حضور پر تعداد نیروهای امنیتی، حراست دانشگاه، بسیج و لباس شخصی به قدری بوده که چهرهٔ دانشگاه به پادگانی نظامی بدل شده بود؛ این افراد با حضور در میان دانشجویان اقدام به فیلمبرداری و شناسایی دانشجویان معترض نمودند.

بر همین اساس در ‌‌نهایت، تجمع مسالمت ­آمیز دانشجویان با یورش افراد مذکور به خشونت کشیده شد و تعداد زیادی از دانشجویان متحصن مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. همچنین، این نیرو‌ها به بازداشت دانشجویان پرداختند، که در پی آن ده‌ها تن از دانشجویان بازداشت شدند.

تاکنون اطلاع دقیقی از اسامی دانشجویان بازداشتی و یا نهاد بازداشت کنندهٔ ایشان در دست نیست.
تا لحظهٔ تنظیم خبر بسیاری از نیروهای امنیتی و لباس شخصی در بیرون از دانشگاه مستقر هستند، تا در صورت لزوم وارد عمل شوند.

شایان ذکر است که آقای رجبی رئیس حراست دانشکده مهندسی دانشجویان را تهدید نمود که در صورت بازداشت دانشجویان توسط نیروهای موضع گرفته در بیرون از دانشگاه، حراست دانشگاه شیراز هیچ گونه مسئولیتی را به عهده نخواهد گرفت.

لازم به یادآوری ست که نیروهای امنیتی، بسیج و لباس شخصی سابقه حمله­ به دانشگاه شیراز در ۱۳آبان ۸۸ را در کارنامه خود دارند. همچنین، نیروهای امنیتی و انتظامی نیز در روزهای ۲۳ و ۲۵ خرداد ۸۸، به دانشگاه شیراز حمله کردند.

مخابرات، امنیتی بودن قطع اینترنت در ایران را تایید کرد



خبرگزاری هرانا - یک مقام مخابرات استان تهران تائید کرد مقام‌های جمهوری اسلامی به دلیل پاره‌ای مسائل امنیتی و سیاسی در بعضی مواقع دستور قطع اینترنت را صادر می‌کنند.
به گزارش دیگربان به نقل از آتی‌نیوز، محمد خجسته‌نیا مدیر کل روابط عمومی شرکت مخابرات استان تهران در عین حال گفته که قطعی اینترنت در ایران "همیشه به دلایل سیاسی و امنیتی نیست."
آقای خجسته‌نیا ادعا کرده که "بحث خرابی و اشکالات فنی موجود در سیستم‌های متصل به اینترنت بسیار بیشتر از مسایل سیاسی و امنیتی است."
وی همچنین افزوده که "البته در هنگام بحران یا وقوع یک رویداد خبری در کشور و حتی مناسبت‌های خبری، اشکالاتی در خطوط اینترنتی به وجود می‌آید که امری طبیعی است."
مقام‌های جمهوری اسلامی برای مقابله با مخالفان و منتقدان خود علاوه بر مسدود کردن هزاران سایت اینترنتی، در بسیاری از مواقع به قطع اینترنت یا کاهش سرعت آن برای کاربران ایرانی مبادرت می‌کنند.
با آغاز اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات سال گذشته و برپایی راهپیمایی‌های اعتراضی در تهران و چند شهر بزرگ ایران، دفعات قطعی و یا کاهش سرعت اینترنت افزایش قابل توجهی داشته است.
مقام‌های امنیتی چند روز قبل و بعد از فراخوان هر تجمعی در ایران اقدام به کاهش سرعت یا قطع اینترنت در بسیاری از شهر‌های این کشور می‌کنند.
گفته‌های مدیر روابط عمومی مخابران استان تهران یکی از معدود اظهارات مقام‌های مسئول در اعتراف بر سیاسی و امینتی بودن قطعی اینترنت در ایران است.

جلسه رسیدگی به اتهامات نرگس محمدی برگزار شد



خبرگزاری هرانا - جلسه رسیدگی به اتهامات نرگس محمدی، نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب امروز برگزار شد.

وی متهم به عضویت در شورای عالی کانون مدافعان حقوق بشر، راه اندازی شورای ملی صلح، اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرائم و فعالیت تبلیغی علیه نظام می‌باشد.

به گزارش کانون مدافعان حقوق بشر، نرگس محمدی در اردیبهشت سال ۸۹ به اتهام تبلیغ علیه نظام و عضویت در کانون مدافعان حقوق بشر به شعبه ۴ بازپرسی دادگاه انقلاب احضار شد و پس از ۳ جلسه حضور در دادگاه قرا کفالت ۵۰۰ میلیون ریالی برای وی صادر شد. اما ۲۰ روز بعد در تاریخ ۲۰/۳/۸۹ توسط نیروهای امنیتی و بدون حکم بازداشت، بازداشت شد. پس از انتقال به بند ۲۰۹ امنیت این بار نیز اتهام او از سوی شعبه ۳ بازپرسی مستقر در اوین فعالیت تبلیغی علیه نظام و عضویت در کانون مدافعان حقوق بشر مطرح شد و پس از اعتراض او مبنی بر اینکه با همین اتهام یک ماه پیش احضار و به پرونده وی رسیدگی شده است، اتهام وی پس از گذشت ۳ روز از بازداشت، تغییر و در شعبه ۱ بازپرسی مستقر در اوین اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرائم علیه امنیت عنوان و پس از گذشت ۳ روز از بازداشت به وی تفهیم و قرار بازداشت صادر شد که اقدامی غیرقانونی بود.

شایان ذکر است که دفتر کانون مدافعان حقوق بشر در دی ماه سال ۱۳۸۷ توسط نیروهای امنیتی و بدون حکم قانونی و قضایی پلمپ شد و تا کنون بازگشایی نشده است. این در حالی است که پلمپ این دفتر حقوق بشری مورد اعتراض و انتقاد شدید سازمان ملل متحد واقع شد.

اطلاعیه مطبوعاتی: لزوم واکنش جامعه بین الملل در قبال سلب امنیت دو تن از رهبران معترضین در ایران



خبرگزاری هرانا - در پی حصر خانگی دو تن از رهبران معترضین در ایران دبیر خانه مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران با صدور بیانیه ای ضمن هشدار به حکومت ایران در خصوص برخوردهای غیرقانونی با آقایان موسوی و کروبی اعلام داشت یقیناْ این امر به افزایش خشونت و تنش در کشور منجر خواهد داشت،
دبیرخانه مجموعه فعالان حقوق بشز دولت ایران را مسئول حفظ سلامت، امنیت جسمی و جانی این افراد دانسته و خواستار تضمین حقوق شهروندی و انسانی آنان شد.

علی صابری، فعال دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد، بازداشت شد



خبرگزاری هرانا - علی صابری، فعال دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد، روز یکشنبه اول اسفند ماه در حالی که در کلاس درس بود، توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شد.
به گزارش یکی از سایت های وابسته به اصلاح طلبان، دوستان این فعال دانشجویی که از اعضای نهضت آزادی هم محسوب می شود، بعد از دو روز بی خبری کامل از او، امروز متوجه شدند که همکلاسی شان به زندانی در مشهد منتقل شده و پرونده اش نیز به دادگاه انقلاب ارسال شده است

بهزاد ذبیحی، شهروند بهایی ساکن ساری دستگیر شد



خبرگزاری هرانا - بهزاد ذبيحی ماهفروزكی، شهروند بهایی ساکن ساری، صبح روز سوم اسفند بازداشت شد.
به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، بازداشت این شهروند بهایی در پی احضار کتبی وی به ستاد خبری وزارت اطلاعات شهر ساری اتفاق افتاده است

مجوز فعالیت ۱۰ ناشر معروف لغو شد

 خبرگزاری هرانا - مجوز فعالیت حدود ۱۰ ناشر از جمله انتشارات "اختران"، "آگاه (آگه)"، "بازتاب‌نگار"، "دیگر"  و "جیحون" لغو شد.

گزارش ها حاکی از آن است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رسما لغو مجوز این ناشران را به آنها ابلاغ کرده است.