۱۳۸۹ بهمن ۳۰, شنبه

بی خبری از یک هنرمند خوزستانی بازداشت شده در ٢۵ بهمن


خبرگزاری هرانا - سعید غلامحسین پور، هنرمند خوزستانی، نقاش و نوازنده تار، از بازداشت شدگان روز ٢۵ بهمن ماه تهران می باشد که نامش در هیچ کدام از لیست های مطرح شده توسط دفتر دادستانی ذکر نشده است.
به گزارش جرس، این هنرمند ایرانی، عصر روز دوشنبه ٢۵ بهمن ماه در خیابان انقلاب پس از ضرب و شتم، بازداشت شده و بنا به گزارش شاهدان عینی، نیروهای ضد شورش هنگام مواجهه با وی، با قنداق تفنگ خود سر او را شکسته و سپس ساز همراه وی را نیز خرد کردند.
گفتنی است سعید غلامحسین پور تاکنون سابقه برگزاری ٢۶ نمایشگاه نقاشی و کنسرت های متعددی در ایران و خارج از ایران، برای معرفی موسیقی فولکوریک جنوبی را در کارنامه خود دارد.
هنوز محل نگهداری، وضعیت جسمی و روحی وی و همچنین سرنوشت وی نامشخص می باشد.

۱۳۸۹ بهمن ۲۹, جمعه

وبلاگ پیشگامان آزادی بدون فیلتر راه اندازی شد

با توجه به گسترش فیلترینگ در ایران وبلاگ سازمان پیشگامان آزادی برای چهارمین بار فیلتر شده بود . امروز این وبلاگ بازیابی شد. آدرس وبلاگ به شرح ذیل میباشد.
http://p-g-azadi.blogfa.com/

هرانا؛ تبعید دو زندانی به زندان زاهدان


خبرگزاری هرانا - اعتصاب در زندان دیزل آباد کرمانشاه موجب تبعید دو زندانی و ضرب و شتم عدهٔ دیگر شد.
بنا به اطلاع گزارشگران ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران «هرانا» روز ۲۵ بهمن تعدادی از زندانیان زندان دیزل آباد کرمانشاه، بمنظور اعتراض به‌ نقض حقوق انسانی خویش دست به‌ اعتراض زدند که علیرغم سرکوب این زندانیان توسط گارد ویژه‌ و انتقال ده‌ها زندانی به‌ سلول انفرادی و تبعید ۲ نفر از زندانیان به‌ سیستان و بلوچستان همچنان جو زندان نا‌آرام و متشنج اعلام شده‌ است.
گفتنی است، وضعیت زندانیان سیاسی محبوس در این زندان بسیار نامساعد گزارش شِده است و طی ماه‌های گذشته یک زندانی سیاسی به نام پیمان خنجری که به اتهام هواداری از سازمان مُجاهدین خلق در این زندان محبوس بود به دلیل عدم رسیدگی پزشکی در زندان جان باخته است.

احمد جنتی: سران فتنه را در خانه زندانی و اینترنت و تلفن آنها را قطع کنید


خبرگزاری هرانا - احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان و امام جمعه موقت تهران، با اشاره به این که "عده زیادی درخواست می‌کنند که سران فتنه دستگیر شوند"، تاکید کرد که قوه قضائیه باید در این مورد "مصلحت اندیشی" کند و پیشنهاد داد که "سران فتنه در خانه خود زندانی شوند و تلفن و اینترنت آنها قطع شود."

آقای جنتی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه تهران گفت: "کاری که قوه قضائیه می‌تواند انجام دهد و من فکر می‌کنم که در اندیشه است که انجام بدهد، این است که ارتباط اینها را به کلی از مردم قطع کند. در خانه آنها باید بسته شود، رفت و آمدهایشان محدود شود، نتوانند پیام بدهند و پیام بگیرند و تلفن و اینترنت آنها باید قطع شود و در خانه خود باید زندانی شوند."
در پی ناآرامی‌های روز ۲۵ بهمن در ایران، واکنش‌های مقام‌های ایرانی در محکومیت میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو تن از سران مخالفان که به "سران فتنه" معروف شده‌اند، تشدید شده است و برخی از طرفداران تندرو حکومت ایران، خواهان دستگیری و حتی اعدام آنها شده اند.

به گزارش بی‌بی‌سی بِه نقل از خبرآنلاین، آقای جنتی در واکنش به فراخوان میرحسین موسوی و مهدی کروبی برای راهپیمایی مردم در حمایت از معترضان مصری و تونسی در روز ۲۵ بهمن گفت: "چطور شد که شما به این فکر افتادید که چهار تا آدم شاخ شکسته را به خیابان‌ها بیاورید و چند نفر را بکشید و مجروح کنید؟ آیا نمی‌دانید که این کارها چه نتیجه‌ای دارد؟ نمی‌فهمید که این مردم به شما نظر خوبی ندارند و شما را نفرین می‌کنند؟"

احمد جنتی به کسانی که خواهان اعدام میرحسین موسوی و مهدی کروبی شده اند، گفت: "بايد اعلام كنم كه اينها معدوم شده‌اند و در جامعه سقوط كرده و آبرويشان رفته است."

او گفت: "اينكه برخی دوستان محاكمه سران فتنه را تقاضا می‌كنند جزء مصلحت‌انديشی قوه قضائيه است."

صادق لاریجانی، رییس قوه قضاییه نیز روز پنجشنبه 28 بهمن از مردم خواست که صبر کنند و گفت که "جلوی اطلاعیه پراکنی آقایان موسوی و کروبی گرفته خواهد شد."

او پیشتر نیز گفته بود که اگر آقایان مهدی کروبی و میرحسین موسوی دستگیر و زندانی نشده اند، تنها به خاطر "مصالح نظام" و به دستور شخص آیت الله خامنه ای بوده است.

به گفته آقای لاریجانی "اگر با سران فتنه برخورد می‌شد آنها امامزاده شده بودند."

در همین حال، محمدرضا یزدی، معاون حقوقی و پارلمانی سپاه ایران، گفت: "اگر رهبر انقلاب فرمان دهد، چیزی از فتنه گران باقی نخواهد ماند."

چطور شد که شما به این فکر افتادید که چهار تا آدم شاخ شکسته را به خیابان‌ها بیاورید و چند نفر را بکشید و مجروح کنید؟

محمدرضا یزدی روز پنجشنبه، ۲۸ بهمن، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری دولتی ایران (ایرنا) گفت: "امیدوارم آن روز نرسد که رهبر معظم انقلاب بخواهد علیه آن‌ها فرمان بدهد، اما اگر آن روز فرا برسد حتما چیزی از سران فتنه باقی نخواهد ماند."

محمدرضا یزدی گفت: "در دوران فتنه سال گذشته ۸ شهید بسیجی داشتیم و ۱۰۰ نفر از نیروهای بسیجی و پاسدار به دست عوامل فتنه مجروح شدند."

اعلام پیروزی محمود احمدی‌نژاد در انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری ایران در سال ۲۰۰۹ سرآغاز چند ماه اعتراضات گسترده خیابانی در ایران و واکنش شدید حکومت به آن بود.

بخش عمده ای از اقدامات خشونت آمیز ماموران علیه تظاهرکنندگان به نیروهای بسیج وابسته به سپاه پاسداران نسبت داده شده است.

آقای یزدی با اشاره به ناآرامی های خیابانی پس از انتخابات بحث برانگیز ریاست جمهوری گفت: "فتنه گران به رای و دستور عده ای وارد خیابان شدند."

او کسانی را که به خیابان ها آمده بودند، "مباشر" خواند و گفت: "کسانی که فرمان به خیابان آمدن را صادر کرده بودند، مسبب هستند و جرم بیشتری دارند."

او گفت: "مردم منتظرند كه پرونده عوامل فتنه افشا شود و كسانی كه حمايت های مادی و معنوی از جريان فتنه داشتند به مردم معرفی شوند. فتنه گران كه خود از حمايت خارجی ها مطلع هستند بدانند صبر و مدارای نظام با آنها حدی دارد."

محمدرضا یزدی به کسانی که او "سران فتنه" خواند، اطمینان داد که "اگر كاسه صبر نظام و مردم لبريز شود، حتماً مجازات خواهند شد."

او با بیان اینکه "مردم، خانواده شهدا،‌ جانبازان و رزمندگان از فتنه خون دل های زیادی خورده اند"، گفت: "بايد به نظرات رهبر معظم انقلاب نگاه كرد و قطعاً‌ هر برخوردی كه با آنان انجام شود، جمعبندی نظام است."

این در حالی است که روز جمعه، هشتم بهمن، رمضان شریف، مسئول روابط عمومی سپاه پاسداران ایران گفته بود که مواضع رسمی سپاه را تنها فرمانده کل، نماینده ولی فقیه و روابط عمومی سپاه اعلام می‌کنند و اظهارنظر سایر فرماندهان و مسئولان سپاه، موضع رسمی این نهاد به شمار نمی آید.

رهبر ایران تاکنون درباره دستگیری آقایان موسوی و کروبی و نا‌آرامی‌هایی که در روز ۲۵ بهمن در تهران و برخی شهرهای بزرگ ایران روی داد اظهار نظر نکرده است.

دستگیری ۱۷ نفر در تجمع ۲۵ بهمن کرمان



خبرگزاری هرانا - در حالی که از تجمع معترضان در کرمان در روز ۲۵ بهمن خبر قابل توجهی به رسانه ها نرسیده، دادستان عمومی و انقلاب کرمان اعلام کرد که در این شهر در روز ۲۵ بهمن تجمع اعتراضی صورت گرفته و در پی ان جند تن از شهروندان بازداشت شدند.
یدالله موحد با اشاره به برگزاری تجمع "غیرقانونی" روز ۲۵ بهمن در یکی از میادین شهر کرمان گفت: "هفده نفر در این تجمع دستگیر و برای هشت نفر از آنان قرار بازداشت موقت صادر و مابقی با قرار التزام آزاد شدند."
به گزارش دادگستری کرمان، وی افزود: "پرونده این هشت نفر به اتهام اخلال در نظم عمومی از طریق ایجاد جنجال و هیاهو، اقدام علیه امنیت داخلی کشور، تبلیغ علیه نظام، برپایی تجمعات غیر قانونی و توهین به مقدسات و مسوولان نظام در دست بررسی و انجام تحقیقات تکمیلی است."

بازداشت یکی از شرکت کنندگان در کنکور کارشناسی ارشد در سنندج



خبرگزاری هرانا - یکی از شرکت کنندگان در کنکور کار‌شناسی ارشد دانشگاه کردستان بازداشت شد.
روز پنجشنبه بیست و هشتم بهمن ماه، در جلسهٔ کنکور کار‌شناسی ارشد دانشگاه کردستان، مهندس امید عبادی که قصدداشت چند دقیقه زود‌تر قبل از پایان وقت کنکور جلسه را ترک نماید، با برخورد شدید مراقبین و مامورین مستقر در جلسه مواجه گردید و با دخالت حراست دانشگاه نامبرده، دستگیر و به کلانتری نزدیک دانشگاه اعزام شد.
به گزارش آژانس خبری موکریان، تا کنون از وضعیت وی اطلاعی در دست نیست.

آخرین گزارش ها از بازداشت شدگان ٢۵ بهمن در بابل


خبرگزاری هرانا - در جریان تجمعات ٢۵ بهمن ماه در شهرستان بابل، دست کم ١٣ نفر بازداشت شدند که تعدادی از آنان به زندان متی کلا و بند قرنطینه انتقال یافتند.

در روز ٢۵ بهمن ماه امسال همزمان با تجمعات و تظاهرات مردمی در شهرهای مختلف کشور، در بابل نیز تجمعی آرام شکل گرفت، که با حمله و خشونت نیروهای امنیتی و انتظامی، سرکوب و گروهی مورد ضرب و شتم و جمعی نیز بازداشت شدند.
به گزارش جرس، ١٣ تن در جریان این تجمع آرام دستگیر شده‌اند و تعدادی از آن‌ها به زندان متی کلا انتقال یافتند. حتی دو نفر از بازداشت شدگان زیر سن قانونی هستند که نام یکی از آن‌ها رامتین مقدادی جوان ١٧ ساله است.
همچنین روز پنج شنبه ٢٨ بهمن اعلام گردید که زندانیان در بخش قرنطینه این زندان قرار گرفته‌اند. برخی خبر‌ها حاکی از آن است که بازداشت شدگان مورد ضرب و شتم نیروهای امنیتی، قبل از انتقال به زندان قرار گرفته‌اند. قرار است که روز یکشنبه اول اسفندماه، بازداشت شدگان به دادگاه بروند و خبر دیگری از وضعیت آنان در دست نیست.

همچنین در این گزارش خاطرنشان شد «خانواده‌های برخی از بازداشت شدگان اظهار داشته‌اند نیروی انتظامی که مسئولیت کنترل وضعیت آن روز را بر عهده داشت، تا یک روز بعد از تظاهرات (٢۶ بهمن)، از محل نگهداری فرزندان آنان خبری نداشت و‌‌ همان روز ٢۶ بهمن، پس از مراجعات چندی از خانواده‌ها به زندان متی کلا، مطلع شدند فرزندان آن‌ها به آنجا انتقال یافته‌اند.»

گفتنی است روز بیست و پنجم بهمن ماه، در جریان سرکوب تجمعات مردمی که در حمایت از اعتراضات مردمی در منطقه و به دعوت میرحسین موسوی و مهدی کروبی انجام پذیرفت، تعدادی زیادی از شهروندان در تهران، مشهد، شیراز و اصفهان بازداشت شده‌اند که منابع خبری از حدود صد‌ها زخمی و دو هزار بازداشت گزارش داده‌اند.

دو سال تاخیر در پرداخت حق‌التدریس اعضای هیئت علمی دانشگاه تهران


خبرگزاری هرانا - معاون اداری و مالی دانشگاه تهران اعلام کرد که حق‌التدریس ۴ نیمسال اعضای هیئت علمی این دانشگاه تا کنون به دلیل مشکلات مالی پرداخت نشده است.
سید محمد مقیمی در گفتگو با مهر در این باره گفت: حق‌التدریس ۳ یا ۴ ترم دانشکده‌های دانشگاه تهران پرداخت نشده و بر این اساس دانشگاه تهران حدود ۵/۳ تا ۴ میلیارد تومان حق‌التدریس بدهی دارد. این درحالیست که فکر نمی‌کنم در دانشگاه‌های دیگر کشور چنین وضعیتی وجود داشته باشد.
معاون اداری و مالی دانشگاه تهران افزود: در حال حاضر برای امور روزمره جاری دانشگاه تهران در مضیقه هستیم و در شرایط فعلی در زمینه بودجه سالیانه‌مان نیز به مشکل برخورده‌ایم.
مقیمی درباره آخرین وضعیت طرح توسعه دانشگاه تهران نیز گفت: در زمینه امور روزمره دانشگاه در مضیقه هستیم چه رسد به برنامه توسعه دانشگاه. مشکلات مالی دیگر دانشگاه تهران آن قدر در اولویت قرار دارد که در حال حاضر به طرح توسعه دانشگاه فکر نمی‌کنیم.
وی در پاسخ به اینکه آیا طرح توسعه دانشگاه تهران متوقف شده است به مهر گفت: طرح توسعه دانشگاه تهران متوقف نیست اما دانشگاه تهران مشکلات جاری بیشتری دارد که ابتدا به دنبال برطرف کردن این مشکلات هستیم و اولویت بعدی دانشگاه تهران بحث طرح توسعه است که امیدواریم به جریان بیافتد.

محمد کریمی بازداشت شد


خبرگزاری هرانا - محمد کریمی از شرکت کنندگان در تظاهرات ۲۵ بهمن ماه بازداشت شده است.

با گذشت ۴ روز از راهپیمایی مردمی ۲۵ بهمن در شهرهای مختلف ایران، هم چنان خبرهایی در مورد بازداشت و بی خبری از تعداد زیادی از شرکت کنندگان در اختیار رسانه‌ها قرار می‌گیرد و هر لحظه به آمار بازداشت شدگان این راهپیمایی می‌افزاید.
به گزارش ندای سبز آزادی، محمد کریمی از شرکت کنندگان در این راهپیمایی بوده است که خبر بازداشت وی مورد تائید قرار گرفته است.

شایان ذکر است که تاکنون نیز خانواده وی از حال جسمی و وضعیت فعلی ایشان خبری را دریافت نکرده‌اند.

فوت ۹۶ نفر در قم به دلیل ابتلا به ایدز


خبرگزاری هرانا - مدیر کل سازمان بهزیستی استان قم از فوت ۹۶ قمی بر اثر ابتلا به بیماری ایدز خبر داد.

به گزارش عصر ایران، دکتر ابراهیم حاجی مظفری در جلسه کار گروه فرهنگی اجتماعی که در استانداری قم برگزار شد گفت: "تا تاریخ ۱۹بهمن ماه سال جاری ۵۲۲ مورد افراد مبتلا به ایدز در قم به ثبت رسیده که ۴۵ نفر خانم و ۴۷۷ نفر نیز از آقایان مبتلا به بیماری ایدز هستند."
مدیر کل سازمان بهزیستی استان قم افزود: "سه فوتی در خانم‌ها و ۹۳ فوتی نیز در آقایان رخ داده است که به صورت کلی ۱۸ و چهار دهم درصد بیماران ایدزی قم فوت کرده‌اند."

وی با اشاره به اینکه بیماری ایدز یک مدت مخفی را سپری می‌کند اظهار داشت: "از این میزان باقی مانده ۹۸ نفر در فاز بیماری هستند و این تعداد ۸۹ آقا و مابقی خانم هستند."

وی درخصوص حل مشکلات افراد مبتلا به ایدز اظهار داشت: "نخست باید وضع و شرایط را بپذیریم که در چنین شرایط و موقعیتی قرار داریم و سپس به دنبال راهکار خدمات و درمان این امر باشیم."
حاجی جعفری هم چنین عدم معرفی بسیاری از زنان مبتلا به ایدز را معضل دانسته است.

محکومیت ۴ نفر به ۱۴ بار اعدام


خبرگزاری هرانا - ۴ شهروند بر اساس حکم شعبه ۷۱ دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی نورالله عزیزمحمدیبه ۱۴ بار اعدام و قصاص و ۸۲ سال حبس محکوم شدند.

به گزارش فارس، اسامی این افراد، "سیاوش"، "محمود"، "علی" و "کریم" عنوان شده است.
گفته می شود متهمان در دادگاه به «۵ مورد تجاوز به عنف» و «قتل یک زن جوان ۲۸ ساله به نام "محبوبه" در پاکدشت» اعتراف کرده‌اند.

جزئیات احکام صادره از سوی دادگاه به شرح زیر است:

۱- سیاوش، به اتهام ۵ فقره تجاوز، شرکت در آدم‌ربایی و سرقت، به ۵ بار اعدام، ۲۵ سال حبس و تحمل ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد.

۲- محمود، به اتهام ۴ فقره تجاوز، شرکت در آدم‌ربایی و سرقت، به ۴ بار اعدام، ۲۵ سال حبس و تحمل ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد.

۳- علی، به اتهام ۳ فقره تجاوز، شرکت در آدم‌ربایی و سرقت، به ۳ بار اعدام، ۲۵ سال حبس و تحمل ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد.

۴- کریم، به اتهام یک فقره تجاوز، مباشرت در قتل و مشارکت در سرقت و آدم‌ربایی، به یک بار قصاص، ‌یک بار اعدام، ۷ سال حبس و ۷۴ شربه شلاق محکوم شد.

از سویی دیگر گزارشی که توسط فارس منتشر شده، حاکی از آن است که حکم اعدام یک سرباز نیروی انتظامی که متهم به قتل یک راننده ی خودرو پراید به وسیله ی تیراندازی بود، در دیوان عالی نقض شده است.
گفته می شود قضات دیوان به علت ایراداتی که در پرونده وجود داشته است، حکم اعدام را نقض کرده اند.

ابوالفضل طبرزدی آزاد شد


خبرگزاری هرانا – ابوالفضل طبرزدی برادر‌زاده حشمت الله طبرزدی با تودیع وثیقه از زندان آزاد شد.

بنا به اطلاع گزارشگران ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران «هرانا» نامبرده پس از تحمل بیش از دو ماه حبس سر انجام با تودیع وثیقه ۲۰ میلیون تومانی از زندان کارون اهواز آزاد شد.
پروندهٔ این زندانی سیاسی به شعبه ۱۲ دادگاه انقلاب اهواز ارجاع داده شده است و تا صدور حکم به صورت موقت آزاد خواهد بود.

ابوالفضل طبرزدی برادر‌زادهٔ حشمت الله طبرزدی دبیر کل جبهه دموکراتیک ایران، در ساعت ۸ صبح روز یکشنبه ۲۸ آذرماه در پی یورش بیش از ۸ تن از ماموران وزارت اطلاعات به منزل پدری‌اش در شهر اهواز، بازداشت شده است.

۱۳۸۹ بهمن ۲۸, پنجشنبه

تعدادی از دانشجویان دانشگاه هنر آزاد شدند


خبرگزاری هرانا - تعدادی از دانشجویان دانشگاه هنر که روز گذشته بازداشت شده بودند، آزاد شدند.
به گزارش دانشجو نیوز، آن تعداد از دانشجویان دانشگاه هنر که در مقابل درب دانشگاه بازداشت شده بودند،ساعت ۲۱:۳۰ شب گذشته از دفتر پیگیری وزارت اطلاعات آزاد شدند.
گفته می شود دانشجویانی که داخل دانشگاه هنر تهران دستگیر شده بودند، به زندان اوین منتقل شده اند.
همچنین دلارام قهرمان از دانشجویان دانشگاه هنر هم جزو بازداشتی ها قرار دارد.
شایان ذکر است که در پی کشته شدن صانع ژاله، دانشجوی دانشگاه هنر به دست نیروهای حکومتی در تظاهرات ۲۵ بهمن، مراسم تشیع پیکر وی، دیروز از دانشگاه هنر تهران انجام شد که با سرکوب شدید و بازداشت بسیاری از دانشجویان این دانشگاه توسط نیروهای لباس شخصی همراه بود.

استقرار نیروهای امنیتی درمنزل پدری صانع ژاله


خبرگزاری هرانا - در پی بازداشت قانع ژاله برادر صانع ژاله، نیروهای امنیتی در منزل خانواده ایشان مستقر شده و با اعمال فشار و تهدید از مصاحبه این خانواده با خبرنگاران جلوگیری کرده اند.
به گزارش دانشجونیوز، پیش این نقش سردار زین الدین انصاریان، پسر خاله صانع ژاله،د ر دروغ سازی و اعمال فشار های گسترده بر علیه خانواده این شهید افشا شد،ه بود.
هم چنین قانع ژاله، برادر شهید، دیروز طی مصاحبه ای صریحا اعلام کرده بود که تمامی شایعه های نیروهای حکومتی در مورد صانع دروغ بوده و او هیچگونه وابستگی به بسیج ندارد.
این گزارش ها می افزاید، زین الدین انصاریان پسر خاله صانع ژاله میباشد که پس از کشته شدن وی در اعتراضات مردمی روز بیست و پنجم بهمن ماه، به دروغ اعلام کرده است که وی بسیجی بوده است.
بر اساس این گزارشات، نیروهای حکومتی داخل منزل شهید ژاله در شهرستان پاوه مستقر شده اند و به اعمال فشار بر این خانواده برای سکوت و عدم مصاحبه با خبرنگاران می پردازند.
همسر و خواهر سردار زین الدین در منزل شهید صانع ژاله در شهر پاوه حاضر شده اند و تلفن های منزل این شهید را در اختیار گرفته اند و تلفن های خبرنگاران را جواب می دهند.
شایان ذکر است در پی شهادت صانع ژاله توسط نیروهای امنیتی و بازداشت قانع ژاله برادر وی توسط عوامل سپاه، حال مادر شهید صانع به شدت وخیم میباشد.

محکومیت سه دانشجوی کرد به ۶ سال زندان


خبرگزاری هرانا - سه دانشجوی کرد از سوی دادگاه انقلاب جمعا به ۶ سال حبس محکوم شده‌اند.

بنا به اطلاع گزارشگران ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران "هرانا"، سروه ویسی، آمانج رحیمی و احمد اسماعیلی دانشجویان کردی که در جریان تجمع اعتراضی ۲۵ آبان ۱۳۸۸ در اعتراض به اعدام "احسان فتاحیان" بازداشت شده بودند؛ هر یک به ۲ سال حبس محکوم شدند.

شایان ذکز است که حکم ۲ سال زندان هر یک از ایشان که قابل تبدیل به جزای نقدی است.

گفتنی است که دانشجویان مزبور بعد از بازداشت حدود ۳ ماه در بند ۲۰۹ زندان اوین در حبس بودند و پس از آن نیز با قرار وثیقه آزاد شده بودند.

هومن فخار مقدم، فعال حقوق زنان بازداشت شد


خبرگزاری هرانا - هومن فخار مقدم از فعالین حقوق زنان و از اعضای کمپین یک میلیون امضا بازداشت شد.
بنا به اطلاع گزارشگران ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران "هرانا"، هومن فخار مقدم که به قید وثیقه و به طور موقت آزاد بود، پس از احضار در روز یکشنبه بیست و چهارم بهمن ماه، با لغو وثیقه بازداشت شده است.
مسئولان این فعال حقوق زنان را پس از بازداشت بلافاصله به زندان اوین منقل کرده‌اند.

شایان ذکر است که وی در طی این مدت تنها موفق به برقراری یک تماس تلفنی کوتاه و با خانوادهٔ خود شده و ایشان را از سلامت خود با خبر نموده است.

هرانا؛ عبدالناصر مهیمنی دست به اعتصاب غذا زده است


خبرگزاری هرانا - عبدالناصر مهیمنی، رئیس خانه مطبوعات استان گلستان که روز ۲۳ بهمن ماه در گرگان بازداشت شده بود، دست به اعتصاب غذا زده است.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، مهیمنی پس از ۶ روز بی‌خبری در نخستین تماس تلفنی خود از زندان امیرآباد گرگان اعلام کرده است که از اولین روز بازداشت در اعتصاب غذای کامل به سر می‌برد.
وی دلیل این اعتصاب غذا را اعتراض به بازداشت غیر قانونی توسط اداره کل اطلاعات گلستان اعلام کرده است. وی پیش از بازداشت از بیماری جسمانی رنج می‌برد و بر همین اساس در حال حاضر وضعیت جسمی وخیمی دارد.

عبدالناصر مهیمنی در این تماس گفته است که به دلیل عدم پاسخگویی به بازجویانش وی را از زندان اطلاعات به زندان عمومی امیرآباد گرگان (بند مالی) منتقل کرده‌اند.

رئیس خانه مطبوعات گلستان هم چنین اشاره کرده که که در ۱۳ نامهٔ جداگانه (بالغ بر ۵۰ صفحه) تخلفات صورت گرفته در طول بازداشتش را به مسوولین قضایی اعلام کرده است.

شایان ذکر است که از وضعیت محمدحسین مهیمنی، دیگر بازداشتی خانواده مهیمنی و فرزند استاندار گلستان در دوره اصلاحات که ۲۲ بهمن بازداشت شده بود، هنوز خبری در دست نیست و خانواده وی در بی‌خبری کامل به سر می‌برند و نسبت به سلامت جسمی و روحی وی نگرانند.

هرانا؛ سهل انگاری مسئولان در درمان منصور اسانلو


خبرگزاری هرانا -طی روزهای اخیر، مسئولان عموما و مسئولان زندان رجایی شهر کرج خصوصا، علی رغم وضعیت حاد جسمی منصور اسانلو، رئیس هیات مدیرهٔ سندیکای شرکت اتوبوسرانی تهران و حومه، نسبت به درمان وی سهل انگاری می‌نمایند.

بنا به اطلاع گزارشگران ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران "هرانا"، منصور اسانلو در آخرین ساعات جمعه بیست و دوم بهمن ماه در بیمارستان دچار حملهٔ قلبی شد و به حالت نیمه بیهوش درآمد.

مسئولان زندان اما با وجود وضعیت اضطراری این زندانی سیاسی، با نیم ساعت تاخیر وی را به بیمارستان منتقل کردند و پس از معاینه ای سطحی و رسیدگی‌های اولیهٔ درمانی به زندان بازگرداندند.
این در حالی بود که آقای اسانلو در طی مدتی که در بیمارستان و تحت درمان بود، دست و پا بند شده بود.
این فعال کارگری محبوس در زندان به علت شرایط نامساعد جسمی بار دیگر در وضعیتی حاد قرار گرفت و مسئولان علی رغم میل باطنیشان او را مجددا به بیمارستان بردند.

گفتنی ست اینبار نیز بدون توجه به علت این ناراحتی و عدم تحمل زندان با هواخوری کم و محیط آلوده، مجددا به زندان بازگزدانده شد.
شایان ذکر است که سازمان عفو بین الملل نیز به تازگی با انتشار بیانیه‌ای نسبت به وضعیت سلامت فعال کارگری، منصور اسانلو، ابراز نگرانی کرده است.

با محرکان ومسببان ٢۵ بهمن قاطعانه برخورد می کنیم


خبرگزاری هرانا - در اولین واکنش رسمی مقامات قضایی پیرامون بازداشت شدگان تجمعات ٢۵ بهمن، دادستان تهران با بیان اینکه "كسانی كه در صف مقابل انقلاب ایستاده اند باید به سزای اعمالشان برسند"، گفت: "با محركان و مسببان حوادث ٢۵ بهمن قاطعانه برخورد می شود."
عباس جعفری دولت آبادی دلیل این برخورد قاطع را "افشا شدن چهره مسببان و مجرمین این حوادث برای مردم عنوان کرده است" و تاکید کرده که "متهمان حرفی برای گفتن ندارند."


به گزارش ایرنا، عباس جعفری دولت آبادی روز پنج شنبه ٢٨ بهمن ماه، در همایش قضات دادگستری كل استان تهران، بدون اشاره به ماهیت و اهداف تظاهرات روز دوشنبه و حمایت جنبش مردم ایران از جنبش های منطقه، گفت "مردم ایران اسلامی مطمئن باشند فرزندان انقلاب اجازه نخواهند داد عده ای آرمان های انقلاب و امام را به سخره بگیرند."
جعفری دولت آبادی بدون اشاره به عدم ارادۀ دستگاه قضایی کشور برای برخورد با دانه درشت های فساد اقتصادی و متهمان دولتی، با بیان اینكه "در طول خدمت قضایی منتظر بودیم كه صدای رسایی برای مبارزه با مفسدان از دستگاه قضایی فریاد شود"، ادعا کرد "هم اكنون بهترین فرصت تاریخی برای مبارزه با بزهكاران و مجرمان فراهم شده است و پیام مبارزه به گوش همه مجرمان رسیده است و تداوم این مسیر سبب افتخار قوه قضاییه خواهد شد. "
همزمان صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضاییه نیز، طی سخنانی در همایش سراسری قضات دادگستری كل استان تهران مدعی شد: "در چند روز اخیر دشمنان اسلام حركت‌های سخیفی را در كشور دامن زدند و متاسفانه سران فتنه پس از انتخابات گویی نمی‌بینند كه حامی حركت ٢۵ بهمن چه كسانی هستند. تمام دستگاه‌های اطلاعاتی و تبلیغاتی كشورهای غربی، منافقین و سلطنت‌طلبان تحریك می‌كنند كه افراد در یك راهپیمایی برای مقابله با راهپیمایی ٢٢بهمن، حضور پیدا كنند. آیا نمی‌توان فهمید كه پشت سر این قضایا چه كسانی هستند؟ تبلیغات عده‌ای از فراری‌ها و حرف‌های اوباما و كلینتون كافی نیست برای این كه مشخص شود پشت پرده این قضایا چه كسانی هستند؟ به نظر بنده خیانت سران فتنه به نظام و آرمان‌های امام بر كسی پوشیده نیست و نظام اسلامی ضربه به آرمان‌های انقلاب و اقدام علیه امنیت كشور را تحمل نخواهد كرد و قوه قضاییه به حكم وظیفه ذاتی خود مسلما فتنه‌گران را تعقیب خواهد كرد و در عین رسیدگی عادلانه به وضعیت آنان، اجازه نخواهد داد سران فتنه با آن همه جنایت، خود را در بوق‌های تبلیغاتی دشمن، قهرمان نشان دهند. "

بی خبری از وضعیت تعدادی از مجروحان تظاهرات ٢۵ بهمن


خبرگزاری هرانا - حسب شواهد موجود، تعداد افرادی که مورد اصابت گلوله قرار گرفته و جانباختگان حوادث ٢۵ بهمن تهران، بیش از میزان اعلام شده توسط مقامات و رسانه‌های حکومتی است.

به گزارش جرس، سه نفر از کسانی که مورد اصابت تیر قرار گرفته‌اند در روز دوشنبه، به بیمارستان امام تهران (انتهای بلوار کشاورز) منتقل شده بودند، که یک نفر از آن‌ها که گلوله به سرش اصابت کرده بود، شهید شده است.


همچنین هفت نفر از این افراد به بیمارستان سینا منتقل شده بودند، که همگی بلافاصله با آمبولانس یکی از ارگان‌های نظامی از آنجا برده شده‌اند و از حال و سرنوشتشان خبری در دست نیست.


یک نفر دیگر به بیمارستان حضرت رسول منتقل شده است که در بیمارستان در گذشته است.

گفته می‌شود به دو نفر نیز در خیابان شادمان شلیک شده، اما صحت خبر تأیید نشده است.

جانشین فرمانده نیروی انتظامی ادعا کرده بود در جریان تیراندازی مخالفان نظام - که جهت پروژۀ کشته سازی آمده بودند- نه نفر از ماموران و تعدادی از مردم مجروح شده‌اند. در صورتیکه شواهد دال بر آن است که ماموران موتور سوار نیز در شلیک به سمت مردم نقش داشته‌اند.

گفتنی است محمد مختاری در غرب تهران و صانع ژاله نیز در مرکز تهران مورد اصابت گلولۀ ماموران قرار گرفته و جان باخته‌اند.
لازم به ذکر است که کشته شدن دستکم یک شهروند دیگر نیز در خیابان رودکی-توحید علی رغم در دست نبودن مشخصات فردی اش، برای خبرگزاری هرانا مسجل شده است.

دستگیری و بازجویی میهمانان جشنواره تئاتر به اتهام "جاسوسی"


خبرگزاری هرانا - اعلام برگزاری راهیپمایی مردم در همبستگی با خیزش های مردمی مصر و تونس در روز بیست و پنجم بهمن و آماده باش نظامی امنیتی حاکمیت برای مقابله با این رویداد، باعث بهم ریختن برنامه های عادی جشنواره فجر، بویژه جشنواره تئاتر شد.
برگزارکنندگان جشنواره تئاتر فجر می گویند: "این جشنواره برای پرهیز از هرگونه مشکلی برای میهمانان و شرکت کنندگان در جشنواره کلیه نمایش های خیابانی و بخشی از برنامه های درون تالاری را این جشنواره لغو کرده و میهمانان خارجی نیز از رفتن به خیابان ها منع شده بودند."
به گزارش صدای آمریکا، محمد حیدری، دبیر بیست و نهمین دوره جشنواره تئاتر فجر نیز دراین باره گفت: "از آن جا كه در این شرایط ضمانت كافی برای محافظت از مخاطبان و هنرمندان تئاتر وجود ندارد و ممكن است برخی سو‌دجویان سوء‌استفاده‌هایی انجام دهند، تمام آثار خیابانی لغو شد."
با همه این تدابیر پیشگیرانه، ماموران امنیتی مسئول مقابله با راهپیمایان، شماری از میهمانان خارجی جشنواره تئاتر را بعنوان جاسوسان خارجی دستگیر و برای بازجویی تحویل ماموران وزارت اطلاعات دادند.
مدیران جشنواره تئاتر می گویند برخی از این میهمانان در حال عکسبرداری یا فیلمبرداری از صحنه های درگیری نیروهای امنیتی با راهپیمایان دستگیر شدند که با پیگیری این مدیران دستگیرشدگان آزاد شدند.
بیشتر میهمان خارجی جشنواره تئاتر نیز در حین حرکت بسوی محل اجرای تئاتر فجر در تئاتر شهر بودند که دستگیر شدند.
یک کارورزان نمایشی در ایران درباره نحوه بازجویی از میهمانان خارجی جشنواره تئاتر فجر به نقل از یکی از دستگیرشدگان نوشته: "باوجود همه تضمین های امنیتی که پیش از سفر به ایران به ما داده شده و مقامات آزادی کامل ما را تعهد کرده بودند، با این همه، ما را بدون دلیل دستگیر و روانه مکانی نامعلوم کردند. بازجویی از ما با پرسش منبع جاسوسی ما کجاست؟ آغاز شد. آن ها حتا پس از اطمینان از میهمان رسمی بودن ما از سوی دفتر جشنواره تئاتر فجر از ما اکیدا خواستند تا به جاسوس بودن خود اقرار کنیم. در ایران حتا عکسبرداری از تظاهرات خیابانی جرم است."

اعلام اسامی سه تن دیگر از دانشجویان بازداشتی در جریان تشییع جنازه صانع ژاله


خبرگزاری هرانا - در پی به خشونت کشیده شدن تشییع جنازهٔ صانع ژاله، دانشجوی کردی که در پی تجمعات ۲۵ بهمن ماه به وسیلهٔ شلیک گلولهٔ مستقیم از سوی ماموران امنیتی کشته شده بود، دستکم شانزده تن از دانشجویان بازداشت شدند.

هم چنین دانشجویان دانشگاه هنر تهران که برای به خاک سپردن پیکر صانع ژاله، در دانشگاه هنر تهران گرد هم آمده بودند توسط نیروهای لباس شخصی در دانشگاه محصور شده و سپس به وسیله باتوم و شوک الکتریکی مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.

وبسایت "دانشجو نیوز" که پیش‌تر برخی از اسامی دانشجویان بازداشتی را منتشر کرده بود، در لیست تکمیل‌تر و شانزده نفره‌ای که به تازگی منتشر نموده، سه دانشجوی بازداشتی دیگر را نیز معرفی کرده است.

حمید حسینی(دانشجوی دانشگاه هنر)، فتانه رهقی(دانشجوی دانشگاه هنر) و سپهر صاحبان(دانشجوی دانشگاه خواجه نصیر) اسامی سه دانشجوی فوق الذکر می‌باشد.

پیش‌تر نیز خبر بازداشت حسن فتحی‌زاده، وحید نصرتی، عباس صالحی، عبدالله رنجبر، فتانه رهقی، فراز سرابی، عنایت صحرایی، علی صدیقی، مهرداد میرزایی، محمد طیب طاهری، فراز فشارکی، امیر بی‌نظیر (دانشجویان دانشگاه هنر) و کوروش خان محمدی (دانشجوی دانشگاه تهران) منتشر شده بود.

از محل نگهداری دانشجویان بازداشت شده اطلاعی در دست نیست.

دانشجو نیوز هم چنین به نقل از شاهدان عینی تاکید می کند که "تعداد دانشجویان بازداشت شده توسط نیروهای امنیتی بیش از افراد ذکر شده در این لیست است."

فرزند وزیر سابق کشور بازداشت شد


خبرگزاری هرانا - سید مرتضی موسوی لاری، فرزند وزیر سابق کشور در دولت محمد خاتمی در راهپیمایی ۲۵ بهمن ماه بازداشت شده است.
بولتن نیوز، از وب سایت‌های وابسته به حاکمیت اعلام کرد در میان بازداشت شدگان حوادث ٢۵ بهمن فرزند وزیر سابق کشور، سید مرتضی لاری دیده شده است.

هنوز جزئیاتی از این بازداشت منتشر نشده است.

نگرانی جامعه جهانی بهایی از شرایط حبس هفت رهبر بهاییان ایران


خبرگزاری هرانا - سازمان جامعه جهانی بهایی روز سه‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای از انتقال هفت تن از رهبران جامعه بهایی ایران به بندهایی با شرایط سخت‌تر در زندان گوهردشت کرج خبر داد.

فریبا کمال‌آبادی، جمال‌الدین خانجانی، عفیف نعیمی، سعید رضایی، مهوش ثابت، بهروز توکلی و وحید تیزفهم، هفت تن از رهبران جامعه بهایی ایران هستند که از حدود دو سال و نیم پیش در زندان به سر می‌برند. این زندانیان نخست هریک به ۲۰ سال زندان محکوم شدند ولی پس از آن به طور شفاهی به آنها اعلام شد که مدت حبس آنها از بیست سال به ده سال کاهش یافته‌است.

به گزارش رادیو فردا، بنا بر بیانیه تازه جامعه جهانی بهایی، دو زن زندانی بهایی، فریبا کمال‌آبادی و مهوش ثابت، هم‌اینک در شرایطی نگران‌کننده قرار گرفته‌اند.

بانی دوگال، نماینده ارشد جامعه جهانی بهایی در سازمان ملل متحد، در این بیانیه خبر می‌دهد که فریبا کمال‌آبادی و مهوش ثابت به این اتهام که "اقدام به آموزش کیش بهایی کرده‌اند" به بندهای خطرناکی در زندان گوهردشت منتقل شده‌اند.

به نوشته این بیانیه، هفته گذشته در زندن گوهردشت اعلانیه‌ای عمومی صادر شد که در آن تماس با دو زن بهایی برای تمامی زندانیان ممنوع شده‌است.

در همین حال در این بیانیه آمده‌است که فریبا کمال‌آبادی در بند ۲۰۰ گوهردشت از سوی دیگر زندانیان "تهدید فیزیکی" شده، و جامعه جهانی نسبت به اینکه حکومت ایران برای ایجاد محیطی با خطر جانی برای آنها در زندان زمینه‌چینی کرده‌است نگران است.

به گفته بانی دوگال، پنج مرد زندانی از رهبران جامعه بهایی نیز سه هفته پیش به بند ۴ که ویژه زندانیان سیاسی است منتقل شده‌اند که بندی پرازدحام و تحت نظارت شدید است و این زندانیان با شرایط جسمانی سختی روبه‌رو هستند.

به گفته وی "سه تن از آنان با هم در یک سلول قرار دارند و دو تن دیگر در یک سلول دیگر. در هر سلول دو تخت قرار دارد و یکی از آنها مجبور است بر روی زمین بخوابد."

بانی دوگال در ادامه می‌افزاید که "ما در نامه سرگشاده خود که هفتم دسامبر ۲۰۱۰ به رئیس دستگاه قضایی ایران نوشتیم بر این تأکید کردیم که چنین محیط شنیع و خفت‌باری حتی درخور خطرناک‌ترین مجرمان نیست."

وی می‌افزاید: "ما بار دیگر به دولت ایران می‌گوییم که آیا به باور آنها اصول مهرورزی اسلامی و عدالت با تحمیل چنین شرایطی بر شهروندان بی‌گناه سازگار است؟"

جامعه جهانی بهایی در پایان این بیانیه از دولت‌ها و مردم جهان خواسته‌است تا هرگونه اقدام لازم را برای اعمال فشار بر دولت ایران برای آزادی این هفت تن و بیش از ۵۰ بهایی دیگر زندانی در ایران انجام دهند.

جامعه جهانی بهایی، سازمانی غیر دولتی است که در ۱۸۰ کشور جهان شعبه دارد و ۵ میلیون بهایی در جهان را نمایندگی می‌کند.

ایران بهاییت را به عنوان یک دین به رسمیت نمی‌شناسد و در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، بهاییان در ایران اجازه تحصیل در دانشگاه‌ها و استخدام در دستگاه‌های دولتی را ندارند.

زندانی بودن بیش از ۵۰ شهروند بهایی در ایران در حالی است که محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر دستگاه قضایی جمهوری اسلامی پیش از این در گفت‌وگویی با شبکه خبری پرس تی‌وی گزارش‌های حاکی از نقض حقوق اقلیت مذهبی بهایی در ایران را رد کرد.

پیش تر محمدجواد لاریجانی گفته است "بهاییان در ایران از حمایت قانون برخوردارند" و هم چنین جامعه بهایی ایران را "پرنفوذ" خواند.

۱۳۸۹ بهمن ۲۷, چهارشنبه

بازداشت شهروندان معترض در تهران و شیراز با اتهامات واهی


خبرگزاری هرانا - ماموران امنیتی، طی دو روز گذشته به دستگیری شهروندان به اتهامات واهی و هم چنین بازداشت شهروندانی که مشخصات پلاک خودروی ایشان در جریان اعتراضات مردمی ۲۵ ماه ضبط شده بود، روی آورده‌اند.

بنا به اطلاع گزارشگران ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، نیرو‌های امنیتی و انتظامی در جریان تجمعات ۲۵ بهمن ماه، جدا از بازداشت پرشمار شهروندان، به شناسایی خودروهای معترضین نیز روی آورده بودند.
در همین زمینه ماموران امنیتی با یورش به منزل یکی از ساکنان شهرک غرب تهران، وی را بازداشت نمودند. آن‌ها دربارهٔ چرایی بازداشت به این نکته اشاره کرده‌اند که "صاحب پژو جی ال ایکس به شماره (محفوظ) به ماشینش دوربین وصل کرده و اقدام به فیلم برداری از آنچه ایشان اغتشاشات می‌نامند، نموده است."
خبرگزاری گرداب، وابسته به ارتش سایبری سپاه پاسداران، مدعی شده است که "یک تیم تروریستی متشکل از اعضای منافقین(سازمان مجاهدین خلق) در شهرک غرب منهدم شدند."
این گزارش می افزاید: «مقادیری "سلاح گرم" و "ابزار جاسوسی وایمکس" به منظور رساندن اخبار اغتشاشات به دولت اسرائیل نیز کشف و ضبط شده است.»
به نظر می‌رسد اشارهٔ گرداب، با خبر مذکور هرانا مرتبط باشد.
از سوی دیگر گزارشگران هرانا مطلع شده‌اند که هفت تن از شهروندان بهایی ساکن شیراز به اتهام دست داشتن در "اغتشاشات ۲۵ بهمن" و "ارتباط با دولت اسرائیل" بازداشت شده‌اند.
خبرگزاری تابناک وابسته به محسن رضایی نیز اعلام کرد که دو تن از شهروندان شیرازی بازداشت شدند. این خبرگزاری بازداشت شدگان را عوامل انفجار بمب در حسینیه سید الشهدای شیراز معرفی کرده است.
این مهم در حالی ست که کلیهٔ متهمان این پرونده در سال‌های اخیر بازداشت، محاکمه و اعدام شده‌اند.

طی روزهای اخیر رسانه‌های دولتی سرکوب معترضان در ۲۵ بهمن ماه را به برخی گروهای معاند نظام ائم از سازمان مجاهدین خلق و سلطنت طلبان نسبت داده‌اند.

با این روند به نظر می‌رسد سناریو سازی دستگاه امنیتی برعلیه شهروندان معترض وارد فاز تازه‌ای شده باشد.

محسنی اژه‌ای: سران فتنه قطعاً محاکمه می‌شوند


خبرگزاری هرانا - غلام‌حسين محسنی اژه‌ای گفت اقدامات اخير "سران فتنه" قابل گذشت نيست و قطعأ آن‌ها محاکمه می‌شوند.
محسنی اژه‌ای، دادستان کل و سخنگوی قوه قضائيه ايران، راه‌پيمايی مخالفان دولت در روز ۲۵ بهمن‌ماه جاری را "فتنه آمريکا و رژيم صهيونيستی" خواند و آن را ادامه "جريان فتنه" در طول سال گذشته و امسال دانست.

به گزارش رادیو زمانه به نقل از خبرگزاری های دولتی، وی گفت افرادی که در اين روز شرکت کردند و "به‌خصوص مسببين اصلی اين حادثه مطمئناً بايد به کيفر برسند زيرا مردم را برای آشوب مجدد و ناامنی و به آتش کشيدن اموال عمومی به خيابان‌ها دعوت کردند."

مخالفان دولت ايران، روز ۲۵ بهمن‌ در پی فراخوان ميرحسين موسوی و مهدی کروبی، دو تن از رهبران مخالفان دولت، برای راه‌پيمايی در پشتيبانی از قيام مردم مصر و تونس به خيابان‌ها آمده بودند. با اين حال اين راه‌پيمايی با حمله مأموران امنيتی به تظاهرات ضددولتی تبديل شد.

محسنی اژه‌ای در مورد موسوی و کروبی گفت: "آن‌ها بعد از نصيحت تمام دل‌سوزان و هشدار خواص همچنان بر اقدامات مجرمانه و غيرقانونی خود پافشاری کردند و بايد منتظر کيفر باشند."

وی درخواست از دستگاه قضائی برای محاکمه موسوی و کروبی را "به حق" دانست.

در پی راهپيمايی ۲۵ بهمن‌ که منجر به کشته شدن صانع ژاله و محمد مختاری دو جوان معترض، کشته شدن دستکم یک تن دیگر، زخمی شدن ده‌ها نفر و بازداشت ۱۵۰۰ نفر شد؛ حمله‌های مقامات دولتی و طرفداران دولت به ميرحسين موسوی و مهدی کروبی افزايش بی‌سابقه‌ای يافته است.

افزون بر بيانيه تند نمايندگان مجلس و برنامه‌های متعدد راديو و تلويزيون دولتی و همچنين مطبوعات رسمی ايران عليه آن‌ها، شب گذشته تجمعی نيز در ميدان ارک و در مقابل دفتر دادستانی برگزار گرديد که در آن شعارهايی عليه موسوی و کروبی داده شد. طرفداران دولت سپس در مقابل منزل مهدی کروبی تجمع کرده و عليه وی شعار دادند.

موسوی و کروبی اما با انتشار بيانيه‌های جداگانه‌ای از "راه‌پيمايی شکوهمند ۲۵ بهمن‌" دفاع کرده و اعلام نمودند که همچنان بر سر خواسته‌های خود ايستاده‌اند.

محسنی اژه‌ای در بخش ديگری از سخنان خود در مورد آمار بازداشت‌شدگان حوادث ۲۵ بهمن اظهار داشت: "در اين چنين حوادث معمولاً ‌ممکن است افرادی دستگير شوند. بلافاصله با بررسی‌های ابتدايی برخی آزاد شوند زيرا در درگيری‌های خيابانی افرادی کم‌گناه و بی‌گناه در معرض اتهام قرار می‌گيرند. لذا هر عددی که گفته شود عدد کاملی نيست."

اين در حالی است که روز گذشته سردار احمدرضا رادان، جانشين فرمانده نيروی انتظامی ايران از دستگيری ۱۵۰ نفر خبر داد و مقامات قضائی به خانواده‌های بازداشت‌شدگان فهرست اسامی ۱۵۰۰ نفر که در حوادث ۲۵ بهمن دستگير شده‌اند را نشان داده‌اند.

اژه‌ای گفت: "بسياری از دستگيرشدگان حوادث ۲۵ بهمن در همان مرحله اول آزاد شدند ولی مجرمان همچنان در بازداشت هستند."

سخنگوی قوه قضائيه ايران همچنين افزود "عده‌ای آشوبگر مسلح" در جريان اين روز حضور داشتند. وی همچون ديگر مقامات حکومتی مسئول کشته شدن صانع ژاله، دانشجوی دانشگاه هنر تهران را "جريان‌های ضدانقلاب" دانست.

اما مخالفان دولت گفته‌اند صانع ژاله در چندين تظاهرات ضددولتی شرکت داشته و تصاويری از وی را به هنگام ديدار با آيت‌الله منتظری، از مراجع دينی مخالف دولت، منتشر کردند.

محسنی اژه‌ای در مورد دستگيری قاتلين ژاله و اين‌که کسی در اين‌باره اعتراف کرده گفت: "خبری ندارم."

احمد حکیمی‌پور نماینده ی اسبق مجلس شورای اسلامی بازداشت شد


خبرگزاری هرانا - احمد حکیمی‌پور، رئیس دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه‌ی اصلاحات و نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی بازداشت شد.
به گزارش جرس، دکتر احمد حکیمی‌پور رئیس دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه‌ی اصلاحات  شب گذشته توسط نیروهای امنیتی دستگیر و به مکان نامعلومی انتقال داده شد.
حکیمی‌پور سمت هایی نظیر نمایندگی مردم زنجان در دوره‌‌ی چهارم مجلس شورای اسلامی، عضو شورای اسلامی شهر تهران در دوره‌اول، موسس و بنیانگذار باشگاه فرهنگی- ورزشی "آذربایجان" و مدیر مسئولی هفته‌نامه‌ی امید زنجان را در کارنامه‌ی خود دارد.
گفتنی است حکیمی‌پور از فرماندهان جنگ ایران و عراق و جانبار است که هنوز از عوارض مجروحیت خود رنج می‌برد.

انیسا مطهر ممنوع الملاقات است


خبرگزاری هرانا -انیسا مطهر، شهروند بهایی که روز یکشنبه ۲۴بهمن ماه، توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شده بود، به زندان مرکزی اصفهان منتقل شده و ممنوع الملاقات است.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، مسئولان با اینکه خود به خانوادهٔ خانم مطهر گفته‌اند که مایحتاج اولیه و لباس گرم برایش تهیه کنند، از رساندن این محموله به وی علی رغم گذشت سه روز، سرباز زده‌اند.
انیسا مطهر در تماس کوتاهی که با خانواده‌اش برقرار کرده، از انتقال خود به دادگاه انقلاب جهت اخد بازجویی خبر داده است.

هم چنین پروندهٔ وی که اکنون در بند نسوان زندان مرکزی اصفهان محبوس است، به شعبه ۱۱ دادگاه انقلاب اصفهان ارسال شده است.

خانوادهٔ این شهروند بهایی پس از مراجعه به شعبهٔ مذکور، مطلع شده‌اند که وی با دو تن دیگر به نام‌های "میثاق محمدعلی‌پور" و "امین هاشمی" هم پرونده‌ای ست و اتهامات هر سه نفر نیز "تبلیغ به نفع گروه‌ها و سازمانهای مخالف جمهوری اسلامی ایران" عنوان شده است.

هم چنین بازرپرس پرونده که شخصی به نام "ابوترابی" ست خطاب به "عطااله مهاجر" (پدر انیسا) گفته است که "شما بهایی‌ها حق ابراز عقیده و تبلیغ ندارید و دولت اسرائیل به شما ۲۵۰ ملیون دلار پول داده است تا به تبلیغ بپردازید!"

این در حالیست که طبق اعلامیه جهانی حقوق بشر، ابراز عقیده امری کاملا عادی و حق هر انسانی می‌باشد.

بازپرس پرونده هم چنین گفته است که انیسا مطهر تا یک هفتهٔ دیگر ممنوع الملاقات است و تحقیقات پرونده ادامه دارد و صدور حکم نهایی نیز حداقل ۳ تا ۴ ماه زمان نیاز دارد.
شایان ذکر است که امین هاشمی و میثاق محمدعلی پور نیز، دو تن از شهروندان بهایی اصفهان هستند که به طور همزمان با انیسا مطهر بازداشت شده بودند

بی اطلاعی نسبت به وضعیت میرحسین موسوی و زهرا رهنورد


خبرگزاری هرانا - از وضعیت میرحسین موسوی و دکتر رهنورد، دو تن از رهبران مخالفان دولت، هیچ گونه اطلاعی در دست نیست.

به گزارش جرس، از روز گذشته، سه شنبه ۲۶ بهمن ماه خانهٔ میرحسین موسوی در محاصرهٔ کامل است و کلیه ارتباطات وی قطع شده است بطوری که حتی فرزندان وی نیز از او و همسرش خانم دکتر رهنورد بی‌اطلاع هستند.

تلفن ثابت او قطع شده است و محافظین وی در پاسخ به خانواده او گفته‌اند تعدادی مامورین اطلاعات در دفتر آن‌ها مستقر شده و مانع برقراری هرگونه ارتباط با موسوی هستند.

دختر مهندس موسوی که شب گذشته برای دیدار با پدر و مادرش عازم خانه آن‌ها بوده است مشاهده کرده است که یک اتومبیل ون بگونه‌ای در ابتدای کوچه ایستاده است که امکان عبور، حتی بصورت پیاده نیز از کنار آن وجود ندارد. مامورین مستقر در ون در پاسخ به اعتراض او گفته‌اند که بدستور دادستان تهران مبادرت به حصر مهندس موسوی کرده‌اند.

هم چنین ماموران آنتن‌هایی را در اطراف خانه موسوی کار گذاشته‌اند که عبور امواج مربوط به موبایل را غیر ممکن می‌نماید.

در حالی که بیش از ۲۴ ساعت از حصر موسوی و همسرش در منزل می‌گذرد هیچ یک از نزدیکان او موفق به هیچ گونه تماسی با آن‌ها نشده‌اند و حتی مطمئن نیستند که آیا آن‌ها در خانه خود هستند و یا به جای دیگری منتقل شده‌اند. در این حال نگرانی نسبت به سلامتی این دو نفر نیز رو به فزونیست.

گفتنی ست دختران آقای موسوی شب گذشته در مصاحبه‌ای گفتند: «نگرانی ما این است که اصلا نمی‌دانیم در پشت این درهای بسته و در پسِ سکوت و خاموشی و بی‌خبری ایجاد شده چه می‌گذرد و چه اقدامات غیرقابل تصوری علیه آن‌ها صورت گرفته است. ما نمی‌دانیم چه اتفاقی برای آقای موسوی و خانم رهنورد افتاده است و آیا اصولا مسئولیت حفظ جان مهندس موسوی و خانم رهنورد به عهده چه کسی است؟ ما حتی نمی‌دانیم آیا پدر و مادر ما در این منزل مستقر هستند و یا به جای دیگر منتقل شده‌اند؟»

شایان ذکرست از ساعاتی پیش، بعد از تشییع جنازه صانع ژاله، جمعی سازماندهی شده به سمت منزل موسوی و رهنورد رهسپار شدند. برخی سایتهای حکومتی نیز با ذکر آدرس منزل ایشان زمینه ساز حضور دیگر نیروهای وابسته لباس شخصی در مقابل منزل آن‌ها شدند.

محمد نوری‌زاد در بیمارستان بستری شد


خبرگزاری هرانا - محمد نوری‌زاد، نویسنده و کارگردان زندانی، در بیمارستان بستری شد.
به گزارش کلمه، محمد نوری‌زاد به دلیل مشکلات مربوط به کلیه و قلب در بخش "نفرولوژی" بیمارستان مدرس بستری شده است.
نوری‌زاد این مشکلات جسمی را در پی اعتصاب غذای خشک متحمل شده است.
نوری‌زاد به علت نگارش نامه‌های انتقادی به سید علی خامنه ای و دیگر مسئولان نظام در زندان است.

حملهٔ نیروهای امنیتی به منزل حسین کروبی و شکستن درب منزل وی


خبرگزاری هرانا - نزدیک به ۲۰ نفر از نیروهای امنیتی با هجوم به منزل حسین کروبی، فرزند ارشد مهدی کروبی، قصد بازداشت وی را داشتند که بدلیل ناکام ماندن در این امر، اقدام به شکستن درب منزل و ورود غیرقانونی و استقرار در آنجا نموده‌اند.
حسین کروبی در مصاحبه با خبرنگار سحام نیوز گفت: "نیروهای امنیتی که حدودا ۲۰ نفر بوده‌اند پس از مراجعه به منزل من، علی رغم اینکه کسی در منزل نبوده است اقدام به شکستن درب منزل نموده و وارد ساختمان شده‌اند. این افراد متاسفانه با تخریب اموال و بر هم زدن آسایش عمومی و نیز و با ایجاد رعب و وحشت در ساختمان مسکونی، اسباب ناراحتی و وحشت را درمیان همسایگان فراهم کرده‌اند."
حسین کروبی در ادامه افزود: "این رفتار‌ها نه اسلامیست و نه ایرانی و نه حتی انسانی! بلکه شبیه رفتار حکومت‌های فاشیستی در برخورد آن‌ها با مخالفینشان است."
فرزند ارشد مهدی کروبی با اشاره به این اقدامات گفت: "هم اکنون این نیرو‌ها با استقرار در منزل من در حال تفتیش خانه و وسایل شخصی من و خانواده‌ام هستند. این رفتار نیروهای امنیتی باعث گردیده حتی فرزندان کوچک من نیز احساس امنیت نداشه باشند، تا آنجا که حتی دسترسی به کتابهای درسی و وسایل شخصی آن‌ها نیز درحال حاضر مقدور نیست."

لازم به توضیح است ۳ هفته قبل نیز حسین کروبی توسط نیروهای امنیتی برای چندین ساعت بازداشت شده بود. این اقدام در پی فشار به خانواده مهدی کروبی صورت می‌گیرد و این خانواده از ۲۰ماه گذشته تاکنون بار‌ها و بار‌ها شاهد این رفتار‌ها و برخورد‌ها بوده‌اند.

بازداشت دو تن از فعالان دانشجویی دانشگاه بین المللی قزوین

  خبرگزاری هرانا - سعید سکاکیان و فرهاد فتحی، از اعضای تشکل اصلاح طلب دانشگاه بین المللی قزوین، روز ۲۵ بهمن ماه بازداشت شده‌اند.

بنا به اطلاع گزارشگران ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران "هرانا"، این دو دانشجو در جریان تجمعات اعتراضی مردم در ۲۵ بهمن ماه در تهران توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. از محلی که این دو فعال دانشجویی پس از دستگیری به آن منتقل شده اند، تاکنون اطلاعی در دست نیست.

فرهاد فتحی دبیر سابق تشکل اصلاح طلب پیش‌تر نیز توسط نیروهای امنیتی بازداشت، و در پی آن به چهار ماه حبس تعلیقی و پرداخت جریمهٔ نقدی نیز محکوم شده بود.

وی که دانشجوی رشتهٔ فلسفه دانشگاه بین المللی قزوین است، با حکم سنگین اخراج از دانشگاه نیز مواجه گشته بود.

هم چنین سعید سکاکیان دانشجوی رشتهٔ مدیریت این دانشگاه نیز، که در آذرماه سال گذشته بازداشت شد چندی پیش با حکم ۴ ماه زندان تعلیقی و اخراج از دانشگاه مواجه شده بود

دست کم ده شهروند معترض در بابل بازداشت شدند

|
خبرگزاری هرانا - در جریان به خشونت کشیده شدن تظاهرات مسالمت آمیز مردم توسط لباس شخصی ها و ماموران گارد ویژه در روز ٢۵ بهمن در بابل، بیش از ده نفر بازداشت شدند.
به گزارش جرس، از بعد از ظهر روز دوشنبه شهروندان معترض و دانشجویان ابتدا به صورت پراکنده روبروی دانشکده صنعتی نوشیروانی بابل تجمع کرده و بدلیل شرایط ویژه، از ساعت حدود پنج و نیم بعد از ظهر از میدان اوقاف، باغ فردوس به سمت مدرس - البته با سکوت کامل- حرکت می کردند که در مقابل استادیوم ورزشی آزادی با خشونت مامورین نیروی انتظامی مواجه شدند.
همچنین آمده است "بعد از حملات خشونت بار ماموران یگان ویژه، موتور سوارهای بسیجی و لباس شخصی ها جمعیت پراکنده را تا حتی کوچه های دورتر (منتهی به مدرس و جایگاه پمپ گاز) دنبال می کردند و مورد ضرب و شتم و بازداشت قرار می دادند.
گفته می شود تا روز سه شنبه، دست کم ده تن از شهروندان بابلی بازداشت و تعدادی به زندان متی کلای بابل انتقال یافتند.

گام به گام برای خانه نشین کردن زنان شاغل


خبرگزاری هرانا - مریم مجتهد زاده، رييس مرکز امور زنان و خانواده رياست جمهوری، اعلام داشت که باید ساز و کار حضور زنان به نحوی طراحی شود که ساعات حضور زنان در محيط های کاری فرسايش کننده نبوده و با مسئوليت مادری و همسری ايشان در تعارض نباشد.
به گزارش شهرزاد نیوز، وی، در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، همچنین گفت که مرکز امور زنان سعی دارد در برنامه ريزی های اقتصادی به زنان به مثابه يک نيروی کار الزامی نگريسته نشود و لازم است با توجه به الزامات دينی، اخلاقی و اجتماعی، حضور زن در عرصه اجتماعی و توليد به درستی تعريف شود.
به گفته رييس مرکز امور زنان و خانواده رياست جمهوری، مكانيزم تحقق ايده تقليل ساعت كار زنان عملياتی شده و موافقت نامه ای در این زمینه میان مرکز امور زنان با دستگاه های دولتی و استان ها، مبنی بر اجرای برنامه های کوتاه مدت و میان مدت، منعقد شده است.

بازداشت میثاق افشار ، دانشجوی دانشگاه شهید بهشتی


خبرگزاری هرانا - میثاق افشار، دانشجوی بهایی دانشگاه شهید بهشتی در بامداد روز ۲۶ بهمن ماه بازداشت شده است.
به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، مامورین امنیتی در ساعت ۲ بامداد روز ۲۶ بهمن با حضور در منزل این دانشجوی ۲۰ ساله، اقدام به بردن وسایل شخصی و بازداشت وی کرده‌اند.
علت بازداشت و محل نگه‌داری وی نا معلوم است.
شایان ذکر است که بازداشت های فعالین سیاسی- دانشجویی طی روزهای اخیر به شدت افزایش یافته است.

بازداشت یکی از اساتید و چندین دانشجوی دانشگاه هنر


خبرگزاری هرانا - در پی حمله امروز نیرو‌های امنیتی و نیروی شبه نظامی بسیج به دانشگاه هنر  یکی از اساتید و چندین تن از دانشجوبان این دانشگاه بازداشت شدند.
بر همین اساس دکتر علی اکبر علیزاد، مدیر گروه سینمای دانشگاه هنر ظهر امروز چهارشنبه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و در پی آن به مکان نامعلومی منتقل شده است.

به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، فتانه رهقی (دانشجوی تئاتر)، فراز سرابی، عنایت صحرایی، علی صدیقی، مهرداد میرزایی، محمد طیب طاهر (دانشجوی کارشناسی ارشد کارگردانی تئاتر) و فراز فشارکی هفت دانشجوی این دانشگاه نیز توسط نیروهای امنیتی دستگیر شده‌اند.
هم چنین دانشجو نیوز نیز از بازداشت کوروش خان محمدی، حسن فتحی زاده، وحید نصرتی، عباس صالحی، عبدالله رنجبر، امیر بی نظیر و ٤ تن دیگر از دانشجویان دانشگاه هنر خبر داده است.
این بازداشت ها در جریان تشییع پیکر صانع ژاله، دانشجوی جان باخته در جریان اعتراضات مردمی بیست و پنجم بهمن ماه صورت گرفته است.
پیکر صانع ژاله صبح امروز توسط ماموران امنیتی  و بسیج از دانشگاه هنر تا دانشگاه تهران تشییع شد.
گفته می شود جدا از جو فوق العاده امنیتی دانشگاه هنر و محاصره ی دانشجویان توسط یگان ویژه، نیروهای لباس شخصی وابسته به بسیج نیز با باتوم و شوک الکتریکی به دانشجویان حمله کردند و آنان را مورد ضرب و شتم قرار دادند.

مهدی شریفیان مستند ساز و کارگردان بازداشت شد


خبرگزاری هرانا - مهدی شریفیان، مستندساز در تظاهرات ۲۵ بهمن ماه بازداشت شده است.
به گزارش ندای سبز آزادی، وی در حالی که در راهپیمایی مردمی ۲۵ بهمن ماه شرکت کرده بود، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و متعاقبا به مکان نامعلومی منتقل شد.
گفتنی است علی رقم پیگیری های خانواده وی تا کنون هیچ خبری از مهدی شریفیان به دست نیامده است.
مهدی شریفیان، مستند ساز و کارگردان، در سریال عملیات ۱۲۵ و تله فیلم یازده دقیقه و سی‌ثانیه به کارگردانی بهروز افخمی، دستیار اول و برنامه‌ریز بوده و در بعضی از فیلم‌های اخیر افخمی نیز به عنوان بازیگر حضور داشته است.
مستند "خوابگرد و شهر آشنا" که هر شب از شبکه‌ی چهارم صدا و سیما پخش می‌شد به کارگردانی او بوده است. از دیگر کارهای او می‌توان به دستیاری مستندهای "یک تجربه" اشاره کرد.

امیر خسرو دلیر ثانی به بند 209 زندان اوین منتقل شد


خبرگزاری هرانا - امیر خسرو دلیر ثانی، فعال مذهبی و از زندانی‌های سیاسی حوادث پس از انتخابات، چند روز پیش از بند ۳۵۰ زندان اوین به بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات منتقل شده است.

به گزارش کلمه، این زندانی سیاسی که دوران حبس خود را در بند ۳۵۰ می‌گذراند به دلایل نامشخصی به بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات منتقل شده است؛ بندی امنیتی که متهمان در مرحله بازجویی و تحقیقات مقدماتی پرونده‌شان آنجا نگهداری می‌شوند.

همسر وی وقتی روز دوشنبه برای ملاقات با او به زندان اوین مراجعه کرد، مسوولان سالن ملاقات با دادن این خبر به او گفتند که شاید روز پنج شنبه مسوولان بند ۲۰۹ اجازه ملاقات با این زندانی را بدهند.

دلیر ثانی ۱۳ دی ماه سال گذشته، توسط ماموران وزارت اطلاعات در خانه‌اش بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. وی در فروردین‌ماه سال جاری و پس از گذراندن ۶ روز مرخصی دوباره به زندان اوین بازگشت.

شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب امیرخسرو دلیرثانی را به اتهام "اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرایم علیه امنیت کشور" به ۴ سال حبس تعزیری محکوم کرده است.

بازداشت بیش از 300 نفرشهروند معترض در مشهد


خبرگزاری هرانا - بیش از سیصد شهروند معترض در مشهد، در جریان اعتراضات مردمی ۲۵ بهمن ماه بازداشت شدند.

بنا به اطلاع گزارشگران ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، اکثر بازداشتی‌ها پس از دستگیری به کلانتری ۱۴ واقع در کوی پلیس منتقل شده‌اند و ساعت‌ها مورد بازجویی و ضرب و شتم قرار گرفته‌اند.
بازجویی‌ها به وسیلهٔ سرهنگ گنابادی، سروان رضا وظیفه‌دان و بازپرس حیدری تا ساعت ۵ صبح با رفتاری تحقیر آمیز ادامه داشته و پس از آن عده‌ای با اخذ تعهد آزاد شدند.

گفته می‌شود دیگر بازداشت شدگان نیز، پس از بستن چشم بند به مکانی نامعلوم منتقل شده‌اند و تاکنون هیچ گونه اطلاعی از سرنوشت ایشان در دست نیست.

در بین بازداشت شدگان امیر شیبانی‌زاده، دانشجوی دانشگاه مشهد نیز حضور داشته است.

وی پیش‌تر و در مهر ماه سال جاری توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود.
شایان ذکر است که اعتراضات مسالمت آمیز ۲۵ بهمن ماه که به جز تهران در مشهد، شیراز، اصفهان، کرمانشاه و چند شهر دیگر نیز در جریان بود؛ با دخالت نیروهای امنیتی به خشونت کشیده شد.

دانشجویان دانشگاه هنر در آمفی تاتر دانشگاه محبوس شده اند


خبرگزاری هرانا - با دخالت نیروهای دولتی، دانشجویان دانشگاه هنر تهران در سالن آمفی تئاتر این دانشگاه محبوس شده اند.
از ساعت ۸ صبح امروز نیروهای سازماندهی شده امنیتی شامل نیروهای بسیج تهران و شهرهای اطراف، نیروی انتظامی و نیروهای لباس شخصی مناطق منتهی به دانشگاه تهران را محاصره کردند.
به گزارش دانشجونیوز، امروز از سویی از سمت خیابان ١۶ آذر تا چهارراه ولیعصر و از سویی دیگر از خیابان حافظ تا خیابان ولیعصر در کنار هر یک از خیابان ها و حتی کوچه ها ماموران نیروی انتظامی به همراه سربازان وظیفه در دسته های ٤-۵ نفر حضور داشتند.
همچنین در اطراف دانشگاه هنر از چهار راه ولیعصر تا دانشگاه امیرکبیر دسته های ٢۰-٣۰  نفر نیروهای لباس شخصی با در دست داشتن پرچم و عکس هایی که در آن صانع ژاله را در کنار سیدعلی خامنه ای قرار داده بودند، حضور پیدا کردند.

در مناطق حساس و نزدیک به دانشگاه هنر و دانشگاه امیرکبیر نیز نیروهای گارد ویژه مجهز به تمامی امکانات تلاش کردند تا مانع از هرگونه برپایی تجمع اعتراضی شوند.
همچنین موتورسواران نیروی گارد ویژه در پیاده روهای خیابان ولیعصر و در میان جمعیت و برای کنترل شرایط حرکت می کردند. محوطه پارک دانشجو نیز از صبح امروز به طور کامل محاصره و در بسیاری از کوچه های اطراف دانشگاه های هنر و امیرکبیر، ماشین ها و اتوبوس های متعلق به نیروی انتظامی و بسیج پارک شده است.

بنابر گزارش یکی از حاضرین در صحنه دانشجونیوز ٢ تن از مردم غیروابسته به نیروهای حکومتی که مشغول فیلمبرداری از اوضاع بودند در حوالی ساعت ١۰ صبح امروز بازداشت شدند.
به گزارش کلمه دانشجویان همچنین دیده اند که بلندگو در اختیار حسین الله کرم، چهره شناخته شده و سابقه‌دار گروه های فشار، قرار گرفته تا به توهین و فحاشی و شعاردهی علیه موسوی، کروبی، هاشمی و خاتمی بپردازد.
گویا نیوز نیز پیشتر از حبس دانشجویان دانشگاه هنر در سالن آمفی تئاتر خبر داده بود.

اعمال فشار بر خانواده صانع ژاله ، از کشته شدگان 25 بهمن



خبرگزاری هرانا - در پی علنی شدن هویت واقعی یکی از کشته شدگان "۲۵ بهمن، صانع ژاله" دانشجوی کرد رشته نمایش دانشگاه هنر تهران، که رسانه های دولتی مدعی بسیجی بودن وی شده اند، خبرهای رسیده به دانشجونیوز حکایت از فشار های گسترده به خانواده ژاله در شهر پاوه کرمانشاه برای قبول مصاحبه علیه جنبش مردم ایران دارد.
گفته می شود زین الدین انصاری سردار سپاه و پسرخاله شهید صانع ژاله عامل اصلی فشار بر خانواده صانع ژاله برای مصاحبه با رسانه‌های دولتی است.
سردار زین الدین انصاری که خود نیز روز گذشته در شبکه‌های صدا و سیما بر علیه تظاهرات ۲۵ بهمن ماه مصاحبه کرد، از نیروهای امنیتی شهر پاوه و مسئول حراست سد داریان در نزدیکی شهر پاوه است. مدیریت سد داریان تحت اختیار سپاه پاسدران قرار دارد.
بنابر گزارش یکی از نزدیکان شهید صانع ژاله، تمامی مسئولین بلند پایه شهر پاوه، از جمله امام جمعه، فرماندار، مسئولین انتظامی و امنیتی با حضور در منزل خانواده ژاله، فشار گسترده ای را برای انجام مصاحبه به این خانواده وارد آورده اند.
طبق اخبار واصله، تمامی ارتباطات خانواده ژاله به کنترل نیروهای امنیتی درآمده و راه های ارتباط با این خانواده نیز قطع شده است.

مراسم تشیح جنازه ی صانع ژاله به خشونت کشیده شد


خبرگزاری هرانا - گزارش‌های وارده از تهران حاکی است هنگام تشییع جنازه صانع ژاله از کشته شدگان ۲۵ بهمن ماه در تهران، بین نیروهای لباس شخصی و معترضان درگیری به وجود آمد.

صانع ژاله از دانشجویان دانشگاه هنر تهران است که در تظاهرات ۲۵ بهمن به ضرب گلوله کشته شد.

به گزارش العربیه، نیروهای امنیتی، سازمان مجاهدین خلق را به تیراندازی به سمت معترضان متهم کرده و خبرگزاری‌های هوادار دولت صانع ژاله را عضو فعال بسیج معرفی کرده‌اند اما مخالفان با انتشار عکس‌هایی از دیدار وی با آیت الله منتظری تاکید کردند وی عضو انجمن اسلامی دانشگاه هنر واز فعالان جنبش سبز است وهیچ وابستگی به بسیج ندارد.

مهدی کروبی از رهبران معترضان در پیام اخیر خود عاملان شلیک به سمت معترضان را افراد وابسته "به نهادهای خاص" معرفی کرده است.

همزمان با اعلام تشییع جنازه صانع ژاله دفتر تحکیم وحدت از تشکل‌های عمده دانشجویی از هوادران جنبش سبز خواسته است در این مراسم حضور پیدا کنند تا "اجازه مصادره خون پاک شهدای راه آزادی را به قاتلانشان" ندهند.
شایان ذکر است که خبرگزاری فرانسه در همین زمینه گزارش داده است که تلویزیون دولتی ایران، تصاویری از درگیری در دانشگاه هنر را به نمایش گذاشته است.


یاشار امینی از همکاران کانون نویسندگان و ناشر بازداشت شد


خبرگزاری هرانا - حسین امینی (یاشار) برای گذراندن یک سال محکومیتش هفتهٔ پیش روانه بند ۳۵۰ اوین شد.

به گزارش تحول سبز، وی با اتهام تبلیغ علیه جمهوری اسلامی ایران از طریق طراحی پوس‌تر برای کانون نویسندگان ایران، فعالان کارگری و زنان به یک سال زندان تعزیزی محکوم شده است.
او بازیگر سریال‌های همچون: جنگ آفتاب، خاله قورباغه، کلبه نوروزی، نمایش نامه‌های همچون: جنگ کور، بر چشم بد لعنت، گدو می‌آید،. تدوین گر سریال ایرانی نوروز است و عکاس و گرافیست نشر دیگر است.

گفتنی است پدر او علی امینی مدیر اجرایی نشر دیگر و مادرش نازی اسکویی مدیر مسئول نشر دیگر نیز با همین اتهام در دی ماه در دادگاه اول به یک سال حبس تعزیری محکوم شده‌اند.
آن‌ها در حال حاضر به این حکم اعتراض کرده‌اند و در انتظار نظر دادگاه تجدیدنظرند.

بازداشت منصور نصیری کاشانی و علی اکبر پور فتح الله از اساتید دانشگاه


خبرگزاری هرانا - در ادامه بازداشتهای اخیر، دکتر منصور نصیری کاشانی استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و دکتر علی اکبر پورفتح الله استاد دانشگاه تربیت مدرس از اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران نیز بازداشت شدند.

به گزارش جرس، این انجمن از جمله گروههای فعال عضو جبهه اصلاحات و از حامیان میرحسین موسوی است؛ اعضای این انجمن اخیرا با خاتمی دیدار و بر پیگیری مطالبات و شرایط مطرح شده از سوی وی برای برون رفت از بحران حاد سیاسی در کشور تاکید کردند.

گفته می‌شود بازداشت این دو نفر به این علت بوده است که آنان به نمایندگی از طرف جامعه پزشکی به خانواده‌های زندانیان سیاسی رسیدگی می‌کرده‌اند تا در نبود عزیز در بندشان رنج کمتری بر آن‌ها تحمیل شود.

این دو استاد دانشگاه پس از انتخابات سال گذشته به همراه بیش از صد استاد دانشگاه در بیانیه‌ای ضمن اعتراض به رفتارهای ناشایست و خشن با معترضین به نتیجه انتخابات بر شناسایی و محاکمه عاملان و آمران فجایع حوادث اخیر تاکید کردند.

بازداشت محمود باقری ، فعال دانشجویی در جریان تظاهرات 25 بهمن


خبرگزاری هرانا - در ادامه موج بازداشت‌ها در جریان تظاهرات مردمی ٢۵ بهمن ماه، محمود باقری، فعال دانشجویی دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز نیز جزو دستگیر شدگان می‌باشد.


به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، محمود باقری، فعال دانشجویی دانشگاه آزاد تهران مرکز، روز دوشنبه در اطراف چهارراه کالج تهران و زمانی که در حال تصویر برداری از صحنه‌های سرکوب مردم توسط ماموران بود، مورد بازداشت قرار گرفته است.

پیش از این نیز خبرگزاری هرانا از بازداشت ابوذر رستمی، دانشجوی رشتهٔ سینما دانشگاه هنر تهران، در چهارراه ولیعصر توسط ماموران امنیتی و همچنین حامد شاملو، از شاعران و داستان نویسان جوان، در بعد از ظهر روز دوشنبه ٢۵ بهمن ماه، در میدان انقلاب خبر داده بود.

علی نبوی، از فعالین سیاسی سمنان باز داشت شد


خبرگزاری هرانا - علی نبوی، از فعال سیاسی در سمنان بازداشت و به زندان این شهر منتقل شده است.
وی که پس از انتخابات پرمناقشه سال گذشته به همراه همسرش بازداشت شده بود، مدتی را در زندان به سر برده بود و در نهایت با قرار و ثیقه آزاد شد.
علی نبوی در دادگاه انقلاب به دو سال حبس تعزیری محکوم شده است و گفته می شود وی برای گذراندن دو سال حبس خود بازداشت شده است.
به گزارش کلمه، همسر وی عاطفه نبوی، فعال دانشجویی نیز سال گذشته به اتهام شرکت در تظاهرات ۲۵ خرداد به چهار سال زندان محکوم شده و هم اکنون در بند متادون زندان اوین به سر می‌برد.
عاطفه نبوی که در نزدیک به دو سال گذشته از حق مرخصی محروم بوده، اینک با زندانی شدن همسرش در زندان سمنان از ملاقات با همسرش نیز محروم می شود

اولین گروه از بازداشتی های 25 بهمن آزاد شدند


خبرگزاری هرانا - اولین گروه از بازداشت شدگان تظاهرات دیروز، ٢۵ بهمن ماه، آزاد شدند.
بنا بر گزارش دانشجو نیوز،، امشب حدود سی نفر از شهروندان معترضی که در تظاهرات دیروز بازداشت شده بودند، از زندان اوین آزاد شدند.
آزاد شدگان در گفتگو با خانواده های منتظر در مقابل اوین با ذکر این مطلب که "نگران نباشید"، گفته اند که دیشب را در مسجد و سوله گذرانده و پتو و غذای گرم در اخیتارشان قرار داده شده است.
ضمناً آزاد شدگان گفته اند که مدارک و پولهایی که همراه داشتند، توسط ماموران ضبط شده و هنگام آزادی بازپس داده نشده است.

۱۳۸۹ بهمن ۲۵, دوشنبه

یک شهروند معترض در چهار راه قصر تهران بازداشت شد



خبرگزاری هرانا - یکی از شهروندان معترض که به مناسبت ۲۵ بهمن ماه در خیابان شریعتی تهران چهارراه قصر با رفتن به روی یک جرثقیل دست به اعتراض زده بوده است، بازداشت شد.
گفته می شود نیروهای انتظامی که قصد پایین آوردن این شهروند معترض را داشتند، با مقاومت این فرد روبرو شده‌اند.

تشدید فشار‌ها بر خانوادهٔ مهدی کروبی و میرحسین موسوی

 خبرگزاری هرانا - از صبح امروز فشار‌ها بر خانوادهٔ مهدی کروبی و میرحسین موسوی تشدید شده و از خروج ایشان از منزل ممانعت به عمل می‌آید.

بر همین اساس، لباس شخصی‌های مستقر در مقابل منزل رهنورد و موسوی مانع خروج خانم رهنورد از منزل شدند.

قطع ارتباطات میرحسین موسوی و زهرا رهنورد با خارج از منزل



خبرگزاری هرانا - تمامی  تلفن های منزل و تلفن همراه  آقای  موسوی و خانم رهنورد  از روز گذشته  قطع شده است. از صبح امروز نیز در ابتدای کوچه بن بستی که منزل میرحسین و رهنورد در آن قرار دارد توسط ماشین پلیس مسدود شده است.
به گزارش کلمه، از روز گذشته تلفن های منزل  و همچنین خط های موبایل وی و دکتر رهنورد قطع شده و برقراری هیچ گونه ارتباطی با این خانه و اعضای آن وجود ندارد.