۱۳۸۹ بهمن ۲۸, پنجشنبه

دستگیری و بازجویی میهمانان جشنواره تئاتر به اتهام "جاسوسی"


خبرگزاری هرانا - اعلام برگزاری راهیپمایی مردم در همبستگی با خیزش های مردمی مصر و تونس در روز بیست و پنجم بهمن و آماده باش نظامی امنیتی حاکمیت برای مقابله با این رویداد، باعث بهم ریختن برنامه های عادی جشنواره فجر، بویژه جشنواره تئاتر شد.
برگزارکنندگان جشنواره تئاتر فجر می گویند: "این جشنواره برای پرهیز از هرگونه مشکلی برای میهمانان و شرکت کنندگان در جشنواره کلیه نمایش های خیابانی و بخشی از برنامه های درون تالاری را این جشنواره لغو کرده و میهمانان خارجی نیز از رفتن به خیابان ها منع شده بودند."
به گزارش صدای آمریکا، محمد حیدری، دبیر بیست و نهمین دوره جشنواره تئاتر فجر نیز دراین باره گفت: "از آن جا كه در این شرایط ضمانت كافی برای محافظت از مخاطبان و هنرمندان تئاتر وجود ندارد و ممكن است برخی سو‌دجویان سوء‌استفاده‌هایی انجام دهند، تمام آثار خیابانی لغو شد."
با همه این تدابیر پیشگیرانه، ماموران امنیتی مسئول مقابله با راهپیمایان، شماری از میهمانان خارجی جشنواره تئاتر را بعنوان جاسوسان خارجی دستگیر و برای بازجویی تحویل ماموران وزارت اطلاعات دادند.
مدیران جشنواره تئاتر می گویند برخی از این میهمانان در حال عکسبرداری یا فیلمبرداری از صحنه های درگیری نیروهای امنیتی با راهپیمایان دستگیر شدند که با پیگیری این مدیران دستگیرشدگان آزاد شدند.
بیشتر میهمان خارجی جشنواره تئاتر نیز در حین حرکت بسوی محل اجرای تئاتر فجر در تئاتر شهر بودند که دستگیر شدند.
یک کارورزان نمایشی در ایران درباره نحوه بازجویی از میهمانان خارجی جشنواره تئاتر فجر به نقل از یکی از دستگیرشدگان نوشته: "باوجود همه تضمین های امنیتی که پیش از سفر به ایران به ما داده شده و مقامات آزادی کامل ما را تعهد کرده بودند، با این همه، ما را بدون دلیل دستگیر و روانه مکانی نامعلوم کردند. بازجویی از ما با پرسش منبع جاسوسی ما کجاست؟ آغاز شد. آن ها حتا پس از اطمینان از میهمان رسمی بودن ما از سوی دفتر جشنواره تئاتر فجر از ما اکیدا خواستند تا به جاسوس بودن خود اقرار کنیم. در ایران حتا عکسبرداری از تظاهرات خیابانی جرم است."

هیچ نظری موجود نیست: