۱۳۸۹ بهمن ۲۸, پنجشنبه

نگرانی جامعه جهانی بهایی از شرایط حبس هفت رهبر بهاییان ایران


خبرگزاری هرانا - سازمان جامعه جهانی بهایی روز سه‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای از انتقال هفت تن از رهبران جامعه بهایی ایران به بندهایی با شرایط سخت‌تر در زندان گوهردشت کرج خبر داد.

فریبا کمال‌آبادی، جمال‌الدین خانجانی، عفیف نعیمی، سعید رضایی، مهوش ثابت، بهروز توکلی و وحید تیزفهم، هفت تن از رهبران جامعه بهایی ایران هستند که از حدود دو سال و نیم پیش در زندان به سر می‌برند. این زندانیان نخست هریک به ۲۰ سال زندان محکوم شدند ولی پس از آن به طور شفاهی به آنها اعلام شد که مدت حبس آنها از بیست سال به ده سال کاهش یافته‌است.

به گزارش رادیو فردا، بنا بر بیانیه تازه جامعه جهانی بهایی، دو زن زندانی بهایی، فریبا کمال‌آبادی و مهوش ثابت، هم‌اینک در شرایطی نگران‌کننده قرار گرفته‌اند.

بانی دوگال، نماینده ارشد جامعه جهانی بهایی در سازمان ملل متحد، در این بیانیه خبر می‌دهد که فریبا کمال‌آبادی و مهوش ثابت به این اتهام که "اقدام به آموزش کیش بهایی کرده‌اند" به بندهای خطرناکی در زندان گوهردشت منتقل شده‌اند.

به نوشته این بیانیه، هفته گذشته در زندن گوهردشت اعلانیه‌ای عمومی صادر شد که در آن تماس با دو زن بهایی برای تمامی زندانیان ممنوع شده‌است.

در همین حال در این بیانیه آمده‌است که فریبا کمال‌آبادی در بند ۲۰۰ گوهردشت از سوی دیگر زندانیان "تهدید فیزیکی" شده، و جامعه جهانی نسبت به اینکه حکومت ایران برای ایجاد محیطی با خطر جانی برای آنها در زندان زمینه‌چینی کرده‌است نگران است.

به گفته بانی دوگال، پنج مرد زندانی از رهبران جامعه بهایی نیز سه هفته پیش به بند ۴ که ویژه زندانیان سیاسی است منتقل شده‌اند که بندی پرازدحام و تحت نظارت شدید است و این زندانیان با شرایط جسمانی سختی روبه‌رو هستند.

به گفته وی "سه تن از آنان با هم در یک سلول قرار دارند و دو تن دیگر در یک سلول دیگر. در هر سلول دو تخت قرار دارد و یکی از آنها مجبور است بر روی زمین بخوابد."

بانی دوگال در ادامه می‌افزاید که "ما در نامه سرگشاده خود که هفتم دسامبر ۲۰۱۰ به رئیس دستگاه قضایی ایران نوشتیم بر این تأکید کردیم که چنین محیط شنیع و خفت‌باری حتی درخور خطرناک‌ترین مجرمان نیست."

وی می‌افزاید: "ما بار دیگر به دولت ایران می‌گوییم که آیا به باور آنها اصول مهرورزی اسلامی و عدالت با تحمیل چنین شرایطی بر شهروندان بی‌گناه سازگار است؟"

جامعه جهانی بهایی در پایان این بیانیه از دولت‌ها و مردم جهان خواسته‌است تا هرگونه اقدام لازم را برای اعمال فشار بر دولت ایران برای آزادی این هفت تن و بیش از ۵۰ بهایی دیگر زندانی در ایران انجام دهند.

جامعه جهانی بهایی، سازمانی غیر دولتی است که در ۱۸۰ کشور جهان شعبه دارد و ۵ میلیون بهایی در جهان را نمایندگی می‌کند.

ایران بهاییت را به عنوان یک دین به رسمیت نمی‌شناسد و در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، بهاییان در ایران اجازه تحصیل در دانشگاه‌ها و استخدام در دستگاه‌های دولتی را ندارند.

زندانی بودن بیش از ۵۰ شهروند بهایی در ایران در حالی است که محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر دستگاه قضایی جمهوری اسلامی پیش از این در گفت‌وگویی با شبکه خبری پرس تی‌وی گزارش‌های حاکی از نقض حقوق اقلیت مذهبی بهایی در ایران را رد کرد.

پیش تر محمدجواد لاریجانی گفته است "بهاییان در ایران از حمایت قانون برخوردارند" و هم چنین جامعه بهایی ایران را "پرنفوذ" خواند.

هیچ نظری موجود نیست: