۱۳۹۰ فروردین ۶, شنبه

بلاتکلیفی رامین پرچمی، بازیگر سر‌شناس سینما و تلوزیون در زندان اوین


خبرگزاری هرانا - گزارش‌ها حاکی از آن است که رامین پرچمی، بازیگر سر‌شناس سینما و تلوزیون که در جریان تجمعات اعتراضی ۲۵ بهمن بازداشت شده بود، پس از گذشت بیش از ۴۰ روز از زمان بازداشت در شرایط بلاتکلیف به سر می‌برد.
شاهدان عینی به گزارشگر "هرانا" گفته‌اند رامین پرچمی، بازیگر سر‌شناس، پس از بازداشت در روز ۲۵ بهمن ماه ۸۹ به زندان اوین منتقل شده است.
پیش‌تر برخی سایت‌های دولتی به بازداشت این هنرمند تحت این عنوان که "ر.پ یکی از بازیگران فیلم مسعود ده نمکی که در راهپیمایی ۲۵ بهمن شرکت کرده بود پس از تذکرات متعدد چند مسئول حاضر در صحنه مبنی بر ترک این تجمع، به مخالفت پرداخته و سپس به بازداشتگاه انتقال داده شد؛" اشاره کرده بودند.

رامین پرچمی ۳۸ ساله، در فیلم‌هایی چون ضیافت و اعتراض ساختهٔ مسعود کیمیایی، میهمان مامان ساخته داریوش مهرجویی و سریال‌های در پناه تو، همسایه‌ها و زیر آسمان شهر ۳ ایفای نقش کرده بود.

وی هم چنین تا چندی پیش سردبیر ماهنامهٔ فرهنگی هنری نقش آفرینان، به مدیر مسئولی شکوه جیرودی بود.

یک ترم محرومیت از تحصیل محکومیت دانشجوی مشهد


خبرگزاری هرانا - در هفته‌های اخیر امین ریاحی دانشجوی دانشگاه فردوسی مشهد با حکم کمیته انضباطی به یک ترم محرومیت از تحصیل محکوم شده است.
به گزارش رادیو کوچه، اتهام این دانشجو در ابتدا تبلیغ علیه نظام عنوان شد اما در حکم نهایی به تبلیغ به نفع گروه‌های غیرقانونی و ارتکاب اعمالی علیه نظام جمهوری اسلامی تغییر پیدا کرد.
گفتنی ست پیش از این نیز این دانشجو به یک ترم محرومیت از تحصیل، یک سال حبس تعلیقی، دو میلیون ریال جریمه نقدی محکوم شده بود.
هم‌چنین در پی دستگیری تعدادی از دانش‌جویان مشهد، محمد غفاریان از دانشجویان دانش‌گاه فردوسی هم‌چنان در بازداشت به سر می‌برد.

انتقال ۵۰ زندانی اعدامی از زندان قزلحصار به زندان اوین


خبرگزاری هرانا - روز پنج شنبه، چهارم فروردین ماه، ۵۰ نفر از زندانیان محبوس در زندان قزلحصار کرج، به زندان اوین منتقل شدند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، گفته می‌شود که این ۵۰ زندانی متهم به راه اندازی شورش در زندان قزلحصار هستند.
بنظر میرسد مسئولان، این زندانیان را که دارای حکم اعدام هستند، جهت اجرای حکم به زندان اوین منتقل کرده‌اند.
لازم به یادآوری ست در درگیری‌های ۲۴ اسفندماه ۸۹ در واحد ۲و۳ زندان قزلحصار کرج که در پی اعتراض به قصد اجرای حکم اعدام ده زندانی از سوی سایر زندانیان شروع شد، ۱۵۰ تن دچار جراحات جدی به خصوص در اثر استفادهٔ نیروهای گارد زندان از گلوله‌های واقعی شدند که از این تعداد دستکم ۸۰ تن جان باختند. منابع نزدیک به دولت البته ۴۷ کشته و زخمی را آمار این حادثه اعلام کرده‌اند که تفاوت فاحشی با گزارش‌های منابع مستقل دارد.
بر اساس گفتهٔ رئیس سازمان زندان‌ها، زندان قزلحصار با داشتن ۲۰ هزار زندانی، که حدود ۱۳ هزار تن از ایشان را محکومان مواد مخدر تشکیل می‌دهند، بزرگ‌ترین زندان کشور به حساب می‌آید.
گفتنی ست که پس از این کشتار سازمان عفو بین الملل نیز با انتشار بیانیه‌ای یک تحقیق و تفحص فوری در خصوص این کشته شدگان را ضروری دانست.

برگزاری مراسم چهلمین روز کشته شدن محمد مختاری در فضای امنیتی


خبرگزاری هرانا - مراسم چهلم محمد مختاری روز گذشته جمعه ۵ فروردین ماه در حالی برگزار شد که مامورین گارد ویژه با حضور در بهشت زهرا فضای امنیتی را ایجاد کرده بودند.
به گزارش تحول سبز، عصر روز جمعه طبق اعلام قبلی از سوی خانواده محمد مختاری مراسم چهلم او در بهشت زهرای تهران ساعت ۳:۳۰ بعد از ظهر در قطعه ۲۴۹ در حالی برگزار شد.
گفتنی ست، بعد از انعکاس خبر برگزاری این مراسم در وبسایت های خبری جمعی از دوستان و فعالین مدنی نیز جهت اداء احترام و عرض تسلیت به خانواده او  و گرامی داشتن یاد و نام او در بهشت زهرای تهران حاضر شده بودند.
حضور افراد مذکور در کنار خانواده محمد مختاری سبب شده بود تا مامورین گارد ویژه و وزارت اطلاعات با حضور خود در اطراف جمع حاضر ضمن ایجاد یک فضای امنیتی اقدام به کنترل و اداره مراسم نموده و طبق خواست خودشان مراسم را برگزار نمایند.
به گزارش شاهدان عینی با شروع مراسم تعدادی از مامورین امنیتی و لباس شخصی به همراه چندین ماشین ون پلیس امنیت در اطراف مزار این شهید مستقر شده و از هرگونه مداحی و قرائت قرآن نیز توسط حاضرین جلوگیری کرده و مراسم به توصیه مامورین در سکوت برگزار شده است.
گزارش ها حاکی از آن است که بعد از گذشت یک ساعت از آغاز مراسم مامورین حاضر اقدام به متفرق نمودن حاضرین  کرده و از ماندن خانواده او نیز بر سر مزار فرزندشان ممانعت به عمل آورده اند.

اعدام مخفیانه یک زوج کلیمی- ارمنی به همراه سه تن دیگر و عدم تحویل پیکر دو اعدامی


خبرگزاری هرانا - سحرگاه روز دوشنبه ۲۳ اسفند ماه یک زوج کلیمی- ارمنی به همراه یک زن و دو مرد در زندان اوین به صورت مخفیانه اعدام شدند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، دفتر کشیک شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب ضمن تائید اجرای حکم اعدام ۵ نفر در سحرگاه دوشنبه از ارائه هرگونه توضیحی در خصوص نحوه تحویل اجساد و تدفین پیکر این زوج خودداری کرد.
خانم آدیوا میرزا سلیمان کلیمی از ایرانیان کلیمی به همراه همسرش وارژان پطروسیان از ایرانیان ارمنی به همراه یک زن و دو مرد با هویت نامعلوم به صورت مخفیانه در زندان اوین اعدام شدند.
از اتهام اعدام شدگان اطلاعی در دست نیست.
گفتنی ست اقوام زوج اعدامی مذکور که قصد داشتند بر اساس آداب و رسوم خود مراسم تدفین ایشان را اجرا کنند از سوی نیروهای اطلاعاتی و امنیتی تهدید به بازداشت شدند.

انتقال مجدد یک زندانی سیاسی کرد به زندان مرکزی ارومیه


خبرگزاری هرانا - یک زندانی سیاسی کرد که مدتی پیش به بازداشتگاه اداره اطلاعات منتقل شده بود، مجددا به بند ۱۲ زندان مرکزی ارومیه منتقل شده است.

بنابه اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، علی حسین اندیل زندانی سیاسی کرد تبعه ترکیه که مدتی پیش توسط ماموران اطلاعات سپاه پاسدارن از بند ۱۲ زندان مرکزی ارومیه به بازداشتگاه اطلاعات سپاه پاسداران واقع در خیابان طالقانی منتقل شده بود، بعد از چند روز تهدید و فشار نیروهای امنیتی مجددا به بند ۱۲ زندان مرکزی انتقال داده شده است.

گفتنی ست بعد از اعدام حسین خضری، فشار‌ها بر زندانیان سیاسی زندان مرکزی ارومیه در پی اعتراض زندانیان به اجرای این حکم به صورت فزاینده افزایش پیدا کرد است.
علی حسین اندیل زندانی سیاسی کرد تبعه ترکیه ۲ سال و نیم پیش در شهر نقده به اتهام همکاری با یکی از احزاب کردی بازداشت و به ۵ سال زندان محکوم شده است. این زندانی سیاسی با وجود دو سال و نیم حبس به علت عدم موافقت اداره اطلاعات تاکنون نتواسته به مرخصی برود.

مقامات جمهوری اسلامی: گزارشگر ویژه سازمان ملل را نمی پذیریم


خبرگزاری هرانا - رئيس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت که قطع‌نامه اخير شورای حقوق بشر سازمان ملل فاقد هرگونه ارزش حقوقی و کاملا مطرود است.
علاءالدین بروجردی در موضع گیری خود نسبت به قطنامه اخیر شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد علیه جمهوری اسلامی افزود: "جمهوری اسلامی نباید گزارشگر پیشنهاد شده در این قطعنامه را برای تهیه گزارش از وضعیت حقوق بشر کشورمان بپذیرد."
به گزارش مهر، وی با اشاره به اینکه موضع‌گیری‌های حقوق بشری علیه ایران برای اولین بار نیست که صورت می‌گیرد مدعی شد: "همه اینها متاثر از سیاست‌های مستقل جمهوری اسلامی ایران و عدم پیروی آن از ساختار سیاسی ظالمانه حاکم بر جهان امروز است."
علاءالدين بروجردی در ادامه تاکید کرد: "بحمدالله هم اکنون وضعيت حقوق بشر در ايران با توجه به مجموعه ويژگی‌های موجود در کشور ما و آزادی‌هايی که در ايران وجود دارد و همچنين امنيتی که در چنين شرايط آزادی وجود دارد کاملاً مطلوب است."
در همین زمینه رامین مهمان‌پرست سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در پاسخ به سؤالی در خصوص تصویب قطعنامه شورای حقوق بشر سازمان ملل در محکومیت نقض حقوق بشر در ایران و الزام به اعزام گزارشگر ویژه به آن کشور، گفت "این قطعنامه غیرمنصفانه و ناموجه بود و کاملاً سیاسی است و ‌علی‌رغم تمایل برخی کشورها، تحت فشار آمریکا به تصویب رسید."
مهمان‌پرست مدعی شده است که هدف از این قطعنامه تحت فشار قرار دادن جمهوری اسلامی و منحرف کردن روند فعلی شورای حقوق بشر در بررسی دوره‌ای جهانی وضعیت حقوق بشر همه کشورهاست.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی اظهار عقیده کرد: "آمریکا با اینگونه اقدامات و برخورد گزینشی درصدد است با تغییر این مسیر توجهات را از نقض حقوق بشر در غرب به ویژه آمریکا منحرف کرده و در روند اغراض سیاسی خود بر برخی کشورها تمرکز ایجاد کند."
وی بدون اشاره به وضعیت اسف بار حقوق بشر در ایران افزود: "اخیراً پرونده حقوق بشری آمریکا در شورای حقوق بشر مورد بررسی قرار گرفت و ایرادات بسیاری بر وضعیت حقوق بشر در این کشور وارد شد و لذا آمریکا که از این وضعیت راضی نیست، می‌خواهد این مسیر را تغییر دهد."
همزمان سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز قطعنامه شورای حقوق بشر سازمان ملل را "یک طنز سیاسی" ذکر کرد و گفت "تلاش غربی‌ها بویژه آمریکا بر این است که به نوعی عملیات پیش دستانه‌ای را انجام دهند بطوریکه جنایات علیه مردم منطقه را معطوف به ایران کنند، اما آنقدر این جنایات روشن است که عملیات روانی آن‌ها هیچگاه به ثمر نخواهد نشست."

کاظم جلالی در خصوص صدور قطعنامه اخیر شورای حقوق بشر سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی مدعی شد: صدور این قطعنامه در این شرایط خیلی به نفع ماست، چرا که افکار عمومی در دنیا هم اکنون وضعیت کشور‌ها را با یکدیگر مقایسه می‌کنند و می‌گویند چه اتفاقی افتاده که انتخابات باشکوه در ایران برگزار می‌شود و مردم از تمام حقوق مادی و معنوی خود در این کشور برخوردارند و آزادی‌های مدنی در ایران وجود دارد اما علیه این کشور قطعنامه صادر می‌ شود در حالی که آمریکا و همپیمانانش در منطقه از خشن‌ترین و دیکتاتور‌ترین رژیم‌های منطقه که اقدام به کشتار مردم بیگناه خود می‌کنند حمایت کرده و هیچ قطعنامه به موقع و لازم الاجرایی علیه آن‌ها صادر نمی‌شود."
روز گذشته شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو، برای نخستين بار در ۱۰ سال گذشته، با تعيين نماينده ويژه حقوق بشر در ايران موافقت کرد. این قطع نامه در نهایت با ۲۲ رای موافق و ۷ رای مخالفت و ۱۴ رای ممتنع تصویت شده است.
شایان ذکر است که شورای حقوق بشر درباره "سرکوب دگرانديشان" و "افزايش مجازات اعدام" در ايران ابراز نگرانی کرده است.

خودکشی چهار نفر از شهروندان در استان ایلام

خبرگزاری هرانا - در طی یک ماه گذشته در شهر "آبدانان" از توابع استان ایلام، دستکم چهار نفر اقدام به خودکشی کرده‌اند که سه مورد آن منجر به فوت شده است.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، با گسترش فقر، اعتیاد، بیکاری، اختلافات خانوادگی و مواردی از این دست، پدیدهٔ تراژدیک خودکشی نیز در بین شهروندان به صورت نگران کننده‌ای در حال افزایش است.
بر همین اساس در اولین روز سال جدید(نوروز) در این شهر یک جوان به دلایل نامعلوم اقدام به خودسوزی می‌کند که پس انتقال وی به بیمارستان پزشکان شدت سوختگی این جوان را نگران کننده اعلام کرده‌اند.
همچنین چندی پیش در شهر مذکور یک جوان دیگر از راه حلق آویز خودکشی می‌نماید که منجر به فوت وی می‌شود. دو نفر دیگر که نیز در این مدت اقدام به خودکشی می‌کنند که هر دو فوت کرده‌اند؛ یکی از این افراد از طریق خودسوزی اقدام به خودکشی کرده است.

لازم به ذکر است آمار خودکشی، به ویژه اقدام به خودسوزی، در استان ایلام در سال‌های گذشته به صورت قابل توجه افزایش پیدا کرده است به طوری که این استان محروم در صدر جدول آمار خودسوزی زنان در استان‌های کشور قرار گرفته است.

فعالین مدنی نسبت به گسترش بی‌رویهٔ این پدیدهٔ تراژدیک ابراز نگرانی می‌کنند. آنان دلایلی هم چون بی‌توجهی مسئولین، عدم وجود نهادهای مدنی فعال در این زمینه‌ها در جهت کالبد شکافی ریشه‌های این معضل، وجود فرهنگ سنتی و عشیره‌ای حاکم بر بسیاری از نقاط جامعه، گسترش آمار بیکاری، فقر، اعتیاد و... را از دلایل گسترش روز افزون خودکشی در میان اقشار مختلف جامعه از جوان و پیر گرفته تا دختران و زنان، می‌دانند.

بی خبری مطلق از مینا شهروند، وبلاگ نویس جوان

خبرگزاری هرانا - از سرنوشت "مینا شهروند"، وبلاگ نویس جوان، پس از گذشت بیش از چهل روز از زمان بازداشت، هیچ گونه اطلاعی در دست نیست.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز پنج شنبه ۱۴ بهمن ماه سال گذشته، تعدادی از مامورین لباس شخصی با یورش به منزل پدری مینا شهروند، ضمن تفتیش و ضبط برخی وسایل شخصی وی نظیر یارانه، کتب، یادداشت ها و تعدادی سی دی، نامبرده را دستگیر و به مکان نامعلومی انتقال دادند.
این ماموران که گفته می شود رفتار خشنی داشتند، در مقابل اصرار خانواده، و خصوصا مادر وی که گریان بوده، مبنی بر اینکه وی را به چه محلی منتقل می کنند، گفته اند که برای دریافت پاسخ چند سوال کوتاه دخترتان را به دادسرای انقلاب می بریم.
این در حالیست که پس از گذشت بیش از چهل روز، خانم شهروند هیچ گونه تماسی با خانواده اش نداشته و ایشان نیز هیچ اطلاعی از وضعیت فرزندشان و حتی از اینکه در چه محلی به سر می‌برد؛ ندارند.

خانوادهٔ این وبلاگ نویس جوان علی رغم اینکه تاکنون چندین بار به دادسرای انقلاب، واقع در خیابان معلم مراجعه کرده‌اند موفق به دریافت پاسخ روشنی نشدند و مسئولان هر بار به آن‌ها گفته‌اند پروندهٔ وی تحت بررسی است و تا زمان تحقیقات اولیه هیچ اطلاعاتی نمی‌توانیم به شما بدهیم.

شایان ذکر است که خانم مینا شهروند متولد اردیبهشت ۶۲ در تهران است.

تعیین زمان اجرای حکم اعدام شیرکو معارفی، زندانی سیاسی کرد

خبرگزاری هرانا - منابع محلی کردی اعلام کرده‌اند، شیرکو معارفی زندانی سیاسی کرد که از سوی دادگاه انقلاب شهر سقز به اتهام محاربه به اعدام محکوم شده بود، روز ۱۱ اردی بهشت اعدام خواهد شد.

بنا به گزارش یکی از روزنامه های کردستان عراق به نام "روژنامه"، منابع موثق داخلی کردستان از تعیین زمان اجرای حکم اعدام شیرکو معارفی در تاریخ ۱۱ اردیبهشت ماه، برابر با روز جهانی کارگر خبر می‌دهند.
این روزنامه به نقل از خانوادهٔ شیرکو معارفی اعلام کرده است که جان شیرکو معارفی در خطر است و آنان از همه نهادهای بین المللی مدافع حقوق بشر خواسته‌اند تمامی توان خویش را جهت توقف اجرای حکم این زندانی سیاسی بکار بندند.
شایان ذکر است که شیرکو معارفی در مهرماه سال ۱۳۸۷ توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود.

گزارشگری ویژه به ایران اعزام می شود/ قطعنامه پیشنهادی در شورای حقوق بشرتصویب شد

خبرگزاری هرانا - ساعاتی پیش ۲۲ عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد با قطعنامه پیشنهادی علیه ایران موافقت کردند، بر اساس این قطعنامه گزارشگر ویژه حقوق بشر به ایران اعزام خواهد شد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، این جلسه که ساعت ۱۳ به وقت محلی پایان یافته است با ۲۲ رای موافق و ۷ رای مخالفت و ۱۴ رای ممتنع به قطعنامه پیشنهادی ایران رای مثبت داد.

کشورهای آرژانتین، بلژیک، برزیل، شیلی، فرانسه، گواتمالا، مجارستان، ژاپن، مالدیو، مکزیک، نروژ، لهستان، مولداوی، کره، سنگال، اسلواکی، اسپانیا، سوییس، اوکراین، انگلستان، آمریکا و زامبیا از جمله کشور‌های بودند که به این قطعنامه رای مثبت دادند.

کشورهای بنگلادش، چین، کوبا، اکوادور، موریتانی، پاکستان، روسیه به قطعنامه رای منفی دادند و کشورهای بحرین، بورکینافاسو، کامرون، جیبوتی، گابون، غنا، اردن، مالزی، موریتس، نیجریه، اوگاندا، تایلند و اروگوئه رای ممتنع دادند.

هیات ایرانی تلاش کرد این قطعنامه را سیاسی جلوه دهد و ضمن انتقاد از نقض حقوق بشر در آمریکا شورای حقوق بشر را نیز وابسته به آمریکا معرفی کرد.

تلاش هکرهای مستقر در ایران برای نفوذ در یاهو، جی میل و اسکایپ


خبرگزاری هرانا - یک شرکت فعال در زمینه امنیت اینترنت از دستیابی هکرهای مستقر در ایران به گواهی دیجیتال خدمات پست الکترونیکی یاهو و گوگل و دیگر نرم افزارهای ارتباطی مانند اسکایپ خبر داده است.
شرکت کمودو در نیوجرسی آمریکا که در زمینه صدور گواهی دیجیتال فعالیت می کند، اعلام کرده است هکرهایی از داخل ایران توانسته اند با رخنه به درون سایت یکی از واحدهای اروپایی این شرکت، گواهی دیجیتال سایت هایی مانند جی میل، یاهو، اسکایپ و مرورگر فایرفاکس را جعل کنند.
کمودو با اشاره به آدرس اینترنتی هکرها و نوع تمرکز حملات آنها احتمال می دهد این حمله از سوی دولت ایران و برای به دست آوردن نام کاربری و کلمه عبور ای میل شهروندان این کشور انجام شده باشد.
گواهی دیجیتال(Digital Certificate) سندی الکترونیک است که به کاربران اطمینان می دهد تبادل اطلاعات بین مرورگر آنها و سرور سایت مورد رجوع رمزگذاری شده است و شخص سومی به آن دسترسی ندارد.
حمله مورد اشاره کمودو در پانزدهم مارس انجام شده و این شرکت پس از کشف این موضوع، گواهی های جعل شده را باطل کرده است.
جعل گواهی دیجیتال سایت های اینترنتی به دولت ها اجازه می دهد با تغییر مسیر ترافیک آنلاین، به مکاتبات الکترونیک آنها دسترسی پیدا کنند.
از سوی دیگر، جعل گواهی دیجیتال مرورگرهای اینترنتی به هکرها اجازه می دهد در فعالیت آنلاین کاربران جاسوسی کنند.
هنوز معلوم نیست اطلاعات کاربری چه تعداد از شهروندان ایرانی دزدیده شده است.
محمود عنایت، کارشناس اینترنت به بی بی سی فارسی گفت: "شرکت کمودو می گوید که این حمله را خیلی زود شناسایی کرده و گواهینامه های صادر شده را باطل کرده است. همچنین به تمامی سایت هایی که گواهینامه ها به اسم آنها صادر شده، این موضوع اطلاع داده شده است."
فایرفاکس و گوگل از ارتقای مرورگرهای خود برای شناسایی گواهی های جعلی مورد نظر خبر داده اند.
محمود عنایت به کاربران اینترنت توصیه کرد برای جلوگیری از خطر دسترسی احتمالی هکرها به اطلاعات شخصی آنها در اولین فرصت مرورگرهای خود را به روز کنند.
آقای عنایت گفت: "به کاربران ایرانی توصیه می شود از مرورگرهای کروم یا فایرفاکس استفاده کنند و مرورگرهای خود را به روز کنند. همچنین به کاربرانی که نگران امنیت خود هستند، توصیه می شود که پس به روز کردن مرورگرهای خود، رمزهای عبورشان را عوض کنند."
او همچنین به فعالان سیاسی و اجتماعی توصیه کرد برای دسترسی به پست الکترونیک از سرویس های امن و قابل اطمینان وی پی ان استفاده کنند.
دولت های مختلف تاکنون چند بار برای به دست آوردن اطلاعات شهروندان از طریق جعل گواهی دیجیتال سایت های ارتباطی اقدام کرده اند.
یکی از تازه ترین موارد، تلاش دولت سابق تونس برای نفوذ به حساب کاربری شهروندان در شبکه های اجتماعی و کنترل فعالیت آنها از طریق پاک کردن پیام های مخالفان بود.

تحت فشار قرار دادن خانواده صانع ژاله و پیشنهاد رشوه از سوی بسیج

خبرگزاری هرانا - خانواده صانع ژاله، دانشجوی کشته شده در ۲۵ بهمن به شدت تحت فشار نیروهای امنیتی قرار دارند و پدر صانع ژاله، حق السکوت ۷۵ ملیونی بسیج را رد کرده است.

به گزارش میزان خبر، دو تن از مسئولین بسیج غرب کشور، بعد از کشته شدن صانع ژاله در تظاهرات ۲۵ بهمن، ۷۵ میلیون پول نقد برای پدر صانع ژاله می‌برند، که این پدر از قبول آن خودداری می‌کند.
این اتفاق در زمانی روی داده است که برادر بزرگ‌تر صانع ژاله(قانع ژاله) توسط نهادهای امنیتی بازداشت و در زندان به سر می‌برده است.

صانع ژاله دانشجوی تئا‌تر دانشگاه هنر در روز ۲۵ بهمن در تهران به ضرب گلوله مستقیم نیروهای شبه نظامی به کشته شد و قانع ژاله پس از ادعای رسانه‌های حکومتی مبنی بر بسیجی بودن برادرش در مصاحبه با رسانه‌ها به تکذیب این موضوع پرداخت و به همین علت بازداشت شد.
بنا به این گزارش پس از رد رشوه ۷۵ ملیون تومانی، مسئولین بسیجی به تهدید این پدر پرداختند و از سرنوشت مشابه برادر بزرگ‌تر با صانع ژاله ابراز نگرانی کردند که در جواب پدر صانع ژاله می‌گوید: "یک پسرم در راهی که فکر می‌کرد درست است کشته شد و پسر دیگرم هم کاری را کرده که اعتقاد دارد درست است و هر هزینه‌ای را هم می‌پردازد"
شایان ذکر است که خانواده های کشته شدگان اخیر تحت فشارهای شدید نیروهای امنیتی قرار گرفتند تا به تکذیب خبر شهادت در تظاهرات بپردازند یا در مصاحبه‌هایی فرزندان و عزیزان خود را از حامیان حکومت جلوه دهند وعلیه جنبش اعتراضی مردم اظهار نظر کنند.

۱۳۹۰ فروردین ۳, چهارشنبه

محسن میردامادی هم به مرخصی آمد


خبرگزاری هرانا - محسن میردامادی، دبیر کل دربند جبهه مشارکت ایران اسلامی، عصر امروز به مرخصی نوروزی آمد.
به گزارش خبرنگار کلمه، دکتر محسن میردامادی نماینده مجلس ششم و استاد دانشگاه تهران، عصر امروز به مرخصی نوروزی آمد.
میردامادی، که نامش در لیست مرخصی های روز ۲۹ اسفند بود به دلایل نامعلوم نتواست آن روز آزاد شود و سال را در کنار دیگر زندانیان سیاسی در بند ۳۵۰  تحویل کرد.

انتقال کیارش کامرانی به سلول انفرادی


خبرگزاری هرانا - کیارش کامرانی در آستانه شروع سال جدید به سلول انفرادی منتقل شد.
به گزارش سحام نیوز، این دانشجوی زندانی که از ۶ دی ماه سال ۱۳۸۸ در زندان به سر می برد به علتی که هنوز مشخص نشده به انفرادی متقل شده است.
کیارش کامرانی که به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شده حتی به مرخصی هم فرستاده نشد و برای دومین سال پیاپی، عید نوروز را در زندان به سر می برد.

اعمال مجازات سریع ناقضان حقوق بشر در ایران از سوی اتحادیه اروپا


خبرگزاری هرانا - اتحاديه اروپا اعلام کرد با مجازات سریع مسئولان ایرانی ناقض حقوق بشر مواقفت کرده است.

به گزارش العربیه به نقل از خبرگزاری "ریا نووستی" وزیران امور خارجه ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا در نشست دوشنبه خود در بروکسل در بیانیه ای تصریح کردند که "اتحاديه به افشای موارد زير پانهاده شدن حقوق بشر درايران ادامه خواهد داد واين کار را با درپيش گرفتن سريع اقدام های محدود کننده ای که مسؤلان زير پانهاده شدن حقوق بشر را هدف می گيرد، به پيش خواهد برد.

آن ها همچنین با ابراز نگرانی از وخيم تر شدن وضعيت حقوق بشر در ايران اعلام کردند اعدام های گسترده را زنگ خطری در ارتباط با سرکوب سازمان يافته مردم ايران، تلقی می کنند.

این بيانيه با اشاره به سرکوب مدافعان حقوق بشر، حقوقدانان، روزنامه نگاران، فعالان زن، وبلاگ نويسان، گروه های قومی و اقليت های دينی و مخالفان سياسی دولت هشدار داد که اينها همگی در معرض بازداشت های سرزده، قرار دارند و صرفا به خاطر اينکه می خواهند از حق شهروندی در آزادی بيان و اجتماعات استفاده کنند، مورد آزار و اذیت قرار می گيرند.

در همین راستا کاترین اشتون مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا به خبرنگاران گفت:"اتحادیه اروپا به برخورد با نقض حقوق بشر در ایران از جمله از طریق برقراری تحریم ها بر ضد افراد مسئول بخاطر موارد جدی نقض حقوق بشر ادامه خواهد داد."

دستگیری و بازجویی چند تن از فعالان کارگری در سنندج


خبرگزاری هرانا - در واپسین روز سال ۸۹، عوامل امنیتی و اطلاعاتی در شهر سنندج با تهدید و احضار چند تن از فعالین کارگری به مدت چند ساعت آن‌ها را مورد بازجویی و تهدید قرار داده‌اند.

به گزارش کمیته هماهنگی برای ایجاد تشکل‌های کارگری، در بازجویی‌ها افراد بازداشت شده مورد سوال قرار گرفته‌اند که چرا برای ساعات پایانی سال به همراه اعضای خانوادهٔ خود قصد جمع شدن با دیگر دوستان خود داشته و یا قصد شرکت در برنامهٔ شادی به مناسبت آغاز سال نو داشته‌اند.

وفا قادری، جلیل محمدی، غالب حسینی، کوروش بخشنده از اعضای کمیته هماهنگی و طیب چتانی و خلیل دورگیران از کوهنوردان سنندج افراد بازداشتی بوده‌اند که تا ساعاتی پیش از آغاز سال نو در حالت بازداشت و تحت بازجویی بوده‌اند.

گفته می‌شود از افراد نامبرده خواسته شده که تعهدات کتبی در موارد مختلف بدهند که مورد اعتراض آنان قرار گرفته است و بازجویان بدون به دست آوردن هیچ گونه موفقیتی در اخذ تعهد و یا موثر واقع شدن تهدید‌هایشان ناچار شدند افراد مذکور را پس از چند ساعت آزاد کنند.

بازداشت سارا حاج بهرامی و علی دیوسالار از فعالان حقوق کودک


خبرگزاری هرانا - "سارا حاج بهرامی" و "علی دیوسالار" از فعالان حقوق کودک دستگیر شده و به زندان کرمان انتقال یافته اند.
به گزارش امروز، این دو فعال حقوق کودک هفته گذشته به اتهام همکاری با بهاییان توسط نیروهای امنیتی دستگیر شده و به زندان کرمان منتقل شده اند و هنوز اطلاع دقیقی از وضعیت نگهداری و زمان دقیق بازداشت این دو در دست نیست.
گفتنی ست سارا حاج بهرامی و علی دیوسالار بعد از زلزله ی بم در این شهر اقدام به تاسیس موسسه ای برای نگه داری از کودکان زلزله زده کرده و تا امروز نیز فعالیت قانونی خود را ادامه داده اند.
شایان ذکر است که علی دیوسالار از آذر ماه ۸۹ به عضویت هیئت مدیرهٔ انجمن حمایت از حقوق کودکان در آمده و بعد از نسرین ستوده دومین عضو این انجمن است که به اتهامات واهی دستگیر شده است. علی دیوسالار از اعضای خانهٔ کودک شوش می‌باشد که چندی پیش نیز پدرش را از دست داده بود.

۱۳۹۰ فروردین ۲, سه‌شنبه

مخالفت با آزادی فریدون صیدی‌راد، فعال محیط زیست


خبرگزاری هرانا - با آزادی فریدون صیدی‌راد، فعال محیط زیست و از اعضای ستاد مهدی کروبی در استان مرکزی مخالفت شد.
به گزارش کلمه، فریدون صیدی‌راد از ۱۰ اسفند در بند ۲ الف  بازداشت است.  مقامات امنیتی با آزادی وی مخالفت و دلیل آن را عدم تکمیل تحقیقات اعلام کردند.
وی در این روز به همراه مهسا امرآبادی، فخرالسادات محتشمی پور و شهین جهادی بازداشت و به بند دو الف سپاه پاسداران در زندان اوین منتقل شده است. غیر از دو تماس تلفنی، خبر دیگری از این فعال مدنی در دست نیست.

ارسلان ابدی دانشجوی زندانی در آستانه مرخصی به زندان بازگردانده شد


خبرگزاری هرانا - ارسلان ابدی دانشجوی زندانی که برای مرخصی نوروزی آماده شده بود و خانواده اش در جلوی زندان اوین منتظر وی بودند پس از خارج شدن از بند ۳۵۰ برای مرخصی دوباره به زندان بازگشت.
به گزارش سحام نیوز، به این دانشجو که ۱۵ ماه از بازداشتش می گذرد قول مرخصی داده شده بود و خانواده اش از چند روز پیش در جلوی درب زندان انتظار دیدن فرزندشان را می کشیدند.
همسر و پدر مادر این دانشجوی زندانی پس از اینکه ارسلان به مرخصی نیامد به درب کوچک زندان اوین مراجعه کردند و با تهدید ماموران امنیتی که از بعد از ظهر یک شنبه در جلوی در اوین مستقر شده اند روبرو شدند.

پلمپ تالار برای ممانعت از برگزاری مراسم نوروز در سنندج

تشدید فضای امنیتی در مناطق کردنشین
خبرگزاری هرانا - همزمان با فرا رسیدن روز نوروز باستانی شهروندان کرد نیز همانند سالهای گذشته در شب نوروز اقدام به برافروختن آتش و  برپایی رقص و پایکوبی کردند.
بنابه اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در شهرهای پاوه ، جوانرود ، مریوان ، کامیاران ، سنندج ، سقز ، مهاباد ، سردشت ، ربط ، بانه و بوکان برگزاری مراسم باستانی نوروز باشکوه تر از سالهای گذشته برگزار شده است.
نیروهای امنیتی و انتظامی به سبب حضور گسترده شهروندان کرد قادر به کنترل کردن این مراسمات نشده اند،بنابه اطلاع منابع موثق طی روزهای گذشته فرمانده انتظامی با ابلاغ بخش نامه ایی از نیروهای انتظامی خواسته است که به سبب حساسیت و احتمال بروز درگیری میان مردم و نیروهای انتظامی، این نیروها تا حد ممکن از رویاروی مستقیم با شهروندان کرد خودداری بکنند.
شهروندان کرد در شهر و روستاهای مناطق کردنشین مراسم برافروختن آتش، منفجر کردن ترقه و رقص پایکوبی در خیابان و کوچه های شهرها و همچنین بر بلندی کوههای کردستان این روز را گرامی داشتند.
در شهر ربط از توابع شهرستان سردشت با حضور نزدیک به 10 هزار نفر از سوی هیئت جوانان این شهر مراسم نوروز با برافروختن آتش نمادین و رقص و پایکوبی در میدان فوتبال این شهر برگزار شد.
همچنین نیروهای انتظامی در شهر سنندج چند تالار این شهرکه قرار بود مراسم نوروز در آنها برگزار شود تا اطلاع ثانوی پلمپ کرده اند.
گزارشات رسیده حاکی از آن است ماشینهای آتش نشانی در این شهرها همراه به گشت های انتظامی اقدام به خاموش کردن آتش های برافروخته شده در داخل شهرها کرده اند.
همچنین دیروز دهها جوان کرد در داخل شهرها توسط نیروهای انتظامی بازداشت شده اند و به کلانتری این شهرها منتقل شده اند.

سه تن از کارکنان یک کتاب فروشی به جرم فروش کتب دینی بهایی بازداشت شدند


خبرگزاری هرانا – سه تن از کارکنان یک کتاب فروشی در کرمانشاه بازداشت و روز گذشته به زندان دیزل آباد کرمانشاه منتقل شدند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، اواخر اسفند ماه سال گذشته ماموران امنیتی در مراجعه به کتاب فروشی پاییزان در کرمانشاه سه تن از کارکنان این کتاب فروشی را به اتهام فروش کتب اقلییت دینی بهایی بازداشت و پس از چند روز بازجویی به زندان دیزل آباد کرمانشاه منتقل نمودند.
در اواخر سال ۸۹ بازداشت و آزار و اذیت شهروندان بهایی و برخورد با ایشان افزایش چشمگیری یافته است و تنها در اسفند ماه ده‌ها تن از شهروندان بهایی بازداشت و یا احضار شده‌اند.

احضار یکی از رهبران بهایی به حفاظت زندان


خبرگزاری هرانا – در راستای اعمال فشار و محدودیت بر زندانیان سیاسی و عقیدتی در بند امنیتی ۴ زندان رجایی شهر کرج روز گذشته عفیف نعیمی یکی از رهبران بهایی به حافظت زندان احضار شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا «ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران» این زندانی عقیدتی که به همراه شش تن از رهبران بهایی در اردیبهشت ماه سال ۸۷ توسط وزارت اطلاعات بازداشت شد به دلیل نامعلومی توسط حفاظت زندان رجایی شهر به دفتر این بخش از زندان احضار شد.
فشار بر زندانیان سیاسی و عقیدتی در سالن ۱۲ بند ۴ پس از تشکیل بند امنیتی در این زندان افزایش یافته است و هفته گذشته نیز مسعود باستانی در پی انتشار نامه‌ای از وی در وب سایت‌های مخالفین به حفاظت زندان منتقل شد.
عفیف نعیمی به همراه شش تن دیگر از رهبران بهایی اخیرا از سوی دادگاه تجدید نظر استان تهران به ۲۰ سال حبس تعزیری محکوم و حکم مذکور به ایشان ابلاغ شده است.

بیش از ۴۵ شهروند بهایی در آستانه سال نو زندانی می‌باشند


خبرگزاری هرانا - در آستانه سال جدید و پایان سال ۱۳۸۹ بیش از ۴۵ نفر از هموطنان بهایی به جرم دگراندیشی بدون آنکه اجازه مرخصی داشته باشند در زندان بسر می‌برند. این فقط گوشه‌ای از آزار و فشاریست که طی سال ۱۳۸۹ بر شهروندان بهایی ساکن ایران وارد شده است
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا" ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران" در طی سال گذشته ده‌ها شهروند بهایی بازداشت، بازجویی، محاکمه و به نقاط دوردست تبعید شدند. حکم‌های سنگین برای شهروندان بهایی صادر شد. تعداد زیادی از شهروندان بهایی از کار و یا دانشگاه اخراج شدند منازل و محل‌های کسب بسیاری از بهاییان به آتش کشیده شد.
رادیو و تلویزیون دولتی به پخش برنامه‌هایی سراسر تهمت و افترا نسبت به بهاییان پرداختند و این در حالی بود که هیچ رسانه‌ای اجازه نداشت پاسخ بهاییان را به این تهمت‌ها انتشار دهد. سایت‌ها و وبلاگ بهایی چندین دفعه در سال فیل‌تر شدند و موارد متعدد دیگر....
واحر آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران اسامی زندانیان بهایی که تا پایان سال ۱۳۸۹ در زندان بسر برده اند را بدین شرح اعلام کرد:
تهران (اوین): پیمان کاشفی – شعله طائف – سوسن تبیانیان – صهبا رضوانی و منیژه نصرالهی (منزویان) و مصباح منقطع
کرج (رجایی شهر): مهوش ثابت – فریبا کمال آبادی – جمال الدین خانجانی – عفیف نعیمی – بهروز توکلی – سعید رضایی و وحید تیز فهم.
مشهد: سیما اشراقی – رزیتا واثقی – سیما رجبیان – ناهید قدیری – نسرین قدیری – داور نبیل‌زاده – جلایر وحدت – هومن بخت آور – کاویز نوزدهی - ضیائیه اسحاقی و فرهاد امری.
اصفهان: احسان الله اشتیاق – سروش پزشکی –فرهود اشتیاق – انیسا مطهر سمنان: علی احسانی – سیامک ایقانی – بهنام متعارفی – پویا تبیانیان – ترانه احسانی – نادر کسایی- زهره نیک آئین و ژینوس نورانی.
کرمان: سامان استوار – نهاله شهیدی و سحر بیرام آبادی.
یزد: وحید قدرت و مهران بندی (تبعید به زندان زابل)
ساری: طره تقی‌زاده.
آمل: هوشنگ فنائیان.
یاسوج: علی بخش بذر افکن.
شیراز:‌‌ رها ثابت.
همدان: سرور سروریان

تراکم جمعیت در بند های زندان رجایی شهر سه و نیم برابر ظرفیت اصلی


خبرگزاری هرانا – تراکم جمعیت در زندانهای کشور در طی سالهای اخیر یکی از معظلات مهم زندانیان بوده است که در برخی موارد مسئولین زندان‌ها نیز بدان پرداخته‌اند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا «ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران» زندان رجایی شهر کرج که اخیرا تحت نظر سازمان زندانهای استان البرز به ریاست علی حاج کاظم در آمده است یکی از زندان‌های پر خطر کشور است که روزانه گزارشات مختلفی از تجاوز، قتل و پخش آزاد مواد مخدر توسط زندانیان به گروه‌های حقوق بشری منتقل می‌شود.
تراکم جمعیت در بند‌های این زندان موجب شده است که عده‌ای از زندانیان در مقابل درب سرویس‌های بهداشتی به صورت کف خواب منتظر خالی شدن اتاق در پی آزادی یک زندانی بمانند.
بند ۶ سال ۱۶ و ۱۸ یکی از بندهایی است که در آن زندانیان به دلیل تراکم جمعیت دچار مشکلات تنفسی و... شده‌اند، خرید و فروش آزاد مواد مخدر یکی دیگر از معضلات این بند است که بنا به گزارشات دریافتی روزانه دو کیلو گرم مواد مخدر کرک در این بند مصرف می‌شود.
ظرفیت سالن‌های این بند ۱۰۰ نفر ذکر شده است این در حالی است که دست کم ۳۵۰ نفر در هر سالن نگهداری می‌شود.
بند ۶ زندان رجایی شهر همواره در پی بازرسی‌های مختلف از دید بازرسان پنهان نگه داشته شده است و اعتراضات زندانیان محبوس در این بند هیچ‌گاه به مسئولین گزارش نشده است.

یک شهروند بهایی در سمنان بازداشت شد


خبرگزاری هرانا - یک شهروند بهایی ساکن سمنان به نام «نادر کسایی» در اواخر هفته گذشته توسط ماموران امنیتی پس از تفتیش منزل و ضبط کامپیو‌تر و کتب مذهبی دستگیر و به بازداشتگاه اداره اطلاعات سمنان منتقل شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، با دستگیری نادر کسایی تعداد بازداشت شدگان بهایی که طی هفته گذشته در شهر سمنان بازداشت شدند به ۶ نفر می‌رسد.

اسامی این شش نفر بجز نامبرده عبارتست از زهره تبیانیان، ترانه احسانی، ژینوس نورانی، پویا تبیانیان و الهام متعارفی (به قید وثیقه آزاد شده است)

لازم به یادآوری است، بازداشت شش شهروند بهایی فوق الذکر در سمنان متعاقب دستگیری شهروندان بهایی فعال حقوق کودک در اصفهان، مشهد، کرمان و بم صورت گرفته است.

باز انتشار نامه ای از فرزاد کمانگر به مناسبت نوروز


خبرگزاری هرانا - ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در نوروز ۱۳۹۰ در راستای گرامی داشت نام و یاد زندانیانی که در سال گذشته اعدام شدند عموما و فرزاد کمانگر خصوصا، دست به بازانتشار یکی از نامه‌های معلم اعدامی "فرزاد کمانگر" زده است.

متن نامه "بابا آب داد" که فرزاد کمانگر در اسفند ماه سال ۸۶ در زندان رجایی شهر خطاب به دانش آموزانش آن را نگاشته است به شرح زیر است:

بچه‌ها سلام،
دلم برای همه شما تنگ شده، اینجا شب و روز با خیال و خاطرات شیرینتان شعر زندگی می‌سرایم، هر روز به جای شما به خورشید روزبخیر می‌گویم، از لای این دیوارهای بلند با شما بیدار می‌شوم، با شما می‌خندم و با شما می‌خوابم. گاهی «چیزی شبیه دلتنگی» همه وجودم را می‌گیرد.

کاش می‌شد مانند گذشته خسته از بازدید که آن را گردش علمی می‌نامیدیم، و خسته از همه هیاهو‌ها، گرد و غبار خستگی‌هایمان را همراه زلالی چشمه روستا به دست فراموشی می‌سپردیم، کاش می‌شد مثل گذشته گوشمان را به «صدای پای آب» و تنمان را به نوازش گل و گیاه می‌سپردیم و همراه با سمفونی زیبای طبیعت کلاس درسمان را تشکیل می‌دادیم و کتاب ریاضی را با همه مجهولات زیر سنگی می‌گذاشتیم چون وقتی بابا نانی برای تقدیم کردن در سفره ندارد چه فرقی می‌کند، پی سه ممیز چهارده باشید با صد ممیز چهارده، درس علوم را با همه تغییرات شیمیایی و فیزیکی دنیا به کناری می‌گذاشتیم و به امید تغییری از جنس «عشق و معجزه» لکه‌های ابر را در آسمان همراه با نسیم بدرقه می‌کردیم و منتظر تغییری می‌مانیدم که کورش‌‌‌ همان همکلاسی پرشورتان را از سر کلاس راهی کارگری نکند و در نوجوانی از بلندای ساختمان به دنبال نان برای همیشه سقوط ننماید و ترکمان نکند، منتظر تغییری که برای عید نوروز یک جفت کفش نو و یک دست لباس خوب و یک سفره پر از نقل و شیرینی برای همه به همراه داشته باشد.

کاش می‌شد دوباره و دزدکی دور از چشمان ناظم اخموی مدرسه الفبای کردیمان را دوره می‌کردیم و برای هم با زبان مادری شعر می‌سرودیم و آواز می‌خواندیم و بعد دست در دست هم می‌رقصیدیم و می‌رقصیدیم و می‌رقصیدیم.

کاش می‌شد باز در بین پسران کلاس اولی‌‌‌ همان دروازه‌بان می‌شدم و شما در رویای رونالدو شدن به آقا معلمتان گل می‌زدید و همدیگر را در آغوش می‌کشیدید، اما افسوس نمی‌دانید که در سرزمین ما رویا‌ها و آرزو‌ها قبل از قاب عکسمان غبار فراموشی به خود می‌گیرد، کاش می‌شد باز پای ثابت حلقه عمو زنجیرباف دختران کلاس اول می‌شدم، ‌‌‌ همان دخترانی که می‌دانم سال‌ها بعد در گوشه دفتر خاطراتتان دزدکی می‌نویسید کاش دختر به دنیا نمی‌امدید.

می‌دانم بزرگ شده‌اید، شوهر می‌کنید ولی برای من‌‌‌ همان فرشتگان پاک و بی‌آلایشی هستید که هنوز «جای بوسه اهورا مزدا» بین چشمان زیبایتان دیده می‌شود، راستی چه کسی می‌داند اگر شما فرشتگان، زادۀ رنج و فقر نبودید، کاغذ به دست برای کمپین زنان امضاء جمع نمی‌کردید و یا اگر در این گوشه از «خاک فراموش شده خدا» به دنیا نمی‌آمدید، مجبور نبودید در سن سیزده سالگی با چشمانی پر از اشک و حسرت «زیر تور سفید زن شدن» برای آخرین بار با مدرسه وداع کنید و «قصه تلخ جنس دوم بودن» را با تمام وجود تجربه کنید. دختران سرزمین اهورا، فردا که در دامن طبیعت خواستید برای فرزندانتان پونه بچینید یا برایشان از بنفشه تاجی از گل بسازید حتماً از تمام پاکی‌ها و شادی‌های دوران کودکیتان یاد کنید.

پسران طبیعت آفتاب می‌دانم دیگر نمی‌توانید با همکلاسی‌هایتان بنشینید، بخوانید و بخندید چون بعد از «مصیبت مرد شدن» تازه «غم نان» گریبان شما را گرفته، اما یادتان باشد که به شعر، به آواز، به لیلا‌هایتان، به رویا‌هایتان پشت نکنید، به فرزندانتان یاد بدهید برای سرزمینشان برای امروز و فردا‌ها فرزندی از جنس «شعر و باران» باشند به دست باد و آفتاب می‌سپارمتان تا فردایی نه چندان دور درس عشق و صداقت را برای سرزمینمان مترنم شوید.

رفیق، همبازی و معلم دوران کودکیتان
فرزاد کمانگر – زندان رجایی شهر کرج

پیام نوروزی، دایه سلطنه مادر فرزاد کمانگر


خبرگزاری هرانا - دایه سلطنه مادر فرزاد کمانگر به مناسبت آغاز سال نو پیامی ارسال کرده است که عین ترجمه این پیام از کردی به فارسی که توسط خبرگزاری هرانا انجام گرفته است، به شرح ذیل است.
آخرین نوروزی  که به امید آزادی فرزند در بندم  به دیدار او در اوین رفتم باامید به من میگفت: (که مادر نوروز  حتما روز آزادی خواهد بود وحتما با هم آن را جشن خواهیم گرفت ) افسوس..  از من فرزندم را گرفتند.
از شاگردانش معلمی و از ملتش  انسانیتی را، اما برای آنها که فرزاد را از من گرفتند چه برجاماند؟
ملت کرد هم با اعتصاب عمومی در تمام شهرها نشان دادند که با فرزاد و یاورانش هستند، آیا این را هم ندیدند!؟
امید دارم که ازادی تمامی فرزندان دربند دیگر مان را در  چنین روزی جشن بگیریم . روزی را که فرزادم  مژده داد، دور نمی بینم امیدوارم تا زنده هستم تحقق خواسته فرزندم را که همانا آزادی و برابری بود،ببینم.
در اینجا لازم می بینم به همه شهیدان راه آزادی و زندانیان سیاسی دربند درود و سلام بفرستم و این سخن فرزاد را به آنها بگویم  که " افق روشن است (ئاسۆ ڕوونه‌ )."
سال نو بر همه مبارک باد.

دایه سلطنه،مادر فرزاد کمانگر