۱۳۸۹ دی ۱۸, شنبه

محکومیت مهدی قلی زاده به شش سال حبس تعزیری


خبرگزاری هرانا - مهدی قلی زاده اقدم، عضو شاخه جوانان نهضت آزادی، به شش سال حبس تعزیری محکوم شد.
به گزارش میزان خبر، این عضو شاخه جوانان نهضت آزادی به حکم قاضی پیر عباسی و به اتهام عضویت در نهضت آزادی، تلاش برای بی آبرو کردن نظام جمهوری اسلامی، حضور در تظاهرات روز عاشورا و بی حرمتی به مقدسات،  اقدام علیه امنیت ملی از طریق اجتماع و تبانی به شش سال حبس تعزیری محکوم شده است.
این فعال سیاسی در پی اعتراضات 6 دی ماه سال 88 بازداشت شد و مدت شصت و پنج روز را در بند امنیتی زندان اوین به سر برد

استاندار تهران وعده بازداشت تعدادبیشتری از تازه مسیحیان ایرانی را داد



خبرگزاری هرانا - در حالیكه مشخص شده است تعداد بازداشت شدگان مسیحی در ایام كریسمس و سال نو مسیحی به دهها نفر رسیده است تلویزیون جمهوری اسلامی اعلام كرد كه مسیحیان بطورغیر قانونی مسیحیت را در ایران تبلیغ میكنند و از قول مرتضی تمدن استاندار تهران وعده بازداشت تعدا د بیشتری از مسیحان را داد .

اكنون منابع مسیحی تهران گزارش میدهند كه تعداد بازداشت شدگان مسیحی به دهها نفر رسیده است  و گویا دستور دستگیری فله ای و سركوب دسته جمعی مسیحیان ایران از سوی مقامات جمهوری اسلامی صادر شده .
در همین حال تلویزیون دولتی ایران ( صدا و سیمای جمهوری اسلامی ) امروز در یكی از بخشهای خبری خود اعلام كرد كه مسیحیان بطور غیر قانونی مسیحیت را در ایران تبلیغ میكنند .

تلویزیون دولتی ایران می گوید بازداشت شدگان از اعضای «جریانی» هستند که بصورت غیرقانونی سعی در تبلیغ مسیحیت دارند. صدا وسیمای جمهوری اسلامی می گوید مسیحیان بازداشت شده، در گردهمایی های فرهنگی خود با «با حمایت بریتانیا» از مذهبشان سخن گفته اند اما، تلویزیون دولتی ایران از ذکر جزئیات بیشتر در این باره خودداری کرد.
تلویزیون دولتی ایران اعلام نکرد که آیا بازداشت شدگان ایرانی بوده اند و یا از اتباع کشورهای دیگر، اما اعلام کرد که مرتضی تمدن، استاندار تهران وعده داده است که به زودی مسیحیان بیشتری بازداشت خواهند شد. مرتضی تمدن پیشتر گفته بود كه مسیحیان بازداشت شده، «تبشیری» (مبلغ مذهبی) بودند.

تداوم بازداشت امید قنبری ، شهروند بهایی و فشار بر خانواده وی



خبرگزاری هرانا - درحالی که امید قنبری، شهروند بهایی ساکن ساری همچنان در بازداشت به سر می‌برد، نهادهای امنیتی با مراجعه به منزل پدری وی، «قصد بازداشت خواهر او را داشته‌اند.»

به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، روز شنبه هفته جاری، چندتن با مراجعه به منزل خانواده قنبری، بدون داشتن «حکم بازداشت و ابلاغیه کتبی» قصد بازداشت خواهر وی، پرنیا قنبری را داشته‌اند اما تا این لحظه، پرنیا قنبری خود را به نهادهای امنیتی معرفی نکرده و بازداشت نشده است. این درحالی است که خانواده قنبری در روزهای گذشته، بارها با مراجعه به دادگاه انقلاب خواستار رسیدگی به وضعیت پرونده‌ی امید قنبری و ملاقات با بازپرس پرونده شده‌اند اما هیچ‌گونه جوابی دریافت نکردند چرا که به گفته مسئولان «بازپرس پرونده در مرخصی به‌سر می‌برد.»

روز ۱۸ آذرماه، افرادی که خود را مامور وزارت اطلاعات معرفی کردند، با مراجعه به محل کار امید قنبری در ساری، وی را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند. در چندماه گذشته، این شهروند بهایی بارها از سوی نهادهای امنیتی احضار شده و مورد تهدید قرار گرفته بود.

تقلیل محکومیت محمد غزنویان فعال حقوق زنان و کودکان


خبرگزاری هرانا - محکومیت محمد غزنويان فعال حقوق زنان و كودكان و دانش آموخته رشته علوم سياسي از سوی دادگاه تجدید نظر به شش ماه حبس تعزیری تقلیل یافت.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، این فعال حقوق کودک پیشتر از سوی دادگاه انقلاب به 5 سال حبس تعزیری محکوم شده بود.
محمد غزنویان دانش آموخته ی علوم سیاسی، روزنامه نگار و وبلاگ نویس است که تاکنون مقالات بسیاری از وی در حوزه ی فرهنگ و اجتماع در رسانه های مختلف به چاپ رسیده است.
وی در 19 بهمن ماه سال گذشته در قزوین بازداشت و در نهایت با قرار وثیقه 100 میلیون تومانی در فروردین سالجاری از زندان چوبین قزوین آزاد شد.

یکی از زندانیان رجایی شهر کرج دست به خود کشی زد


خبرگزاری هرانا - ظهر روز چهارشنبه 15 دی ماه، عیسی شجاعی یکی از زندانیان محبوس در بند 1 زندان رجایی شهر کرج، دست به خودکشی زد.
این زندانی 26 ساله در حسینیۀ سلولهای انفرادی بند 1 از راه حلق آویز اقدام به خودکشی نموده بود.
بنا بر گزارش فعالین حقوق بشر و دموکراسی، هم بندیان این زندانی جوان، در لحظات پایانی عمر وی متوجه موضوع می شوند و اقدام به پایین آوردن وی از طناب دار می کنند.
پس از پایین آوردن نیز علی رغم اینکه وضعیت عیسی شجاعی به شدت وخیم بوده، زندانیان با فریادهایشان مسئولان بند را خبر می کنند تا وی را به بهداری زندان منتقل نمایند.
هنوز خبری از نجات یافتن این زندانی در دست نیست.

پانزده سال زندان برای سه فعال مدنی


خبرگزاری هرانا - دادگاه انقلاب اسلامی شهر مهاباد سه شهروند اهل روستای قم قلعه از توابع شهر مهاباد را به نام های هيوا پورمند، عبدالوهاب فتاحی و قادر قنده به حبس محکوم کرد.
به گزارش موکريان، براساس حکم صادره از سوی دادگاه انقلاب مهاباد، هيوا پورمند، وهاب فتاحی و قادر قنده به اتهام "فعاليت تبليغی عليه نظام" و "همکاری با احزاب غيرقانونی" هر کدام به شش سال حبس محکوم شده اند که اين حکم در دادگاه تجديد نظر استان آذربايجان غربی به پنج سال کاهش يافته است.
گفتنی است اين سه شهروند هم اکنون در زندان مرکزی شهر مهاباد دوران محکوميت خود را سپری می نمايند

محکومیت قطعی شیوا نظر آهاری فعال حقوق بشر



خبرگزاری هرانا - شیوا نظرآهاری، فعال حقوق بشر و وب نگار، از سوی شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظرتهران، به تحمل ۴ سال حبس تعزیری، تبعید به زندان شهر کرج و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد.
به گزارش کلمه، شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران، امروز طی حکمی، با تبرئه‌ی شیوا نظرآهاری از اتهام ” اجتماع و تبانی علیه نظام” ، حکم وی را به ۴ سال حبس تعزیری کاهش داد و محل تبعید او را از زندان شهرستان ایذه به یکی از زندان‌های شهر کرج تغییر داد.
نظرآهاری، پیش‌تر در شهریورماه، با حکم شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب، به شش سال حبس تعزیری، تبعید به زندان شهرستان ایذه و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده بود. این حکم با اعتراض وی و وکلای پرونده به شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر ارسال شد.
شیوا نظرآهاری پس از برگزاری انتخابات پرمناقشه ریاست جمهوری در سال ۸۸ به بازداشت نهادهای امنیتی درآمد و پس از تحمل ۱۰۰ روز بازداشت در اول مهرماه سال ۸۸ ، با قرار وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شد.
وی سپس در ۲۹ آذرماه ۸۸ در هنگام رفتن به شهر قم جهت حضور در مراسم تشییع پیکر آیت‌الله منتظری، از سوی مأموران وزارت اطلاعات بازداشت، و پس از ۹ ماه، روز ۲۱ شهریورماه با موافقت قاضی پرونده، با قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شد.
نظرآهاری که پس از برگزاری انتخابات، بیش از یکسال در زندان بوده است، بیش از ۳ ماه در سلول انفرادی به سر برده است.
گفتنی است، در طول دوران بازداشت وی، رسانه‌های حامی دولت مطالب خلاف واقع بسیاری را علیه این فعال حقوق بشر در رسانه‌های خود منتشر کردند. در نمایشگاه مطبوعات امسال نیز، تصاویر وی به عنوان رابط گروه‌های مخالف نظام در محل نمایشگاه نصب شده بود. همچنین در مراسم ۱۳ آبان ماه تصاویری از وی و خانواده‌اش بر دیوارهای سفارت سابق آمریکا در تهران نصب شده بود.
شیوا نظرآهاری، از جمله دانشجویان ستاره‌داری است که پس از بازداشت با اتهام سنگین “محاربه” مواجه شد. وی که در طول دوران بازداشت خود، هرگونه وابستگی به گروه‌های سیاسی مخالف را تکذیب کرده بود در دادگاه نیز به اتهام محاربه مورد محاکمه قرار گرفت. پیش از این ضیاءالدین نبوی و مجید دری نیز در دادگاه با اتهاماتی مشابه به احکام سنگین حبس و تبعید محکوم شده بودند.

مرگ یک دختر 18 ساله از ساکنان بهزیستی





 
دختری نوجوان که فقدان سایه پدر و مادر، وی راروانه دامان مهر سازمان بهزیستی کردبه دام مرگ کشانید .
یکی از فرزندان سازمان بهزیستی که تنها 18 سال داشت و به دلیل مشکلاتی از طرف یکی از مراکز این سازمان در شرق تهران طرد شده بود، در خانه برادر خود با قرص خودکشی کرد.
 
بنا به گزارش ها، مسئولان این مرکز وی را به داشتن بیماری روانی متهم کرده و پس از مشاجراتی، وی را از مرکز شبانه روزی به مرخصی اجباری فرستاده بودند.
 
این در حالی است که روانشناسان مشکل وی را تنها پرخاشگری دانسته و اتهام مشکل بیماری روانی  را رد کرده اند.
 
گفته می شود این دختر پس از طرد شدن از مرکز شبانه روزی به برادر خود که وی هم از مددجویان سازمان بود پناه می برد. اما برادر که استطاعت مالی نگهداری از وی را نداشته، به مرکز مراجعه و از مسئولان درخواست می کند که این دختر به مرکز بازگردد.
 
با وجود اصرار برادر، مسئولان مرکز با بازگشت این دختر به مرکز شبانه روزی مخالفت می کنند . این دختر نوجوان با اطلاع از مسائل پیش آمده در بن بست روحی و اجتماعی در کمال بی پناهی دست به خودکشی می زند.
 
گفتنی است مسئولان سازمان بهزیستی استان تهران همچنان در حال بررسی این مساله هستند. در بررسی های اولیه مسئولان مرکز از هرگونه خطایی مبرا شدند و برادر وی مقصر در مرگ خواهرشناخته شد .
 
در این بررسی ها آمده است که تنها گذاشتن این دختر در خانه به مدت 2 ساعت به وسیله برادر دلیل مرگ خواهر بوده است!
شاید این زنگ خطری برای مسئولین باشد . رسیدگی به اینگونه مسایل اگر جدی گرفته نشود هزینه خطرات احتمالی حتما به عهده حکومت خواهد بود . آیا دولت توانایی پرداخت چنین هزینه هایی رادارد؟
 
اینکه شاهدان این مساله، مسئولان مرکز و طرد این دختر را دلیل اصلی بن بست روحی و اجتماعی و مرگ وی می دانند برای کشورهایی است که دموکراسی را ارج می نهند .
حداقل دولت ایران یک بازخوانی از قوانین مدنی داشته باشد به نفع همه است .     

۱۳۸۹ دی ۱۴, سه‌شنبه

عدم رسیدگی به بیماران زن در زندان رجایی شهر


خبرگزاری هرانا – علی رغم شیوع سریع آنفولانزای نوع آ در زندان رجایی شهر کرج مسئولین زندان اقدام جدی برای ممانعت از آن انجام نداده اند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، با گذشت بیش از سه هفته از شیوع آنفولانزا نوع (A) مسئولین زندان تنها با تزریق واکسن اقدامات پیشگیری را انجام داده اند و از سوی دیگر با پخش کردن بیش از 50 زندانی مبتلا به ویروس در بند زنان زندان رجایی شهر خطر ابتلای مجدد زندانیان به این ویروس کماکان باقی است.
گفتنی است این بیماران از سوی سایر همبندیان خود به اتاق ها راه داده نمی شوند و در راهروها و سالن کثیف زندان به صورت فجیع رها شده اند و هیچ کس به بیماری این زنان رسیدگی نمی کند.
علائم این بیماری در خانم مهوش ثابت زندانی وجدانی و از رهبران اقلییت دینی بهایی که در بند زنان نگهداری می شود دیده شده است.

باز داشت و بی خبری از وضعیت مهدی فروتن ، شهروند مسیحی



خبرگزاری هرانا - همزمان با ایام كریسمس تولد عیسی مسیح و سال نو میلادی و در پی احضار و بازداشت شماری از نوكیشان مسیحی ساكن تهران و برخی شهرستانها به سازمانهای امنیتی تا كنون از وضعیت برخی از آنان اطلاعی در دست نیست.
به گزارش هرانا، مقارن با ایام كریسمس تولد عیسی مسیح و سال نو میلادی ماموران امنیتی اطلاعات در اقدامی سازمان یافته ده ها تن از نوكیشان مسیحی ساكن تهران را بطور جداگانه در منازلشان بازداشت نمودند كه تا كنون از وضعیت و محل نگهداری آنان اطلاعی در دست نیست.
بر اساس این گزارش، چهار تن از افراد لباس شخصی در ساعات اولیه بامداد روز یكشنبه مورخ ۵ دیماه ۱۳۸۹ ( ۲۶ سپتامبر ۲۰۱۰) با ورود به منزل پدری آقای " مهدی فروتن" ضمن بازداشت نامبرده اقدام به بازرسی كامل خانه نموده اند كه در پی آن برخی لوازم شامل كامپیوتر ، كتاب سی دی را نیز ضبط و بهمراه خود به مكان نامعلومی انتقال داده اند.
به گزارش "محبت نیوز" خانواده و بستگان "مهدی فروتن" در پی بی خبری و نگرانی از وضعیت ایشان با وجود مراجعه به مراكز امنیتی و قضایی و ارگانهای مربوطه تاكنون موفق نشده اند اطلاعاتی از محل نگهداری ایشان بدست بیاورند. وقتی خانواده ایشان به "زندان اوین" مراجعه كردند مسئولان حاضر به تائید و یا رد بازداشت نامبرده نشده و در این ارتباط حاظر به پاسخگویی نبودند.
پیگیری های خانواده این شهروند مسیحی ۳۳ ساله برای مشخص شدن محل نگهداری وی تاكنون نتیجه ای در بر نداشت و از وضعیت ایشان كماكان اطلاعی در دست نیست.
" مهدی فروتن" در طی بازداشت خود تاكنون توانسته ۲ بار طی تماس تلفنی بسیار كوتاه از سلامت خود خانواده اش را با خبر سازد و بظاهر قادر نبوده تا توضیح بیشتری در مورد وضعیت و محل نگهداری خود بدهد.
تداوم بازداشت ، عدم اجازه ملاقات با خانواده ، عدم دسترسی به وكیل و وضعیت نگهداری نامبرده موجی از نگرانی را در میان خانواده و بستگان موجب شده است و اینگونه اعمال مغایر اصل ۳۲ قانون اساسی جمهوری اسلامی می باشد. مبنی بر اینكه شخص در صورت بازداشت، موضوع اتهام باید با ذكر دلایل بلافاصله بصورت كتبی به متهم ابلاغ و تفهیم شود و حداكثر ظرف مدت ۲۴ ساعت پرونده مقدماتی به مراجعه صالحه قضایی ارسال و مقدمات محاكمه در اسرع وقت فراهم گردد. این در شرایطی است كه حتی مسئولان مربوطه حاضر به جوابگویی در خصوص محل نگهداری ایشان به خانواده نیستند!
همچنین ضمن اینكه نهاد های امنیتی و قضایی تاكنون دلیل مشخصی برای ادامه بازداشت وی اعلام نكرده است.
خانواده این زندانی عقیدتی از مقامات و مسئولین مربوطه درخواست دارند ضمن اتخاذ تمهیداتی برای رفع سوء تفاهمات زمینه آزادی هر چه سریعتر فرزندشان را فراهم آورند.

بی خبری از دلیر اسکندری ، فعال دانشجویی کرد



خبرگزاری هرانا – علی رغم گذشت بیش از یک هفته از بازداشت دلیر اسکندری از وضعیت این فعال مدنی و دانشجویی اطلاعی در دست نیست.
بنا به اطلاع گزارشگران خبرگزاری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران"هرانا" دلير اسكندري فعال دانشجويي و مدني کـُرد روز سه شنبه 7/10/89 بعد از احضار به اداره اطلاعات شهر سنندج در بازداشت به سر مي برد و تا كنون با توجه به مراجعه هاي مكرر خانواده نامبرده و فعالين شهر سنندج به نهادهاي امنيتي و اطلاعاتي به منظور پيگيري وضعيت او خبري از او در دست نيست.
به گفته يكي از اعضاي خانواده دلير اسكندري با گذشت بیش از 48 ساعت از بازداشت، محل نگهداری او نامعلوم بود و اين نهادها از بازداشت او اظهار بي اطلاعي مي كردند تا اين كه بعد از دو روز  اداره اطلاعات به بازداشت دلير اسكندري توسط اين نهاد اعتراف كرد.
با توجه  به گفته اين عضو خانواده تا به امروز فقط يك تماس تلفني در حد كمتر از يك دقيقه با خانواده داشته و بعد از آن در بي خبري و نگراني كامل به سر مي برند.
دلير اسكندري فارغ التحصيل رشته علوم تربيتي در دانشگاه پيام نور سنندج است. از جمله فعاليت هاي دانشجويي او عضو هيئت موسس و دبير دو دوره كميته هماهنگي "اتحاديه دموكراتيك دانشجويان کـُرد" بوده و همچنين عضو هيئت موسس و دبير كانون "هاوري هه ورام" دانشگاه پيام نور سنندج و عضو هيئت تحريريه نشريات دانشجويي "هاوري هه ورام" و "رامان" بوده است.
همچنين از جمله فعاليت هاي مدني وي عضو بودن در "جبهه متحد کـُرد" و عضو شوراي مركزي NGO  فرهنگي اجتماعي "ژيانه وه" و دبير كميته ي فرهنگي اين انجمن است.

دوهفته بلاتکلیفی ابوالفضل طبرزدی در انفرادی



خبرگزاری هرانا – ابوالفضل طبرزدی، برادر زاده حشمت الله طبرزدی با گذشت 16 روز همچنان در بلاتکلیفی و در سلول انفرادی نگهداری می شود.
بنا به اطلاع گزارشگران خبرگزاری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران"هرانا" علی رغم گذشت بیش از دو هفته از بازداشت ابوالفضل طبرزدی تنها دوبار موفق به تماس تلفنی با خانواده خود شده است.
ماموران وزارت اطلاعات به خانواده این زندانی اعلام کرده اند که پس از پایان تحقیقات وی را به دادگاه انقلاب جهت محاکمه معرفی خواهند کرد.
این در حالی است که وی هم اکنون بیش از دو هفته است که در شرایط نامعلوم و در سلول انفرادی اداره اطلاعات شهر اهواز نگهداری می شود و از حق برخورداری وکیل به دلیل ممانعت نیروهای اطلاعاتی برخوردار نیست.
ابوالفضل طبرزدی در پی یورش بیش از 10 تن از ماموران وزارت اطلاعات به منزل پدری اش در شهر اهواز بازداشت شد.
ماموران وزارت اطلاعات اتهام وی را ارتباط با حشمت الله طبرزدی عموی خود اعلام کرده اند.

اعتصاب غذای دو زندانی سیاسی درزندان تبریز



خبرگزاری هرانا - دکتر لطیف حسنی و آیت مهرعلی بیگلو در اعتراض به وضعیت بلاتکلیف خود و شرایط غیر انسانی محل نگهداری شان در زندان تبریز، از روز شنبه 11 دی ماه، دست به اعتصاب غذا زده اند.
بنا به اطلاع گزارشگران خبرگزاری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران"هرانا" دکتر حسنی و آیت مهر علی بیگلو که از اردیبهشت ماه سال جاری بازداشت شده اند پس از سپری نمودن 7 ماه بازداشت انفرادی در بازداشتگاه مرکزی اداره اطلاعات تبریزاز چندی پیش به بند ویژه زندان تبریز منتقل شدند.
بر اساس آخرین گزارشات روز گذشته برای ساعاتی حال عمومی دکتر لطیف حسنی رو به وخامت گذارده است که در نتیجه آن مسئولان زندان وی را به بهداری منتقل نموده اند.
بند ویژه زندان تبریز که تشکیل یافته از تعدادی سلول تک نفره و چند نفره می باشد از هیچ گونه امکانات بهداشتی و رفاهی برخوردار نیست .
هم اکنون نامبردگان در یک سلول چند نفره همراه با سه تن دیگر که به اتهام قتل بازداشت شده اند نگهداری می شوند و از کلیه حقوق یک زندانی محروم هستند.
گفتنی است که اتهام این دو فعال سیاسی عضویت در گروههای مخالف نظام جمهوری اسلامی،اجتماع و تبانی علیه نظام  ،تبلیغ علیه نظام و مباشرت در جاسوسی به نفع بیگانگان اعلام شده است.
بنا به گفته نزدیکان دکتر لطیف حسنی و آیت مهرعلی بیگلو این دو فعال سیاسی در طول مدت بازداشت خود در سلولهای انفرادی تحت انواع شکنجه های روحی و جسمی شدیدی قرار گرفته اند.

ضرب و شتم آرش صادقی در بند 209 اوین



خبرگزاری هرانا – آرش صادقی دانشجوی محروم از تحصیل دانشگاه علامه پس از ضرب و شتم و تحمل 4 روز انفرادی به بند 350 منتقل شد.
بنا به اطلاع گزارشگران خبرگزاری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران"هرانا" بازجویان وزارت اطلاعات این زندانی را به شدت مورد ضرب و شتم و بدرفتاری قرار دادند به طوری که با وضعیت وخیمی به بند 350 زندان اوین منتقل شده است.
نامبرده که عضو ستاد 88 میر حسین موسوی در زمان انتخابات بوده است پیشتر نیز در زمان بازداشت مورد ضرب و شتم و شکنجه های فیزیکی قرار گرفته است.
وی جمعه هفته گذشته به صورت ناگهانی به بند 209 زندان اوین منتقل شد و از حال عمومی وی از آن زمان تاکنون اطلاع دقیقی در دست نبود.