۱۳۸۹ اسفند ۹, دوشنبه

اعتراض آمریکا به سرکوب مخالفان در ایران


خبرگزاری هرانا -  دولت آمریکا با صدور بیانیه‌ای، حکومت ایران را به "تشدید فشار سیستماتیک علیه مخالفان سیاسی و رسانه‌های مستقل" متهم کرد. این بیانیه، دفاع دولت ایران از حق اعتراض مردم در کشورهای دیگر را "ریاکارانه" خواند.
شورای امنیت ملی کاخ سفید، عصر یکشنبه (۲۷ فوریه / ۸ اسفند) با صدور بیانیه‌ای "سیاست سازمان‌یافته  ارعاب و بازداشت شخصیت‌ها، فعالان سیاسی و حقوق بشر، دانشجویان، روزنامه‌نگاران و بلاگرها" از سوی دولت ایران را محکوم کرد.
به گزارش دویچه وله، این بیانیه تصریح کرد که "دولت ایران از طریق ایجاد اخلال در پخش برنامه‌های ماهواره‌ای و بستن سایت‌های اینترنتی، از دسترسی شهروندان به اطلاعات جلوگیری می‌کند."
کاخ سفید، دفاع دولت ایران از حق اعتراض مردم در کشورهای دیگر را ریاکارانه خواند و گفت: "جهانیان و دولت آمریکا همواره شاهد زیرپا گذاشتن آشکار حقوق بین‌المللی ایرانیان توسط دولت ایران و ریاکاری مستمر این دولت‌اند."
این بیانیه ایرانی‌ها را نیز سزاوار همان حقوق و عدالتی دانسته است که دولت ایران در ستایش آن در باب کشورهای دیگر، سخن می‌گوید.
دولت آمریکا همچنین با دفاع از "حق آزادی بیان و آزادی تجمع بدون وحشت برای شهروندان ایرانی" دولت ایران را در احترام به این حقوق و آزادی‌ها "مسئول و موظّف" دانست.
از سوی دیگر رسانه‌های آمریکا نیز در روزهای گذشته رفتار دولت ایران را ریاکارانه و مضحک خوانده‌اند. به نوشته وال استريت ژورنال، "مضحک است که دولت محمود احمدی نژاد از یکسو با توسل به خشونت، مخالفانی را که در حمايت از مردم مصر و تونس در ماه جاری به خيابان‌ها آمدند سرکوب کرده و کشته است اما خود، توسل معمر قذافی به زور در سرکوب تظاهرات مردم لیبی را محکوم کرده است."
وال استريت ژورنال توضیح داده است که در ۱۴ فوریه، مخالفان حکومت ايران در پشتيبانی جنبش های آزادی‌خواهانه مردم مصر و تونس به خيابان‌ها آمدند اما ماموران امنيتی با مردم برخورد کردند که در جريان آن دو تن از مردم کشته و ده‌ها تن زخمی شدند.
واشنگتن تايمز نيز انتقاد احمدی‌نژاد به قذافی و ساير رهبران خاورميانه که "نمی‌گذارند مردم‌شان حرف خود را بزنند" را پذیرفتنی ندانست زیرا "حکومت ايران هنوز هم به سرکوب همراه با خشونتِ جنبش اعتراضی داخل کشور که به تقلب درانتخابات رياست جمهوری سال ۱۳۸۸ اعتراض دارد، ادامه می‌دهد."

هیچ نظری موجود نیست: