۱۳۸۹ دی ۲۳, پنجشنبه

همسر رئیس دانا از تفهیم اتهام و دلایل بازداشت همسرش خبر داد



خبرگزاری هرانا - همسر فریبرز رئیس دانا، اقتصاددان بازداشتی، از تفهیم اتهام همسرش و وارد نموده اتهاماتی چون"توهین به رئیس دولت"، "نقد به طرح هدفمند کردن یارانه ها" و "عضویت در کانون نویسندگان" به وی خبر داد.
آزاده فرقانی، همسر فریبرز رئیس دانا، طی گفت و گویی با بی‌بی‌سی، خاطرنشان کرد که روز پنجشنبه گذشته، ۱۹ روز پس از بازداشت رئیس دانا، برای اولین بار اجازه ملاقات کابینی با او را یافته است."
وی خاطرنشان کرد که رئیس دانا ده روز اول بازداشت خود را در سلول انفرادی گذرانده و در این مدت "تفهیم اتهام" شده است، که یکی از اتهامات وارده، "توهین" به رئیس جمهوری است.
خانم فرقانی گفت: "اگر مصاحبه های ایشان را نگاه کنید، می بینید که ایشان هیچ وقت شخص خاصی را مورد اشاره قرار نداده اند و به کسی توهین نکرده اند".
او اتهام دوم همسرش را "انتقاد به طرح هدفمند کردن یارانه ها" عنوان کرد و گفت: "وی اقتصاددان است و بدیهی است که باید در مورد مسائل اقتصادی مملکت خودشان نظر بدهد و بر همین اساس مخالفت خود را با طرح هدفمند کردن یارانه ها اعلام کرده است."
همسر رئیس دانا اتهام سوم او را هم "عضویت در کانون نویسندگان ایران" عنوان کرد و گفت که چنین اتهامی در تمام دوران فعالیت این کانون مطرح بوده است.
او وضعیت جسمی و روحی همسرش را در هنگام ملاقات کابینی پنجشنبه گذشته، "خوب" توصیف کرد، اما خاطرنشان کرد که مقداری لاغر شده است.
گفتنی است فریبرز رئیس دانا، اقتصاددانِ منتقد دولت، نیمه شب شنبه ۲۸ آذرماه و ساعاتی پس از آن بازداشت شد که محمود احمدی نژاد، آغاز رسمی اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها را اعلام کرد.
رئیس دانا پیش از بازداشت در گفت و گو با بی بی سی، بی بیان اینکه "طرح هدفمند کردن یارانه ها پیامد مثبتی برای رفاه همگانی ندارد"، گفته بود: "دولت احمدی نژاد از طریق شوک درمانی وارد نشده و از طریق توهم درمانی وارد شده است. به تدریج و قطعه قطعه یارانه ها را حذف کردند مقداری هم پول به حساب ها ریخته اند و از توهم پولی مردم محروم استفاده کردند."
او سیاست اعمال شده توسط دولت احمدی نژاد را "آرزوی قلبی" دولت های هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی عنوان کرد و گفت که "این دولت ها همه عاشق این کار بودند، اما توان و نیروی نظامی را نداشتند."
چندیی پیش عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران، در مورد ارتباط میان بازداشت رئیس دانا با طرح هدفمند کردن یارانه ها، به خبرنگاران گفت: "پرونده این شخص در دستور کار نیروهای اطلاعاتی و قضایی بود که مصاحبه او با رسانه های بیگانه، دستگیری او را تسریع کرد؛ زیرا وقتی در آستانه اجرای طرح بزرگی هستیم، حق نداریم در آن اخلال ایجاد کنیم".

هیچ نظری موجود نیست: