۱۳۸۹ دی ۱۱, شنبه

یک سال از بازداشت بهاره هدایت گذشت ... اما ...



بهاره هدایت فعال دانشجویی در حالی یک سال است که در زندان اوین دوران محکومیت خود را سپری می‌کند که در شرایطی غیرقانونی در بند متادون زنان زندان اوین نگهداری می‌شود.
به گزارش رهانا، سامانه خبری خانه حقوق بشر ایران، بهاره هدایت که از هفته گذشته در اعتراض به ممنوع‌الملاقات بودن خود دست به اعتصاب غذا زده بود، به در خواست خانواده و به صورت «موقت تا تعیین تکلیف  وضعیت ملاقات‌های‌اش» به اعتصاب غذای خود پایان داده است، اما مسئولین قضایی اعلام کرده‌اند که وی همچنان ممنوع‌الملاقات است.
ماموران امنیتی ساعت ۱۰ شب چهارشنبه نهم دی ماه ۱۳۸۸ با در دست داشتن حکمی «کلی» بازداشت بهاره هدایت با ورود به منزل ضمن تفتیش و ضبط بسیاری از وسایل شخصی از جمله کتاب و کامپیوتر، وی را بازداشت کرده و با خود به زندان اوین و سلول‌های انفرادی بند ۲۰۹ منتقل کردند.
بهاره هدایت حدود ۸۱ روز در سلول‌های انفرادی زندان اوین، بند ۲۰۹،  تحت فشارهای گوناگون قرار گرفت و در طی این مدت از طرف شخص دادستان تهران، عباس جعفری دولت آبادی باب ۱۶ مورد اتهام روبرو شد. «تبلیغ و سیاه نمایی علیه نظام‬، شرکت فعال در تجمعات بعد از انتخابات‬، مصاحبه و خبر رسانی با خبرگزاریهای بیگانه‬، توهین به رهبری‬، توهین به رئیس جمهور‬، تبانی و تجمع و اقدام علیه امنیت ملی» از جمله این اتهامات بود.
دادگاه بهاره هدایت در تاریخ ۱۵ اردیبهشت ماه برگزار شد و وکیل هدایت با بیان اینکه به  اتهامات موکلش در این جلسه رسیدگی شده، گفته بود: «عمده اتهامات مطرح در این جلسه فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق مصاحبه با رسانه‌های بیگانه، توهین به رهبری، توهین به رییس جمهور، اخلال در نظم عمومی از طریق شرکت در تجمعات غیرقانونی، ورود غیرقانونی و تخریب درب دانشگاه امیرکبیر هنگام ورود مهدی کروبی، به این دانشگاه بود.
سرانجام در تاریخ ۲۹ اردیبهشت ماه سال جاری در حکمی عجیب و سنگین، شعبه‌ی ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه بهاره هدایت را به ۹ سال و نیم حبس تعزیری محکوم کرد که این حکم عینا در شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر استان تهران به تأیید رسید.
هدایت به اتهام «اجتماع و تبانی علیه نظام» به ۵ سال، به اتهام «توهین به رهبری» به دو سال و به اتهام «توهین به رئیس‌جمهوری» و «تبلیغ علیه نظام» به ۶ ماه حبس محکوم شده است.
گفتنی است، حکم دو سال حبس تعلیقی وی به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی از طریق برگزاری تجمع ۲۲ خرداد سال ۸۵» نیز در همین زمان به اجرا درآمده و به این حکم افزوده شد.
فشارها اما بر این فعال دانشجویی به صدور حکمی این‌چنین محدود نماند و وی در دوران محومیت نیز با فشارهای مضاعفی روبرو شد. در تاریخ ۱۶ آبان ماه گذشته وی همراه با دیگر زندانیان سیاسی زن زندان اوین، از جمله مهدیه گلرو و عاطفه نبوی به بند متادون زنان زندان اوین منتقل شد.
بند متادون زنان زندان اوین سالنی دربسته در حدود ۳۰ الی ۳۵ متر است که هواخوری برای زندانیان محبوس در آن در طول شبانه‌روز کمتر از یک ساعت است. بهاره هدایت و دیگر زندانیان در این بند حق استفاده از تلفن را نداشته و ازملاقات حضوری با خانواده نیز محروم هستند. از هفته گذشته علاوه بر این فشارها بهاره هدایت از ملاقات با خانواده خود نیز محروم شده و مسئولین زندان این مدت این  ممنوعیت را «تا اطلاع ثانوی» عنوان کرده‌اند.
همچنین بهاره هدایت هفته گذشته همراه مجید توکلی دیگر دانشجوی زندانی که در زندان رجایی‌شهر کرج زندانی است به خاطر نوشتن نامه‌ای مشترک به مناسبت روز دانشجو به دادسرای مستقر در زندان اوین احضار تفهیم اتهام شده است. مسئولین قضایی با برخوردی تند از این دو دانشجو خواسته بوندن که نوشته نامه را تکذیب کنند.
امین احمدیان همسر هدایت در این خصوص به رهانا می‌گوید: «هفته گذشته مطلع شدم که بهاره هدایت رو به شعبه چهار دادسرای زندان اوین منتقل کرده و آن‌جا از طرف بازپرس حاجی محمدی به اون اتهامات تازه‌ای وارد کرده‌اند.»
وی‌ در مورد این اتهامات می‌گوید: «تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی» اتهاماتی است که به بهاره هدایت و مجید توکلی زده شده است. «تبانی با مجید توکلی و رسانه‌های» خارجی از طریق نوشتن نامه دلیل این اتهامات تازه بوده است.»

هیچ نظری موجود نیست: