۱۳۸۹ دی ۲۷, دوشنبه

ممیزی (تاراج نامه ) بهرام بیضایی به صد صفحه می رسد



خبرگزاری هرانا - مدیر انتشارات روشنگران و مطالعات زنان امروز ۲۶ دی‌ماه گفت که یکی از کتاب‌های بهرام بیضایی در اداره ممیزی کتاب، با ۱۰۰ صفحه اصلاحی مواجه شده است.

به گزارش مردمک، شهلا لاهیجی گفت که کتاب «تاراج‌نامه» اثر بهرام بیضایی با مخالفت ممیزان وزارت ارشاد روبه‌رو شده است، تا جایی که اصلاحات در نظر گرفته شده به ۱۰۰ صفحه می‌رسد.
او با اشاره به این‌که تجربه همکاری با بهرام بیضایی نشان می‌دهد که او «زیر بار حذف و اطلاع نمی‌رود»، گفت که همچنان به چانه‌زنی با وزارت ارشاد ادامه خواهد داد تا راهی برای انتشار این کتاب پیدا کند.

بهرام بیضایی، نویسنده و کارگردان تئا‌تر و سینما روز ۲۸ مرداد‌ماه، ایران را به مقصد آلمان و پس از آن آمریکا، ترک کرد.

۱۱ روز پیش نیز محمدعلی سپانلو اعلام کرد که کتاب «تاریخ شفاهی» که به زندگی او پرداخته، به تشخیص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از انتشار منع شده و شش اثر دیگرش نیز همچنان در انتظار صدور مجوز است.

آقای سپانلو همچنین خبر داد که شش کتاب دیگر او نیز هنوز در انتظار مجوز است. او گفت: اگر وضعیت کتاب‌هایم به همین روال ادامه یابد، دیگر روحیه‌ای برایم باقی نخواهد ماند.

طی یک سال گذشته، اعتراض نویسندگان و هنرمندان از شدت گرفتن ممیزی و رویکرد وزارت ارشاد به هنر و فرهنگ بالا گرفته است. مسئولان این وزارت‌خانه نیز اشاره کرده‌اند که از کسانی که طرز فکرشان نزدیک به ارشاد باشد، حمایت می‌کنند.

بهمن دری، معاون فرهنگی وزارت ارشاد در پاسخ به عدم صدور مجوز به کتابی از محمود دولت‌آبادی و مجموعه گفت‌و‌گوهای سیمین بهبهانی گفته است که «گروهی که اهدافشان با اهداف کلان نظام جمهوری اسلامی هم‌خوانی نداشته باشد، مورد حمایت وزارت ارشاد قرار نمی‌گیرند.»

از زمان روی کار آمدن دولت محمود احمدی‌نژاد، قانون ممیزی کتاب در ایران که در سال ۶۷ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است، سختگیرانه‌تر پیگیری می‌شود.

در دوره وزارت محمد حسین صفارهرندی، قانون مجوز دایمی کتاب لغو شد. پس از آن هر کتاب برای تجدید چاپ باید بار دیگر بررسی شود و این روند تا دولت دهم و وزارت سید محمد حسینی هم ادامه پیدا کرده است.

هیچ نظری موجود نیست: